Być może znacie to powiedzenie “Data is the new oil”? Sformułowania tego po raz pierwszy użył w 2006 roku Clive Humby, matematyk z Sheffield, który ze swoją żoną Edwiną Dunn zarobił 90 mln funtów pomagając Tesco przy tworzeniu systemu lojalnościowego Clubcard dla klientów sieci supermarketów. Analizowanie dużych zbiorów danych przy użyciu platform big data faktycznie trochę przypomina eksplorację cennych złóż ropy naftowej, z tym, że zanim zacznie się zarabiać pieniądze, dane trzeba – podobnie jak ropę – najpierw odkryć, potem wydobyć, oczyścić i odpowiednio dystrybuować.

– Żyjemy w ciekawych czasach – epoce cyfrowej, mówił w maju br. Joe Tucci, CEO EMC podczas ostatniej konferencji EMC World 2015 w Las Vegas, i to właśnie umiejętność wydobywania wartości z danych decyduje o sukcesie biznesowym w erze cyfrowej. Dane są główną siłą napędzającą rozwój cyfrowego świata – “Data Powered Digital Future”, jak ładnie ujął to Rob Salmon, prezes i szef operacji rynkowych NetApp podczas listopadowej konferencji NetApp Insight 2015 w Berlinie. Zapewniał jednocześnie, że hybrydowa chmura to najbardziej odpowiednia architektura dla “cyfrowej przyszłości”.

Technologie cyfrowe wywróciły modele i procesy biznesowe do góry nogami. Firmy, które chcą przetrwać muszą podjąć podróż w ramach transformacji cyfrowej – mówią jednym głosem wiodący dostawcy pamięci masowych i platform analitycznych.

– Funkcjonowanie w cyfrowym świecie wymaga wdrażania przez przedsiębiorstwa rozwiązań i aplikacji tworzących tzw. 3 platformę IT. Procesy biznesowe muszą być poddawane digitalizacji – podkreśla David Goulden, CEO EMC Information Infrastructure. Żeby firma mogła pozostać konkurencyjna w cyfrowym świecie, musi posiąść umiejętność przewidywania i analizowania zachowań klientów, natychmiast reagować na zmiany w otoczeniu biznesowym, stawiać na innowacyjność, transparentność oraz zaufanie. 89 proc. firm notowanych od 1955 r. na liście “Fortune 500” dzisiaj już nie ma. Dlatego niezbędnym warunkiem przetrwania na rynku jest szukanie nowych możliwości rozwoju, umiejętność zarządzania ryzykiem oraz redukowania kosztów.

Technologie cyfrowe wywróciły modele i procesy biznesowe do góry nogami. Firmy, które chcą przetrwać muszą podjąć podróż w ramach transformacji cyfrowej.

Obecnie dostępne narzędzia big data są niewystarczające, by móc dostatecznie dobrze biznesowo wykorzystywać mocno rozproszone dane i aplikacje. Potrzebne są nowe rozwiązania, łączące pełne możliwości centrów danych, chmury, narzędzi big data oraz internetu rzeczy, które pozwolą uporządkować hiper rozproszone procesy biznesowe – przekonywał podczas konferencji NetApp Insight 2015 Peder Ulander, wiceprezes ds. portfolio i strategii w zakresie rozwiązań chmurowych Cisco.


Uniwersum danych w liczbach*

  • powierzchnię 6 tys. boisk piłkarskich zajęłyby obecnie działające centra danych
  • 306 mld stron zajęłoby „wydrukowanie zawartości internetu”
  • 570 nowych stron webowych powstaje dziennie
  • 40 tys. wyszukiwań w ciągu 1 sekundy odnotowuje Google
  • 196 mld e-maili jest wysyłanych i odbieranych codziennie na świecie
  • 50 PB danych jest codziennie przetwarzanych na platformie eBay
  • 1-sekundowe opóźnienie oznacza dla Amazona o 1,6 mld dolarów mniejszą sprzedaż rocznie
  • 6 mln nowych miejsc pracy powstało w 2015 r. dzięki cyfrowym projektom
  • o 44% zwiększyła się liczba Amerykanów, którzy rezygnują z kablowej lub satelitarnej telewizji
  • co najmniej 1000 części nowego samolotu Airbus A350 jest drukowanych w technologii 3D
  • 8 mln googlowych wyszukiwań zostaje utraconych w wyniku opóźnienia = 0,04 sek.
  • 1,2 mln zdjęć było robionych średnio podczas meczu w ostatnich futbolowych mistrzostwach świata (10 zdjęć na zawodnika w ciągu sekundy)
  • 30 PB danych generuje rocznie Wielki Zderzacz Hadronów, największy na świecie akcelerator cząstek, znajdujący się w Europejskim Ośrodku Badań Jądrowych CERN w pobliżu Genewy
  • 90 mld aplikacji Apple pobrano od 2011 r.
  • 1,5 EB (=1,5 mld GB) danych jest przesyłanych przez mobilne sieci w ciągu miesiąca (wzrost o 81% między 2012 r. a 2014 r.); za 53% ruchu odpowiadają aplikacje wideo
  • 90% zasobów informacyjnych uzyskiwanych w ramach procesów biznesowych za pomocą rozwiązań big data będzie przechowywanych i pozostanie niewykorzystanych do 2017 r. – szacują analitycy Gartnera
  • do 40 zetabajtów (z obecnych 3,2) wzrośnie do 2020 roku ilość informacji cyfrowych

Mega eksplozja danych i aplikacji

  • 277 x więcej danych będzie generowanych przez przedmioty podłączone do IoT niż przez użytkowników
  • 30 mln nowych urządzeń jest podłączanych do sieci co tydzień
  • 180 mld mobilnych aplikacji zostanie pobranych w 2015 r.
  • 78% obciążeń będzie przetwarzanych w chmurowych centrach danych do 2018 r.
  • ponad 5 TB danych na osobę będzie przypadać do 2020 r.
  • 500 mld przedmiotów będzie podłączonych do sieci do 2020 r.

* dane zebrane podczas różnych konferencji technicznych czołowych dostawców rozwiązań pamięci masowych

50 PB danych codziennie przetwarza eBay

6 mln nowych miejsc pracy powstanie w 2015 r. dzięki cyfrowej gospodarce

Mega eksplozja danych i aplikacji

306 mld stron zajęłoby „wydrukowanie zawartości internetu”

DSCN2276

Napisane przez Stefan Kaczmarek