Ciesząc się z awansu polskich piłkarzy na Euro 2016 we Francji, zajrzyjmy na wyspy brytyjskie, gdzie w najlepszej futbolowej lidze świata Premier League w sezonie 2015/16 kluby sięgnęły po cyfrowy marketing i nowe metody interakcji z fanami, by jeszcze bardziej integrować społeczność klubową oraz rozszerzać możliwości sponsorskie o cyfrowe rozwiązania.

Według analityków Gartnera zaangażowanie klienta i marketing cyfrowy to główne siły napędowe wydatków na IT w 2015 r. wśród firm poszukujących nowych możliwości rynkowych. W opinii ekspertów kluby piłkarskie w Wielkiej Brytanii dotychczas prowadziły w pewnym sensie „defensywną grę”, trzymając się tradycyjnych metod sponsoringu i przyciągania fanów, takich jak: koszulki klubowe, wywiady, programy lojalnościowe czy zwykła internetowa strona klubowa. Obecnie strategie marketingowe wymagają cyfrowych metod wzmacniania relacji z fanami i najczęściej są budowane wokół mediów społecznościowych.

Szczególnie wartościowe może być udostępnianie kibicom możliwości śledzenia statystyk dotyczących ulubionych piłkarzy. Zwłaszcza eksperci i kibice amerykańscy są zainteresowani tego typu informacjami. Dokładne pomiary frekwencji na meczach pozwalają skutecznie zarządzań cenami biletów oraz przewidywać, które mecze wymagają większej promocji. Interesującym materiałem do analiz może być też śledzenie nastrojów poszczególnych graczy i całej drużyny na podstawie komunikatów publikowanych na kontach twitterowych piłkarzy. Daje to także możliwość określania ich pozycji w mediach społecznościowych, a to z kolei może być brane pod uwagę przy wycenie ich wartości marketingowej.

Cyfryzacja w Premiership
Na początku tego roku klub piłkarski Sunderland umożliwił fanom dyskusje w jednym miejscu, tworząc hub mediów społecznościowych integrujący trzy serwisy: Twittera, Facebook i Google+. Jak podał we wrześniu „Computer Weekly”, dwa kluby Premier League rozpoczęły transformację cyfrową wykupując specjalne usługi IT, aby bardziej angażować swoich fanów i przyciągać sponsorów poprzez cyfrowe technologie. Chelsea FC podpisała umowę z firmą Wipro świadczącą usługi IT. Odwieczny rywal londyńskiego klubu w Premiership – Manchester United (ma 650 mln fanów na świecie) na swoim stadionie Old Trafford uruchomił „United Xperience Lab” przy współpracy z innym dostawcą rozwiązań IT, firmą HCL Technologies. Rozwiązania IT mają jeszcze bardziej integrować klub, piłkarzy, sponsorów i kibiców. Również lokalny rywal Man Utd – Manchester City podjął wyzwania IT ogłaszając w lipcu br., że będzie korzystał z systemu SAP Hana i oprogramowania chmurowego SAP. Do analityki sportowej i realizacji klubowych celów komercyjnych rozwiązań SAP używa również FC Bayern Monachium.

bPayZ kolei Southampton FC we współpracy z bankiem Barclays (główny sponsor Premier League) wprowadził dla swoich kibiców urządzenia typu wearables. Kibic wyposażony w elektroniczną opaskę przy wchodzeniu na stadion specjalnie wyznaczonymi bramkami zamiast okazania tradycyjnego biletu, wystarczy że wykona ruch nadgarstkiem, by dokonać transakcji poprzez system bezstykowych płatności bPay. To rozwiązanie pozwala także na uniknięcie kolejek do punktów gastronomicznych na stadionie oraz daje możliwość korzystania ze specjalnych ofert na klubowe gadżety.

Goal-line i inne technologie w futbolu

Zestawy słuchawkowe i tzw. bipery (narzędzie komunikacji między sędzią głównym a asystentami) to obecnie podstawowe wyposażenie sędziów piłkarskich w najwyższych klasach rozgrywkowych (oczywiście oprócz gwizdka i chorągiewek). System goal-line, pozwalający ustalić, czy piłka całym obwodem przekroczyła linię bramkową, po raz pierwszy został użyty w 2012 r. podczas Klubowych Mistrzostw Świata. W Premier League wdrożono ją w sezonie 2013/14. Bundesliga rozpocznie korzystanie z technologii goal-line od trwającego właśnie sezonu 2015/16.

