Rozwój autonomicznych pojazdów doprowadzi do rozwoju nowej „ekonomii pasażerskiej” wartej 7 bilionów dolarów, prognozuje Intel na podstawie przeprowadzonego badania „Passenger Economy” dotyczącego potencjalnych skutków gospodarczych popularyzacji korzystania z autonomicznych pojazdów. Fundamentem ekonomii pasażerskiej będą autonomiczne pojazdy i inteligentne technologie miejskie. Czas, który dotychczas kierowcy poświęcali na prowadzenie pojazdów, otworzy przed nimi nowe możliwości, prowadzące do stopniowej rekonfiguracji całych branż i kreowania nowych sektorów.

źr. Intel

Z prognoz opracowanych przez firmę Strategy Analytics wynika, że w niedalekiej przyszłości może czekać nas gwałtowny wzrost w sektorze autonomicznych pojazdów i smart city — z poziomu 800 mld dolarów w roku 2035 do 7 bln dolarów w 2050 r.

Ekonomia pasażerska

Nowe modele biznesowe oparte na nowych technologiach i wszechobecnej łączności doprowadzają do powstawania zupełnie nowych zasad ekonomicznych (gig ekonomia, technomics). Nie inaczej będzie z konsekwencjami używania samochodów bez kierowców.

Infografika firmy Intel

Niecałe dziesięć lat temu nikt nie mówił jeszcze o możliwej ekonomii współdzielenia (sharing economy) ani o powszechnym wykorzystywaniu takich rozwiązań, bo nic nie zapowiadało ich pojawienia się. Właśnie dlatego rozmawiamy o ekonomii pasażerskiej już teraz. Chcemy uświadomić ogromne możliwości, jakie się pojawią, kiedy samochody staną się najpotężniejszymi urządzeniami mobilnymi, a ich kierowcy staną się pasażerami — powiedział Brian Krzanich, dyrektor generalny firmy Intel.

W przygotowanym raporcie starano się ocenić wartość nowych możliwości gospodarczych, uwzględniając punkt widzenia zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorstw. Rozpoczęto tworzenie scenariuszy użytkowych umożliwiających opracowanie realistycznych strategii zmian. Z całym raportem i materiałami dodatkowymi można zapoznać się pod linkiem.

Technologia autonomicznego prowadzenia pojazdów doprowadzi do zmian w wielu branżach i wykreowania nowej rzeczywistości. Jej pierwsze elementy będzie można obserwować w sektorze B2B — uważa prezes firmy Strategy Analytics i współautor badania, Harvey Cohen. — Różnorodne opcje związane z pojazdami bez kierowców pojawią się najpierw na rynkach rozwiniętych, prowadząc do zmian w sektorze dostaw kurierskich i transportów towarowych na długich trasach. Zmniejszą problem niedoborów kierowców na świecie i będą odpowiadać za dwie trzecie przychodów prognozowanych w początkowym okresie.

Najważniejsze wnioski z raportu:

  • Biznesowe wykorzystanie mobilności jako usługi MaaS (Mobility as a Service) powinno wygenerować 3 bln dolarów przychodu, czyli 43 proc. całej ekonomii pasażerskiej.
  • źr. Telematicswire.net

    Przychody z konsumenckiego wykorzystania rozwiązań MaaS są szacowane na 3,7 bln dolarów, czyli prawie 55 proc. całej ekonomii pasażerskiej.

  • Kolejne 200 mld dolarów przychodu ma zostać wygenerowane z coraz powszechniejszego korzystania z innowacyjnych aplikacji i usług, które będą się rozwijać wraz z popularyzacją autonomicznej jazdy.
  • Można oczekiwać, że w latach 2035–2045 samochody bez kierowców przyczynią się do uratowania życia 585 tys. osób.
  • Autonomiczne pojazdy mają umożliwić dojeżdżającym do pracy w najbardziej zatłoczonych miastach świata zaoszczędzenie ponad 250 mln godzin.
  • Dzięki ekonomii pasażerskiej w latach 2035–2045 koszty bezpieczeństwa publicznego związane z wypadkami drogowymi mogą się zmniejszyć o ponad 234 mld dolarów.

Kluczowe elementy przyszłych scenariuszy analizowanych w badaniu:

  • Auto-wygoda. Autonomiczne samochody staną się miejscem, w którym można robić niemal wszystko. Pojazd będzie można przekształcić w restaurację na kołach, mobilny gabinet lekarski, salon kosmetyczny, a nawet skromny hotel.
  • źr. Source Analytics

    Reklama zależna od lokalizacji. Reklama oparta na lokalizacji będzie zyskiwać na znaczeniu, otwierając nowe możliwości przed reklamodawcami

  • Mobilność jako dodatkowa zachęta. Pracodawcy, budynki biurowe, kompleksy apartamentowe, kampusy uniwersyteckie i osiedla mieszkaniowe będą oferować MaaS w formie wartości dodanej do swojej oferty lub dodatek do wynagrodzenia.
Wiedeńska koncepcja MaaS

Napisane przez Stefan Kaczmarek