Czas na część drugą relacji z rzymskiej konferencji NetEvents. Cyfrowa rewolucja trwa, jesteśmy świadkami prawdziwej integracji technologii teleinformatycznych i biznesu, choć transparentność sieci jeszcze jest niedostateczna – mówili analitycy podsumowując konferencję. IoT, SDN, NFV zapewniają automatyzację oraz elastyczność opartą na software’owych fundamentach – i to do nich głównie należy przyszłość.

Światłowody (jedwabny) szlak śródziemnomorski i trendy telekomunikacyjne

Światłowodowy szlak śródziemnomorski

Światłowodowy szlak śródziemnomorski

W drugim dniu konferencji wizję rozwoju platform chmurowych w regionie basenu Morza Śródziemnego przybliżył Alessandro Talotta, CEO Telecom Italia Sparkle. Światłowodowe łącza biegnące po dnie Morza Śródziemnego mają wyznaczać nowy “cyfrowy jedwabny szlak”. O trendach w telekomunikacji mówił Ian Keene, wiceprezes Gartnera, podkreślając strategiczne znaczenie rozwiązań SDN i NFV dla operatorów w ich walce o redukcję kosztów poprzez wprowadzanie automatyzacji i wirtualizacji oraz tworzenie “warstwy orkiestracji” we własnych sieciach.

Outsourcowane usługi managed services czy własna infrastruktura?

Ten podstawowy obecnie dylemat współczesnego przedsiębiorstwa był tematem panelu prowadzonego przez Bernta Ostergaarda, dyrektora firmy analitycznej Quocirca. Za kluczowe wyzwania uznał: rozróżnianie między integracją systemów i usług, zarządzanie wirtualizacją i chmurą hybrydową, gwarantowanie spójnych wskaźników wydajności oraz przeprowadzanie regularnej oceny wydajności i ryzyka według kryterium “value-for-money” w czasach ciągłych zmian technologicznych.

Chmurowe wyzwanie dla Excela

Anaplan: planowanie i modelowanie biznesowe dawniej i dzisiaj

Anaplan – planowanie biznesowe

Swoje rozwiązanie stanowiące swoiste wyzwanie dla arkuszy Excelowych prezentowała podczas konferencji firma Anaplan. Oferuje ona oprogramowanie w modelu cloud integrujące dane z różnorodnych systemów. Platforma ta pozwala na realizowanie zaawansowanych zadań związanych z planowaniem i modelowaniem finansowym w przedsiębiorstwie. Anaplan opatentowała technologię in-memory Hyperblock, pozwalającą na zarządzanie bilionami komórek i obsługę tysięcy użytkowników, a także planowanie nieograniczonej ilości scenariuszy. Elastyczność i skalowalność dodatkowo zwiększa Anaplan App Hub, w ramach którego klienci mają dostęp do ponad stu prekonfigurowanych aplikacji. Firma, która powstała na farmie w północnej Anglii, ma obecnie 70 tys. użytkowników pracujących w ponad 430 przedsiębiorstwach w 21 krajach. Wśród głównych klientów ma m.in. HP. Około 60 proc. przychodów ze sprzedaży Anaplan pochodzi spoza Stanów Zjednoczonych.

Symfonia komunikacyjna

symphony-search

Symphony – funkcja wyszukiwania

W ramach prezentacji produktowych swoją platformę komunikacyjną opartą na chmurze służącą do współdzielenia treści zaprezentowała firma Symphony. To zaprojektowane od podstaw rozwiązanie ma za zadanie filtrowanie i priorytetyzowanie wiadomości dostarczanych w różnych postaciach (e-mail, sms, aplikacje czy w przyszłości komunikaty IoT). Zasadniczy cel to “wyciszanie hałasu informacyjnego” poprzez wydzielanie i dostarczanie istotnych dla pracowników sygnałów. Istotą współczesnych platform komunikacyjnych jest zwiększenie efektywności biznesowej i osobistej produktywności – podkreślała Samantha Singh, Director of Corporate Communications Symphony. W 2014 r. piętnaście banków  inwestycyjnych utworzyło konsorcjum, które wyłożyło 66 mln dolarów na Symphony. Wśród 18 największych instytucji finansowych, które zainwestowały w platformę są m.in.: Morgan Stanley, JPMorgan, BlackRock i Goldman Sachs. Oficjalnie aplikacja Symphony została udostępniona w połowie września 2015 r. W październiku 2015 r. firma ogłosiła pozyskanie kolejnych 100 mln dolarów na rozwój z funduszu zarządzanego przez Google. Do końca br. z platformy Symphony będzie korzystać między 130 a 150 tys. użytkowników –  deklarował agencji Reuters w połowie marca br. David Gurle, CEO Symphony.

