Na połowę 2017 roku zaplanowano inaugurację EAN (European Aviation Network) – hybrydowej, szerokopasmowej Europejskiej Sieci Lotniczej, opartej na satelitarnych łączach S-band i naziemnej sieci LTE. Ma ona zapewnić pasażerom linii lotniczych łączność w europejskiej przestrzeni powietrznej. 30 listopada br. poinformowano o zakończonym pozytywnie programie lotów testowych w Wielkiej Brytanii.

Loty zorganizowane przez firmy Inmarsat i Deutsche Telekom wraz z partnerami technologicznymi – firmami Nokia i Thales, miały na celu przetestowanie wydajności systemu EAN, w tym urządzeń pokładowych oraz sieci naziemnej LTE.

źr. Thales Alenia Space

źr. Thales Alenia Space

Europejska Sieć Lotnicza (EAN) to pierwsza na świecie zintegrowana sieć satelitarna S-band i „powietrzno-naziemna” (air-to-ground) LTE. Unikalna pod względem wydajności i jakości – jak zapewniają jej budowniczy – ma zapewnić na pokładach samolotów “prawdziwe doświadczenie szerokopasmowe” milionom pasażerów latających nad Europą oraz usługi lepszej jakości niż te oferowane dotychczas za pomocą typowych rozwiązań opartych na szerokopasmowej łączności satelitarnej.

Stacja bazowa EAN. źr. Nokia

Stacja bazowa EAN.
źr. Nokia

Jak poinformowano, od momentu ogłoszenia planów budowy EAN we wrześniu 2015 r. Deutsche Telekom i Nokia w ramach prac przy naziemnej części projektu zamontują łącznie około 300 wież antenowych LTE. Równolegle Inmarsat i Thales budują łącza satelitarne. Na początku br. zakończono budowę i związany z testami podsystem satelity.

Testy łączy satelitarnych i naziemnych LTE

Testowanie sieci EAN w Stuttgarcie. źr. Nokia

Testowanie sieci EAN w Stuttgarcie.
źr. Nokia

Nokia i Deutsche Telekom zbudowały w Stuttgarcie naziemny system referencyjny sieci, zawierający wszystkie elementy i zintegrowane urządzenia pokładowe dostarczone przez firmę Thales. W laboratorium Nokii w Stuttgarcie uzyskano pierwsze połączenie na żywo z wykorzystaniem sieci EAN. Wszystkie elementy sieci naziemnej LTE zostały dokładnie przetestowane i zweryfikowane, z uwzględnieniem wyzwań technicznych, takich jak na przykład kompensacja efektu Dopplera na skutek dużej prędkości samolotu.

Antena pod kadłubem samolotu. źr. Nokia

Antena pod kadłubem samolotu.
źr. Nokia

Pierwszy test polowy połączenia na żywo przeprowadzono podczas szerokopasmowej wideokonferencji zrealizowanej za pośrednictwem dedykowanej sieci komórkowej EAN LTE. Wymagało to dostosowania stacji bazowych oraz głowic radiowych LTE Nokii do częstotliwości wykorzystywanej w sieci EAN oraz zainstalowania specjalnej anteny stacji bazowej, aby uzyskać dostateczne pokrycie nieba. Naziemna sieć LTE dla EAN różni się od standardowych sieci LTE, ponieważ musi pracować przy prędkościach do 1200 km/h na wysokościach przelotowych, co wymaga komórek o wielkości do 150 km. Nokia będzie odpowiadać za usługi zarządzania tą zaawansowaną siecią, wykorzystując swoje globalne centrum usługowe w Rumunii.

źr. EAN

źr. EAN

Próbny przelot w Wielkiej Brytanii miał na celu przetestowanie osiągów urządzeń pokładowych Thales i sieci naziemnej. Próby połączeń sieci z systemem naziemnym we wszystkich czterech stacjach testowych zlokalizowanych w południowo-zachodniej części Wielkiej Brytanii zakończyły się powodzeniem. Zrealizowano wiele skutecznych przełączeń między sektorami i masztami komórkowymi, utrzymując stabilne połączenie. Przetestowano również transfer danych do i z samolotu. „Wyniki przekroczyły oczekiwania i dostarczyły cenne dane dla zespołów programistycznych” – zapewniono w oficjalnym komunikacie.

Napisane przez Stefan Kaczmarek