Technologie IT są wykorzystywane także do wspomagania wyceny wartości transferowej piłkarzy. Poza analizą historycznych danych z meczów (gole, asysty), niektóre kluby piłkarskie biorą pod uwagę dane zbierane z urządzeń typu wearables zakładanych zawodnikom, by testować ich fizyczną wydolność. Przy wycenie piłkarza bierze się również pod uwagę, na ile rozpoznawalny marketingowo jest gracz dla fanów klubu i jakich dochodów można oczekiwać z praw wizerunkowych i sponsorskich. Przeprowadzanie takich analiz jest możliwe za pomocą narzędzi big data na podstawie danych zbieranych z mediów społecznościowych .

Mecze piłkarskie na czynniki pierwsze można rozkładać za pomocą systemów do analizy meczów, np. MatchViewer, brytyjskiej firmy Prozone Sports. System ten jest stosowany przez kluby polskiej ekstraklasy od ponad 4 lat. Spotkanie piłkarskie to średnio około 2,5 tys. zdarzeń. Każde dotknięcie piłki jest odnotowywane i przypisywane do odpowiednich kategorii (strzały, podania, dośrodkowania, itd.). Szczegółowe raporty są generowane w ciągu 24 godzin od zakończenia meczu. Trenerom daje to możliwość dokonywania dokładnych analiz i porównywania formy piłkarzy.  Jedną z najprzydatniejszych funkcji jest połączenie grafiki komputerowej z obrazem telewizyjnym.

Stadionowe WiFi na Legii

legiaStadion Legii Warszawa jako pierwszy w Polsce został wyposażony w platformę usługową opartą na sieci WiFi, poinformował 7 października warszawski klub. Umożliwia ona bezpłatne połączenie z szybkim internetem na całym stadionie Legii, jak również w innych obiektach położonych przy Łazienkowskiej: klubowych biurach, sklepie kibica oraz w stadionowej restauracji. Platforma zbudowana przez Ericssona została oparta na rozwiązaniu Small Cell as a Service. Poza dostępem internetowym pozwala na zakup gadżetów dostępnych w Legia FanStore oraz biletów na mecze. W najbliższym czasie aplikacja ma umożliwiać korzystanie z nowych funkcjonalności, w tym m.in. zamawianie jedzenia z dostawą na konkretne krzesełko na trybunach.

Na stadionie Legii zamontowano ogółem kilkanaście rodzajów urządzeń, takich jak przełączniki agregacyjne, kontrolery WiFi, routery i system zarządzania Ericsson WiFi Manager. Ułożono ponad dziesięć kilometrów kabli (głównie światłowodowych). Łączność z siecią umożliwiają 153 punkty dostępowe. Infrastruktura WiFi ma zapewnić  połączenia internetowe dla 31 tys. kibiców na stadionie. Ruch jaki może przechodzić przez stworzoną przez Ericsson sieć WiFi jest porównywalny do ruchu w sieci internetowej miasta o średniej wielkości.

IT w tenisie

Plaque_on_Wimbledon_Court_No._18_to_commemorateW tenisie systemy monitorowania linii i czujniki mierzące prędkość piłek to też codzienność. Partnerem technologicznym słynnego londyńskiego turnieju tenisowego Wimbledon na 25 lat został IBM. Jedną z pierwszych wprowadzonych technologii był pomiar prędkości, z jaką serwowana jest piłka. IBM wykorzystuje do tego pistolety radarowe rozmieszczone wokół kortu (podobne do tych używanych przez drogówkę). Na potrzeby czterech wielkoszlemowych turniejów tenisowych (Australian Open, French Open, Wimbledon i US Open) IBM opracował system SlamTracker, który eksploruje i analizuje dane (gracze, wyniki, asy serwisowe, błędy itp. – razem ponad 39 mln rekordów) ze wszystkich meczów rozegranych w ostatnich 7 latach w ramach Wielkiego Szlema. I celem jest nie przewidywanie, kto wygra, ale wgląd w to, co każdy gracz musi dobrze zrobić, żeby mieć większe prawdopodobieństwo wygranej –  zastrzega szef IBM Worldwide Sponsorship Marketing. A przecież piękno czystego sportu tkwi właśnie w braku przewidywalności wyniku i nawet najlepsze wspomaganie komputerowe nie zdoła tego póki co zmienić.

Napisane przez Stefan Kaczmarek