W 1907 roku na rynku pojawił się Persil, pierwszy na świecie samoczynny środek piorący, który stał się fundamentem dalszego rozwoju firmy Henkel i przyczynił się do podwyższenia poziomu higieny w ówczesnych gospodarstwach domowych. 111 lat później niemiecki koncern, aby rozwijać swój biznes zamierza przyspieszyć digitalizację, sięgając po cyfrowe innowacje technologiczne i wprowadzając je m.in. do salonów fryzjerskich, używając ich przy projektowaniu i budowie inteligentnych fabryk (smart factory) opartych na koncepcji Industry 4.0, oraz doskonaląc materiały do druku 3D i aut przyszłości.

Centrala i fabryka w Düsseldorfie. Fot. Henkel

Na początku czerwca w swojej centrali w Düsseldorfie Henkel zaprezentował przedstawicielom mediów z całego świata, jak realizuje transformację cyfrową w trzech podstawowych sektorach biznesowych, w których  jest obecny: środków piorących i czystości (Laundry& Home Care), kosmetyków (BeautyCare) oraz klejów konsumenckich, budowlanych i dla przemysłu (Adhesive Technologies).

Ponad 140 lat historii

źr. Henkel

Historia niemieckiego koncernu ma swój początek we wrześniu 1876 r. , kiedy Fritz Henkel, 28-letni kupiec zafascynowany nauką wraz z dwoma wspólnikami założył firmę Henkel&Cie z siedzibą w Aachen (przeniesiona w 1878 r. do Düsseldorfu) i wprowadził na rynek swój pierwszy produkt: uniwersalny środek do prania produkowany na bazie krzemianu (Universal-Waschmittel). Kolejne wynalazki to: soda wybielająca (1878 r.), Schaumpon (kosztował 20 feningów) – pierwszy proszek do mycia włosów na niemieckim rynku (1903 r.), Persil – pierwszy na rynku niemieckim samoczynny środek piorący (1907 r.; stał się fundamentem dalszego rozwoju firmy, obecnie numer 1 wśród niemieckich środków piorących), pierwszy klej Henkla (1923 r.).

Henkel zatrudnia obecnie ponad 53 tys. pracowników na całym świecie, z czego blisko 85 proc. pracuje poza granicami Niemiec. Akcje uprzywilejowane koncernu są notowane na niemieckim indeksie giełdowym DAX. W roku podatkowym 2017 firma odnotowała sprzedaż o wartości ok. 20 mld euro oraz zysk operacyjny 3,5 mld euro.

Materiały adhezyjne w futbolu. źr. Henkel

W Polsce Henkel zatrudniając ponad 950 osób działa od 1990 r. i jest obecny we wszystkich swoich trzech sektorach biznesowych. Firma posiada w Polsce 6 centrów produkcyjnych, centrum Innowacyjnych Technologii Budowlanych Ceresit w Stąporkowie (woj. świętokrzyskie) i centrum logistyki w Żernikach pod Poznaniem. W 2016 r. przychody firmy w Polsce wyniosły ponad 2,2 mld zł.

Jednym z głównych czterech filarów, na których oparto strategię rozwoju koncernu jest przyspieszenie digitalizacji.

Personalizowany szampon z fryzjerskiego SalonLabu

źr. Henkel

Branża kosmetyczna wciąż poszukuje sposobów na doskonalenie procesów pielęgnacji oraz dbania o ciało. Większość producentów skupia się na produktach do skóry. Działy Henkel Beauty Care oraz Schwarzkopf Professional 120 lat doświadczeń Henkla w dziedzinie pielęgnacji włosów postanowiły połączyć z technologiami cyfrowymi. Jednym z efektów działań R&D w tym zakresie jest rozwiązanie Schwarzkopf’s SalonLab służące do analizy włosów i przygotowywania personalizowanych szamponów w salonach fryzjerskich.

źr. Henkel

Urządzenie Schwarzkopf’s SalonLab Analyzer umożliwia sprawdzenie stanu włosów klienta przez fryzjera. Korzystając z czujników w zakresie podczerwieni i światła, analizator może mierzyć poziom wilgotności, jakość włosa wewnętrznego i sprawdzać prawdziwy kolor włosów. Dane są przesyłane z analizatora przez Bluetooth do aplikacji, a następnie do chmury, gdzie poddawane są analizie. Dedykowana aplikacja (wykorzystująca m.in. technologię rozszerzonej rzeczywistości – augmented reality – AR do tworzenia wizualizacji 3D) oraz algorytmy uczenia maszynowego (machine learning) wspomagają profesjonalistów w doborze optymalnego koloru włosów klienta, zarekomendują plan ich pielęgnacji oraz na podstawie analizy stanu włosów pozwolą na stworzenie spersonalizowanego, idealnego miksu szamponów i odżywek. Wprowadzanie rozwiązań IoT (Internet of Things) w przypadku włosów pozwala tworzyć nowe modele biznesowe oparte na 3-stopniowym podejściu: analiza (włosów), konsultacja (aplikacja) i kastomizacja szamponu (przygotowywanego w specjalnym urządzeniu znajdującym się w salonie fryzjerskim).

