Digitalizacja jest nieuchronna, pochłania nas coraz bardziej i przyspiesza. Przenika do wszystkich dziedzin życia zarówno zawodowego, jak i prywatnego – podkreślał Wojciech Głownia, dyrektor generalny Dell EMC Commercial Business, witając 13 października w warszawskim Hiltonie razem z Adamem Wojtkowskim, dyrektorem generalnym Dell EMC Enterprise Business niemal 1,5 tysiąca uczestników pierwszej w Polsce konferencji Dell Technologies, giganta technologicznego powstałego z połączenia firm Dell i EMC Corporation.

20161013_094400_

Adam Wojtkowski, dyrektor generalny Dell EMC Enterprise Business, dr Patricia Florissi, wiceprezes i globalny CTO sprzedaży, Dell EMC oraz Wojciech Głownia, dyrektor generalny Dell EMC Commercial Business (od lewej)

Transformacja cyfrowa – pomimo że przez niektórych traktowana jako kolejne modne hasło marketingowe – to nieunikniony proces, który już się rozpoczął i nabiera tempa, obejmując wszystkie branże – zgodzili się uczestnicy dyskusji podczas briefingu prasowego. Przetwarzanie jest coraz tańsze, powszechniejsze i kontekstowe. Zadaniem Dell Technologies jest dostarczanie inżyniersko przygotowanych platform technologicznych do rozwijania biznesu (od małych firm po globalne korporacje), pomoc w przeprowadzeniu cyfrowej transformacji oraz zapewnienie profesjonalnego wsparcia na każdym etapie jej wdrażania – podkreślali szefowie połączonych firm.

Dell Technologies w liczbach:

  • 140 tys. pracowników,
  • 30 tys. usług oferowanych,
  • 4,5 mld USD – nakłady inwestowane w badania i rozwój (R&D).

Innowacyjne rozwiązania w przedsiębiorstwach zapewniają większą elastyczność działania, skalowalność i wydajność. Potwierdzają to też badania dotyczące postrzegania cyfrowej transformacji w firmach, przeprowadzone przez Dell Technologies wśród 4 tys. średnich i dużych przedsiębiorstw w 16 krajach i 12 branżach.

20161013_092417_Choć nie jest to jeszcze regułą, polskie firmy coraz częściej traktują transformację cyfrową jako strategiczny obszar biznesu. Dotyczy to zwłaszcza takich branż, jak bankowość, energetyka, czy telekomunikacja. Firmy coraz częściej inwestują w takie obszary, jak: automatyzacja i optymalizacja procesów backoffice, co pozwala im obniżyć koszty i skierować środki na innowacje, komunikację i łączność z klientami i kontrahentami zarówno w obszarze B2C, jak i B2B, innowacyjne, zwinne usługi zarówno wewnętrzne, jak i dla klientów, a także automatyczne podejmowanie decyzji m.in. w obszarze zarządzania zasobami – mówił Radomir Bordon, dyrektor technicznego wsparcia sprzedaży w Dell EMC Poland. Jako przykład strategicznego znaczenia cyfryzacji wskazał na Bank Zachodni WBK, gdzie w ramach zarządu stworzono stanowisko Chief Digital Officer.

Zaskakujące zastosowania ICT: krowa podłączona do Sieci, parasolka pogodynka?

img_20161013_095144Sensory wbudowane w opaski (wearables, smartwatche) stają się powoli standardem, a za chwilę czujniki monitorujące stan zdrowia będą implementowane w odzieży (tzw. e-textile), transformacja cyfrowa zaczyna się na dobre –podkreślała dr Patricia Florissi, wiceprezes i globalny CTO sprzedaży, Dell EMC. W ramach swojej prezentacji wskazała też inne oryginalne zastosowania ICT, jak choćby w przemyśle mleczarskim: analiza za pomocą narzędzi big data danych zbieranych z sensorów wszczepianych krowom, co pozwoli hodować zwierzęta dające mleko o optymalnej koagulacji do produkcji wysokiej jakości serów. Inny przykład to parasolka podłączona do internetu rzeczy, która na podstawie zebranych danych dotyczących prognozowanej pogody w okolicy przypomni nam: „Weź mnie, bo dzisiaj będzie padał deszcz”. Które z przyszły aplikacji są/będą naprawdę potrzebne (komu?) – najlepiej niech każdy oceni sam.

Ustalenie genomu w 94 sekundy za 1 dolara

Dokonujący się w cyklu 5-letnim postęp technologiczny wpływa na wszystkie branże i dziedziny życia. Wciąż zwiększająca się zgodnie z prawem Moore’a, a jednocześnie taniejąca, moc obliczeniowa umożliwia przełomowe rozwiązania m.in. w zakresie medycyny precyzyjnej i spersonalizowanej. Ustalenie genomu człowieka, pozwalające z dużym prawdopodobieństwem określić podatność na określone choroby, obecnie kosztuje ok. 1 tys. dolarów i zajmuje 26 godzin. W 2031 roku takie badanie będzie można przeprowadzić w 1,5 minuty za jednego dolara – mówiła Florissi. Pierwsze sekwencjonowanie ludzkiego genomu w 2001 r. kosztowało ok. 100 mln dolarów i wymagało pracy ponad 200 osób. W 2008 r. koszt spadł do 250 tys. dolarów, rok później do 50 tys., a w 2011 r. do 10 tys. dolarów.

