Przed świętami tłumy klientów wypełniają nie tylko galerie handlowe. Do czerwoności rozgrzewają się także łącza internetowe oblegane przez tych, którzy wolą robić zakupy z domowego zacisza. Według statystyk ogólnopolskiej światłowodowej sieci Atman, w ubiegłym roku szczyt w krajowej sieci przypadł na 15 grudnia, a ruch w internecie wzrósł aż o ponad 50%. W drugiej części wpisu prezentuję najważniejsze wnioski z raportu 10 Hot Consumer Trends for 2016 przygotowanego przez Ericsson ConsumerLab, pokazujące 10 najgorętszych trendów konsumenckich ICT na nadchodzący rok.
Grudzień w polskim (i nie tylko) internecie jest szczególnie wymagający dla dostawców hostingu. W ostatnim miesiącu 2011 r. maksymalny ruch krajowy wchodzący w sieci sięgnął ponad 125 Gb/s, rok później wzrósł do ponad 155 Gb/s. Największe obciążenia sieci w 2012 r. odnotowano tuż przed mikołajkami 4 i 5 grudnia. W ubiegłym roku było to już ponad 235 Gb/s. Szczyt przypadł na 15 grudnia.
– Od trzech lat grudniowy szczyt przypada między 10 a 15 dniem miesiąca. Ruch online utrzymuje się na wysokim poziomie niemal do 25 grudnia – mówi Ewelina Hryszkiewicz, kierownik ds. produktu w Atman. – Co ciekawe, w ubiegłym roku w Boże Narodzenie ruch w internecie był zaledwie o kilkanaście procent niższy niż w normalny dzień roboczy, a jednocześnie wyższy niż w Wigilię. To oznacza, że w święta od internetu bynajmniej nie odpoczywamy, korzystamy z niego cały czas bardzo intensywnie.
Świąteczny boom sieciowej sprzedaży
Wzmożony ruch w internecie powoduje nie tylko większe zainteresowanie internetową rozrywką w okresie świątecznym, ale także przedświąteczne zakupy. Podczas gdy za oceanem za szczyt e-zakupowej gorączki uważa się Black Friday i Cyber Monday, w Europie konsumencki boom przypada na grudzień. To czas żniw dla internetowych handlowców, kiedy osiągają gigantyczne wzrosty sprzedaży.
Według indeksu Digital Index Online Shopping Prediction 2015 przygotowanego przez Adobe, szczyt sieciowej sprzedaży przypada na 7 grudnia. Adobe przeanalizowało dane zbierane w trakcie ostatnich 7 lat, uwzględniając 55 mln zamówień i informacje pozyskane z 4500 platform zakupowych. Szacuje się, że europejscy konsumenci w trakcie ostatnich dwóch miesięcy 2015 r. wydadzą mniej więcej tyle samo, ile przez cały ubiegły rok. Niemcy, którzy 60% wszystkich przedświątecznych zakupów dokonują przez internet wydadzą jednego dnia 517 mln euro, Francuzi 341 mln, Holendrzy 129 mln, a Szwedzi 95 mln.
Uwaga na przeciążenia
W przypadku branży e-commerce największą obawą związaną z rosnącym natężeniem ruchu w okresie przedświątecznym jest możliwość przeciążenia serwerów. Miliony jednoczesnych odwiedzin portali zakupowych i realizowanych w tym samym czasie transakcji potrafią przysporzyć kłopotów, o czym przekonali się najwięksi sprzedawcy, tacy jak Amazon, BestBuy czy Tesco. Zablokowanie witryn przez zaledwie kilkadziesiąt minut może kosztować miliony – w przypadku Amazona 40-minutowa przerwa spowodowała straty oceniane na prawie 5 mln dolarów.
Również w Polsce zdarza się, że sklepy internetowe nie wytrzymują oblężenia klientów. Zabezpieczeniem może być elastyczna chmura lub wysokowydajny serwer dedykowany – rozwiązania stanowiące swoistego rodzaju polisę ubezpieczeniową dla branży e-commerce w czasie grudniowej gorączki zakupowej.