Urządzenie Schwarzkopf’s SalonLab Analyzer po raz pierwszy pokazano na targach elektroniki konsumenckiej  CES 2018 w Las Vegas, gdzie zostało nagrodzone (CES 2018 Innovation Award). 7 czerwca r. w centrali koncernu w Düsseldorfie Nils Daecke, CVP Digital Marketing International (dział Beauty Care), Henkel, poprowadził pierwszy europejski pokaz dla mediów kompletnego rozwiązania Schwarzkopf’s SalonLab, które ma być w tym roku stopniowo wprowadzane do sieci partnerskich salonów fryzjerskich Henkla na zasadach pilotażu.

Materiały do druku 3D

Henkel stara się również wzmacniać swoją pozycję w branży druku 3D, specjalizując się w tzw. post-processing engineering i kastomizacji materiałów do dedykowanych zastosowań, podkreślał Michael Todd, VP Innovation&New Business Development (Adhesives), Henkel. Dział technologii adhezyjnych Henkla, bazując na swojej dotychczasowej ofercie, planuje poszerzyć działalność o materiały do amatorskiego i przemysłowego druku 3D, a także rozwijać nowe rozwiązania.

źr. Henkel

Ponad rok temu przedstawiciele koncernu ogłosili, że firma wykorzysta doświadczenie w produkcji klejów i materiałów samoprzylepnych do opracowania materiałów eksploatacyjnych do druku 3D. Oferta Henkel Adhesives obejmuje różne kleje, uszczelniacze czy powłoki (w tym ognioodporne i odporne na ekstremalne temperatury) bazujące na poliakrylanach, silikonach, żywicach epoksydowych czy poliuretanach.

W październiku ub.r. koncern przedstawił swoje plany związane z nowym laboratorium druku 3D w Irlandii. Natomiast na początku marca br. podjął współpracę z firmą Bossard, specjalizującą się w produkcji śrubek, nakrętek, kołków, wkrętów i innych elementów służących do łączenia. Wspólnie mają pracować nad drukarkami i materiałami do druku w technologii SLA (ang. StereoLithography Apparatus). Technika stereolitografii pozwala na drukowanie najbardziej skomplikowanych modeli 3D.

Niedawno Henkel rozpoczął kooperację z firmą Carbon z Doliny Krzemowej, zajmującą się technologią druku 3D od przygotowania modelu po obróbkę końcową. Jej portfolio obejmuje drukarki M2 i M1, myjkę do wydruków i różne materiały. We wrześniu ub.r.  Carbon zapowiedział wprowadzenie do oferty żywic w opakowaniach hurtowych, co możliwe stało się dzięki opracowaniu z Henklem urządzenia do mieszania i odmierzania materiału do druku (MMD – meter mix and dispense,). Henkel planuje także oferować przystosowane do drukarek firmy Carbon żywice marki Loctite.

Niemiecki koncern współpracuje także z HP. W laboratorium HP, zajmującym się badaniem nowych materiałów i zastosowań druku 3D, od roku tworzywa opracowane przez Henkla są dopasowywane do platformy HP Multi Jet Fusion. Henkel zapewnia także ogólnoświatową sieć dystrybucyjną dla produktów HP.

Antykomarowy dyfuzor z IoT

Henkel planuje wykorzystywać Internet Rrzeczy (IoT – Internet of Things) nie tylko do doskonalenia procesów produkcyjnych czy optymalizowania łańcucha dostaw, lecz również wprowadza na rynek urządzenie o nazwie „HomeControl” – pierwszy na świecie wkładany do gniazdka elektrycznego dyfuzor przeciwko komarom z sensorami IoT i specjalną aplikacją.  Ma być on dostępny w wybranych europejskich krajach pod markami Vape (Włochy) i Catch (Francja). Obecnie dostępny jest w sprzedaży w Hiszpanii (pod marką Bloom) i Chinach.