Kontratakuj atakującego

Protect_Dashboard Cylance

Pulpit Cylance Protect

O nowych podejściach do ochrony IT mówił Greg Fitzgerald, CMO Cylance, zalecając stosowanie efektywnych kosztowo produktów do zabezpieczania systemów IT oraz wypracowywanie i potem realizowanie określonych procedur, co pozwala ograniczyć ryzyko. Atakujący, mimo że dysponują całym arsenałem środków są na ogół leniwi i tylko nieznacznie modyfikują swoje metody działania. Według Fitzgeralda, przyszłość bezpieczeństwa IT oddaje reguła: powstrzymaj (zagrożenie) zanim się pojawi – prewencja przede wszystkim. Warto też działać wedle jednej z taktyk piłkarskich: najlepszą obroną jest atak, czyli kontratakować cyberprzestępców. Oprogramowanie CylanceProtect służące do ochrony punktów końcowych wykorzystuje sztuczną inteligencję do przewidywania i wykrywania cyberzagrożeń. Producent poinformował podczas konferencji w Rzymie o niedawnym podpisaniu umowy OEM z firmą Dell na instalowanie swojego zintegrowanego rozwiązania do zabezpieczeń na biznesowych komputerach i serwerach Della. Podsumowując swoje wystąpienie CMO firmy Cylance zacytował maksymę Denisa Waitley’a (mówcy motywacyjnego i pisarza), która doskonale oddaje problemy związane z bezpieczeństwem IT:

W życiu mamy dwa podstawowe wybory: zaakceptować warunki takie jakie są, albo przyjąć na siebie odpowiedzialność za ich zmianę.

Przyszłość: IoT, SDN i NFV

Debate Session 8 Analyst Round up Manek Dubash & PanelW ramach ostatniej sesji konferencyjnej analitycy stworzyli swoistą mapę prognoz teleinformatycznych. Cyfrowa rewolucja trwa, jesteśmy świadkami prawdziwej integracji technologii teleinformatycznych i biznesu, choć transparentność sieci jeszcze jest niedostateczna – tak sformułowano podstawowe wnioski konferencyjne. IoT, SDN, NFV zapewniają automatyzację oraz elastyczność opartą na software’owych fundamentach – i to do nich głównie należy przyszłość. Pozostałe najważniejsze innowacje technologiczne kształtujące rynek ICT to: sztuczna inteligencja, samoprowadzące samochody, druk 3D oraz wirtualna rzeczywistość.

Lecz ważna jest nie tylko sama technologia i jej dobór, ale również to, aby nadążać za nią i umieć ją dobrze wykorzystać. Na przykład w przypadku rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality) trzeba także umieć sobie odpowiedzieć, jak ta technologia może pomóc usprawnić procesy biznesowe i zwiększyć wydajność. Nowe urządzenia i technologiczne innowacje w ogromnym stopniu zmieniają zachowania ludzkie i wpływają na procesy społeczne – podkreślała Camille Mendler, główny analityk Enterprise Services Ovum. Niezbędne jest uczenie się nowych umiejętności i zastosowań, a przede wszystkim wiedza, co robić i jak najlepiej zagospodarować napływające zewsząd informacje.


duerers-feldhaseRadosnych, zdrowych  i wiosennych Świąt Wielkanocnych!

 

Napisane przez Stefan Kaczmarek