źr. Pixabay

źr. Pixabay

Genom, to zapisane w formie chemicznej podstawowe informacje o budowie i funkcjonowaniu ludzkiego organizmu. Nośnikiem informacji genetycznej jest kwas deoksyrybonukleinowy (DNA). Analiza genomu umożliwia rozpoznanie defektów leżących u podłoża wielu chorób. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się m.in., czy nasz kod DNA zawiera genetyczne predyspozycje do występowania różnych chorób (takich jak nowotwory), oraz możemy zidentyfikować ryzyko zachorowania na nie w przyszłości. Mając taką wiedzę, lekarze mogą stosować indywidualne terapie, racjonalnie dobierać leki podczas całego życia pacjenta, a także sięgać po leki i terapie nowej generacji. Diagnostyka genetyczna pozwala na eliminację zagrożeń wynikających z wyboru niewłaściwej lub nieskutecznej terapii oraz na uniknięcie niepotrzebnych kosztów leczenia. Ułatwi również firmom ubezpieczeniowym przygotowywanie i dopasowywanie polis ubezpieczeniowych do konkretnych przypadków.

Jeszcze niewiele firm myśli i działa cyfrowo

78 proc. przedsiębiorstw biorących udział w badaniu przeprowadzonym przez firmę Vanson Bourne na zlecenie Dell Technologies uważa, że debiutujące firmy z branży cyfrowej stanowią lub będą stanowić dla nich zagrożenie. Prawie połowa z ankietowanych globalnych przedsiębiorstw obawia się, że w ciągu najbliższych 3–5 lat ich oferta stanie się przestarzała z powodu konkurencji firm, które postawiły na technologie cyfrowe. 48 proc. przedsiębiorstw nie wie, jak będą wyglądać ich branże za 3 lata.

img_20161013_114113Tylko jedna trzecia ankietowanych firm spełnia kryteria związane z najważniejszymi atrybutami cyfrowego przedsiębiorstwa, które zostały zdefiniowane przez szefów firm w 2015 r. Są to: elastyczne wdrażanie innowacji, szybkie wykrywanie nowych możliwości, działanie w sposób przejrzysty i godny zaufania, wyjątkowa i spersonalizowana obsługa klientów oraz stała dostępność i realizacja zadań w czasie rzeczywistym.

źr. Dell Technologies

źr. Dell Technologies

O ile w wielu firmach tylko niektóre jednostki organizacyjne myślą i działają cyfrowo, to zdecydowana większość (73 proc.) badanych przyznaje, że cyfrowa transformacja mogłaby mieć u nich większy zasięg. Prawie dwie trzecie stwierdza, że nie wykorzystuje informacji analitycznych w czasie rzeczywistym.

Branże najbardziej dojrzałe cyfrowo:

  1. Telekom
  2. Technologiczna
  3. Media i rozrywka
  4. Produkcja
  5. Nauki przyrodnicze
  6. Naftowa
  7. Motoryzacyjna
  8. Usług finansowych
  9. Detaliczna i produktów konsumenckich
  10. Ubezpieczeniowa
  11. Służba zdrowia (prywatna i publiczna)

Wskaźnik cyfrowej transformacji

(opracowany przez Dell Technologies; ocenia postępy firm na podstawie wypowiedzi respondentów)

  • img_20161013_152948Liderzy: 5% ― firmy, które traktują różne formy cyfrowej transformacji jako element swojego DNA.
  • Wdrażający: 14% ― firmy, które opracowały dojrzały plan transformacji cyfrowej oraz dokonują inwestycji i wdrażają innowacje w tym zakresie.
  • Ostrożni: 34% ― firmy, które ostrożnie i stopniowo przeprowadzają transformację cyfrową, opracowują plany i dokonują inwestycji z myślą o przyszłości.
  • Śledzący: 32% ― firmy, które bardzo mało inwestują w technologie cyfrowe i dopiero zaczynają tworzyć plany w tym zakresie.
  • Opóźnieni: 15% ― firmy, które nie mają planów wdrażania technologii cyfrowych ani nie inwestują w takie technologie.

W celu przyspieszenia cyfrowej transformacji:

  • 73 proc. respondentów uważa, że musi potraktować priorytetowo scentralizowaną strategię wdrażania technologii cyfrowych,
  • 66 proc. zamierza zainwestować w infrastrukturę informatyczną oraz kadry kierownicze wyspecjalizowane w technologiach cyfrowych,
  • 72 proc. rozszerza swoje możliwości w zakresie rozwoju programowania.

Najważniejsze inwestycje w technologie informatyczne planowane przez firmy na najbliższe 3 lata, według kolejności określonej przez respondentów:

  1. Infrastruktura konwergentna
  2. Technologie o bardzo dużej wydajności (np. flash)
  3. Rozwiązania analityczne, wielkie zbiory danych (big data) i przetwarzanie danych (data lakes)
  4. Technologie IoT

GALERIA FOTO

img_20161013_110701img_20161013_144023img_20161013_144219img_20161013_153529image8_img_0260_

Napisane przez Stefan Kaczmarek