Z tegorocznego barcelońskiego Mobile World Congress (22-25 luty) w pamięci przede wszystkim uktwi zdjęcie sali pełnej dziennikarzy z goglami VR (poniżej) podczas konferencji Samsunga, zamieszczone na Facebooku przez Marka Zuckerberga. Ma ono bardzo znamienną i symboliczną wymowę. Można w tym miejscu zapytać, czy coraz bardziej wciągani do wirtualnego świata (zwykle kolorowego i pełnego atrakcji) będziemy potrafili radzić sobie w zderzeniach z rzeczywistością (na ogół szarą i pełną problemów)?

Fot. Mark Zuckerberg FacebookYouTube

Fot. Mark Zuckerberg FacebookYouTube

Jednak barceloński kongres to nie tylko premiery nowych smartfonów i wymyślnych gadżetów, ale w dużej mierze też miejsce, gdzie wiodący dostawcy sprzętu i oprogramowania telekomunikacyjnego prezentują nowe technologie, architektury i wciąż udoskonalane infrastruktury dla sieci mobilnych. W tym roku w rolach głównych wystąpili: platformy 5G, internet rzeczy oraz chmurowe innowacje w telekomunikacji.

W artykule dla serwisu TELKO.in – przegląd najważniejszych prezentacji (Nokia, Ericsson i Intel).

Miasto innowacji. Fot. MWC'16

Miasto innowacji.
Fot. MWC’16

Tegoroczny festiwal technologii mobilnych w Barcelonie nie był tylko rajem dla miłośników nowości smartfonowych (Samsung Galaxy S7 i S7 Edge + wspomniana konferencja prasowa w wirtualnej rzeczywistości,  Sony XperiaX i Xperia XA, LG G5, HTC One M10). To również premierowe pokazy tabletów (Lenovo), modułów i platform komunikacyjnych do zastosowań w motoryzacji oraz wszelkiego rodzaju galanterii elektronicznej (wearables). Dużym zainteresowaniem cieszyła się część wystawiennicza nazwana “Innovation City”, naszpikowana innowacyjnymi technologiami.

Temat, który z pewnością będzie kontynuowany i rozwijany w kolejnych latach to internet rzeczy. Rozwiązania wykorzystujące technologie IoT oprócz wymienionych dostawców infrastruktury telekomunikacyjnej prezentował też m.in. Panasonic.

Mark Zuckerberg podczas swojego wystąpienia na kongresie zapowiedział przygotowywanie przez Facebook wielu aplikacji dla okularów VR. Jednocześnie przekonywał, że wirtualna rzeczywistość będzie kolejną platformą społecznościową, co można uznać za najważniejsze przesłanie MWC 2016.

Wirtualny "Adam Małysz"?

Wirtualny “Adam Małysz”? Fot. MWC’16

Wirtualne centrum handlowe. Fot. MWC'16

Wirtualne centrum handlowe.
Fot. MWC’16

Napisane przez Stefan Kaczmarek