Według IDC, popyt na analizy w czasie rzeczywistym, automatyzację i ulepszone doświadczenia klientów będzie napędzać wzrosty na rynku edge computing w ciągu najbliższych czterech lat.

Globalne wydatki na rozwiązania edge computing wzrosną z poziomu 228 mld USD w 2024 roku (+14% w porównaniu z 2023 r.) do 378 mld USD w 2028 roku, prognozują analitycy International Data Corporation IDC w raporcie Worldwide Edge Spending Guide. W prognozie uwzględniono łączne wydatki przedsiębiorstw i dostawców usług na sprzęt, oprogramowanie, usługi profesjonalne i usługi świadczone na potrzeby rozwiązań obsługujących przetwarzanie na brzegu sieci.

Według definicji IDC, koncepcja ‘edge’ obejmuje działania technologiczne poza centralnymi ośrodkami data center, które pośredniczą między podłączonymi punktami końcowymi a podstawowym środowiskiem IT. Edge to kluczowa infrastruktura technologiczna, która rozszerza i wprowadza innowacje w zakresie możliwości dostępnych w głównych centrach danych, niezależnie od tego, czy są zorientowane na przedsiębiorstwa, czy na dostawców usług. Ekosystem edge obejmuje różne technologie i usługi, w tym infrastrukturę obliczeniową (taką jak serwery, pamięć masowa i sprzęt sieciowy), różnorodne oprogramowanie (takie jak infrastruktura systemowa, bezpieczeństwo oraz rozwój i wdrażanie aplikacji), a także profesjonalne usługi wdrażania i zarządzania oraz usługi zapewniające technologie oparte na chmurze.

Ponieważ zainteresowanie wokół AI przechodzi z fazy szkoleń na procesy wnioskowania, edge computing będzie wymagane, aby sprostać potrzebie zmniejszania opóźnień i zwiększenia prywatności. Ten trend nie tylko optymalizuje wydajność operacyjną, ale także sprzyja nowym modelom biznesowym, które wcześniej nie były możliwe przy scentralizowanej infrastrukturze. Dystrybucja aplikacji i danych do lokalizacji brzegowych umożliwia szybsze podejmowanie decyzji przy zmniejszonym przeciążeniu sieci – podkreśla cytowany w komunikacie Dave McCarthy, wiceprezes ds. badań, Cloud and Edge Services w IDC.

W raporcie IDC wydatki na rozwiązania brzegowe podzielono na ponad 500 zastosowań rozwiązań edge w przedsiębiorstwach, związanych z sześcioma domenami: sztuczną inteligencją (#AI), Internetem rzeczy (#IoT), rzeczywistością rozszerzoną (#AR), rzeczywistością wirtualną (#VR), dronami i robotyką.

W produkcji, stanowiącej największą część wydatków, edge umożliwia monitorowanie sprzętu i procesów w czasie rzeczywistym, co skraca przestoje i poprawia wydajność operacyjną. Wspomagane przez AI zastosowanie edge w predykcyjnej konserwacji pomaga unikać kosztownych awarii poprzez identyfikację problemów, zanim się nasilą.

W sektorze usług komunalnych edge nadal umożliwia wydajniejsze zarządzanie w czasie rzeczywistym krytyczną infrastrukturą, taką jak elektryczność, woda i gaz. Wraz ze wzrostem wdrażania odnawialnych źródeł energii, inteligentnych sieci energetycznych i urządzeń obsługujących IoT, edge computing staje się krytycznym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw użyteczności publicznej, które pomaga w szybkim i bezpiecznym przetwarzaniu ogromnych ilości danych, przekonują analitycy IDC.

Jednoczenie wskazują na bankowość jako najszybciej rozwijający się sektor pod względem wydatków. Przykładowe zastosowania edge computing w bankowości obejmują optymalizacje operacji pod kątem sztucznej inteligencji, rozszerzoną analizę, interakcje z klientami czy wykrywanie oszustw.

IDC przewiduje, że wszystkie 19 branż uwzględnionych w raporcie odnotuje pięcioletnie dwucyfrowe roczne stopy wzrostu (CAGR) w prognozowanym okresie.

Jednak segment dostawców usług odnotuje najwyższy wskaźnik CAGR w okresie prognozy. W domenie dostawców usług inwestycje w dostarczanie usług edge opierają się na wydatkach na infrastrukturę dla rozwiązań MEC (multi-access edge computing), sieci CDN (content delivery networks) i na wirtualne funkcje sieciowe. Przy czym, jak zaznacza IDC, MEC stanowi najszybciej rozwijający się obszar, o coraz bardziej krytycznym znaczeniu dla obsługi ultraniezawodnej komunikacji o niskim opóźnieniu wymaganej przez aplikacje nowej generacji sterowane przez sieci 5G, IoT i sztuczną inteligencję.

Przedsiębiorstwa przyspieszają obecnie inwestycje w rozwiązania brzegowe i sztuczną inteligencję, aby napędzać analitykę w czasie rzeczywistym, automatyzację i ulepszone doświadczenia klientów, szczególnie w sektorze produkcji, usług komunalnych, opieki zdrowotnej i handlu detalicznego. Kluczowe technologie, takie jak urządzenia oparte na AI, serwery brzegowe z procesorami graficznymi i łączność 5G, zyskują na popularności, umożliwiając organizacjom przetwarzanie danych bliżej źródła i osiąganie wyższej wydajności – powiedziała Alexandra Rotaru, menedżer ds. danych i analiz w Europie.

(źr. IDC)

Jeśli chodzi o wydatki na technologie, najbardziej znaczące inwestycje będą nadal dotyczyły sprzętu w początkowym prognozowanym okresie, napędzane przez procesory AI i akceleratory w systemach infrastruktury brzegowej, które mają generować zwiększony popyt w nadchodzących latach. Jednak IDC przewiduje, że usługi (w tym tzw. provisioned services) w ramach rynku edge przewyższą udział sprzętu do 2028 r., a najszybszy wzrost odnotują usługi IaaS (infrastructure as a service). Niewielkie pod względem ogólnych wydatków, oprogramowanie lokalne pozostanie krytycznym elementem infrastruktury brzegowej, napędzanym przez rosnący popyt na oprogramowanie analityczne i AI.

(Grafika tytułowa – źr. Pixabay)

Napisane przez Stefan Kaczmarek