Cyfrowa optymalizacja relacji z konsumentem

Dotarcie i zaangażowanie konsumenta (poprzez media społecznościowe/wideo, chatboty, zintegrowane kampanie i tzw. influencer marketing), budowanie relacji 1:1 (poprzez dedykowane mobilne strony webowe, SEO, programy eCRM i ekosystem IoT), oraz konwersja (za pośrednictwem następujących kanałów: e-detaliści, punkty sprzedaży/omnichannel, model usługowe/D2C [direct to consumer]) – to zdaniem ekspertów Henkla kluczowe filary budowania cyfrowych relacji z konsumentami. W tym zakresie Henkel współpracuje m.in. z Google i Facebookiem.

źr. Henkel

Na podstawie danych zbieranych o konsumentach prowadzone jest cyfrowe profilowanie i targetowanie klientów (zarówno kupujacych online, jak i w sklepach stacjonarnych), analiza online umożliwia poznawanie ich nawyków zakupowych. Analiza tzw. heat maps pozwala na tworzenie optymalnych zakupowych witryn online (na smartfony i komputery). Za pomocą chatbox’ów, udzielane są praktyczne porady (np. dotyczące metod prania czy usuwania plam) czy podsuwane inspiracje (dotyczące fryzur, kolorów włosów), a także zamieszczane podpowiedzi zakupowe. Komunikacja z klientami posiadającymi smartfony z włączonym bluetooth, umożliwia podsyłanie kastomizowanych ofert z wykorzystaniem tzw. beacons. Cyfrowe narzędzia mają na zapewnić pozytywne wrażenia zakupowe, ułatwić szybkie znalezienie potrzebnego produktu.

Smart factory

Fundamentem dla wprowadzania koncepcji Przemysłu 4.0 (Industry 4.0), projektowania i budowy inteligentnych fabryk (smart factory) z wykorzystaniem inżynierskich narzędzi do symulacji umożliwiających tworzenie modeli 3D, są analizy big data – danych zarówno historycznych, jak i zbieranych w czasie rzeczywistym ze 130 fabryk i 60 hurtowni Henkla zlokalizowanych w 35 krajach. Są one następnie zamienianie na działania, które pozwalają na optymalizację i automatyzację łańcucha dostaw, procesów produkcyjnych i sprzedażowych oraz dostarczanie jeszcze lepszych jakościowo produktów. Warunkiem powodzenia 4. rewolucji przemysłowej, jak określa się projekty Industry 4.0, jest zintegrowanie na jednej platformie wszystkich technologicznych innowacji oraz systematyczne podejście, mówił Wolfgang Weber, Digital Transformation&Int’l Sheq, SC laundry and Home Care, Henkel.

Smart factory oznacza poprawę jakości produkcji, dostaw i planowania, zwiększanie wydajności maszyn i bezpieczeństwa produkcji przemysłowej, wyliczał Michael Merget, CVP Global Head of Operations and Supply Chain (dział Adhesives), Henkel. Inwestycje niemieckiego koncernu  w badanie i rozwój w 2017 r. wyniosły 476 mln euro, z czego ok. 60 mln euro przeznaczono na stricte cyfrowe innowacje, które de facto przenikają także pozostałe obszary. Henkel planuje inwestować w najbliższych latach w cyfrowe fabryki średnio 6 proc. rocznych przychodów.

Samochód przyszłości, czyli high-endowy smartfon na kołach

The Car of the Future.
źr. Henkel

Henkel bierze też aktywny udział w budowie samochodów przyszłości, w pełni opartych na cyfrowych technologiach i aplikacjach, podłączonych do sieci (v2X – vehicle-to-vehicle i vehicle-to-infrastructure = pojazd-pojazd i pojazd-infrastruktura), a docelowo autonomicznych. Współpracuje z koncernami motoryzacyjnymi dostarczając im m.in. włókna węglowe, specjalne powłoki do kabli (średnio w samochodzie będzie 6 km kabli), specjalne materiały do baterii dla elektrycznych pojazdów oraz materiały wyciszające.

Auto przyszłości będzie wyposażone w średnio około 200 różnego rodzaju radarów, kamer i czujników (w tym sensory IoT), mówił Michael Todd, wiceprezes ds. innowacji i rozwoju nowego biznesu w dziale Adhesives Henkel. Według niego, samochody zbudowane z lekkich materiałów konstrukcyjnych i wyposażone w zaawansowane systemy wspomagania kierowców mogą zacząć pojawiać się na drogach około 2025 r., natomiast na pojazdy bez kierowców zapewne trzeba będzie jeszcze poczekać, choćby ze względu na brak regulacji prawnych czy jak na razie jeszcze niewielu chętnych do korzystanie z nich .

GALERIA

Global Experience Center Laundry and Homecare. źr. Henkel

Centrum demo Lighthouse. źr. Henkel

Budynek Lighthouse. źr. Henkel

źr. Henkel

Napisane przez Stefan Kaczmarek