Prognozy natężenia ruchu online
Według prognoz Cisco Visual Networking ruch internetowy w Polsce w latach 2014-2019 wzrośnie czterokrotnie. Ruch w sieciach mobilnych zwiększy się aż trzynastokrotnie, zaś ten związany z usługami wideo w 2019 r. będzie stanowił już 70% całej sieciowej aktywności. Dla porównania, rok temu udział wideo stanowił 44% całego ruchu polskiego internetu.
– Według naszych danych w grudniu 2012 r. średni ruch krajowy w naszej sieci osiągnął poziom 54,8 Gb/s, rok później 69 Gb/s, a w 2014 r. osiągnął już wartość 128,3 Gb/s. Można się spodziewać, że w tym roku ta liczba za sprawą rosnącej liczby urządzeń mobilnych i coraz bardziej atrakcyjnej oferty serwisów streamingowych będzie jeszcze większa – przewiduje Ewelina Hryszkiewicz.
Trendy konsumenckie na 2016 rok
Ericsson ConsumerLab badający opinie konsumentów zaprezentował 10 najgorętszych trendów konsumenckich na nadchodzący rok (raport 10 Hot Consumer Trends for 2016). Za główny trend uznano nowe sposoby interakcji. Połowa użytkowników smartfonów przewiduje, że zostaną one zastąpione przez inne urządzenia w ciągu najbliższych pięciu lat.
– Niektóre z trendów mogą wydawać się futurystyczne. Jednak zainteresowanie konsumentów nowymi sposobami interakcji, takimi jak sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość oraz osadzanie internetu w naszych własnych ciałach czy w przedmiotach, które posiadamy w domu, jest coraz większe – powiedział Michael Björn, Head of Research, Ericsson ConsumerLab.
Lista trendów konsumenckich na 2016 rok:
- Cztery na pięć osób odnosi wrażenie, że korzyści z korzystania z usług online są tym większe, im więcej osób ich używa.
- Nastolatkowie oglądają materiały wideo znacznie częściej niż inne grupy wiekowe. 46 proc. z nich spędza na Youtube więcej niż godzinę dziennie.
- Sztuczna inteligencja umożliwi interakcję z urządzeniami bez potrzeby korzystania ze smartfona. Co drugi użytkownik smartfona uważa, że w ciągu najbliższych 5 lat zostanie on zastąpiony przez inne urządzenia.
- Konsumenci oczekują, że technologia wirtualna będzie im towarzyszyć podczas codziennych aktywności, takich jak oglądanie transmisji sportowych czy prowadzenie wideorozmów.
-
Ponad połowa posiadaczy smartfonów wierzy, że w ciągu najbliższych 5 lat cegły, z których budowane będą domy będą wyposażane w czujniki wykrywające pleśń, przecieki i problemy z instalacją elektryczną.
- Konsumenci chcą spędzać czas w środkach transportu w sposób aktywny i pożyteczny. 86 proc. z nich chętnie używałoby spersonalizowanych usług w środkach transportu, o ile były by on dostępne.
- Czat ratunkowy? Serwisy społecznościowe mogą stać się preferowanym sposobem kontaktu ze służbami ratowniczymi. 6 na 10 konsumentów jest zainteresowanych korzystaniem z aplikacji informującej o katastrofach i zagrożeniach.
- Wewnętrzne sensory (internables) mierzące nasze samopoczucie mogą zastąpić urządzenia z kategorii wearables. 8 na 10 konsumentów chce wykorzystywać technologię do ulepszenia percepcji zmysłowej i możliwości poznawczych.
- Większość użytkowników smartfonów jest przekonana, że hakowanie i wirusy będą wciąż istotnym problemem. 1 na 5 konsumentów jest zdania, że bardziej ufa organizacjom które zostały zaatakowane przez hakerów, ale udaremniły próbę hakowania i podjęły działania zapobiegawcze.
- Konsumenci dzielą się coraz większą liczbą informacji. Wierzą, że zwiększa to ich wpływ na społeczność. Więcej niż jedna trzecia z nich twierdzi, że rozpowszechnianie w internecie informacji o działaniach korupcyjnych firmy przyniesie większy skutek niż złożenie doniesienia na policji.
Pozostaw komentarz