457 wzmocnionych przełączników przemysłowych zintegrowanych z 69 routerami i innymi switchami tworzy stacjonarną sieć do przesyłanie danych i głosu w najdłuższym tunelu kolejowym świata Gotthard Base Tunnel w Alpach Szwajcarskich.
Zbudowanie połączenia sieciowego w 57-kilometrowym tunelu kolejowym Gotthard wymagało zastosowania technologii, które zapewniają niezawodne działanie sieci w bardzo trudnych warunkach, w tym w niewentylowanych odcinkach tunelu, gdzie temperatura otoczenia może sięgać 40°C, a wilgotność 70%. Niektóre odcinki tunelu położone są 2,3 km pod górskimi szczytami, co czyni go też najgłębszym tunelem.
Infrastruktura sieciowa umożliwia sprawowanie nadzoru i kontroli nad czujnikami, urządzeniami zabezpieczającymi, systemami zarządzania i infrastrukturą zasilania. Ponad 450 ethernetowych przełączników LAN klasy przemysłowej (Alcatel-Lucent OmniSwitch 6855) tworzy podstawę rozbudowanej sieci do przesyłania danych. Sieć łączy: system oświetlenia tunelu, stelaże sprzętowe, drzwi, systemy zasilania, odprowadzania wody, wentylacji, a także system nadzoru wizyjnego z centrami zarządzania tunelem znajdującymi się na obu jego końcach.
– Wnętrze góry z temperaturami dochodzącymi do 40°C jest środowiskiem bardzo niesprzyjającym dla infrastruktury technicznej, a do tego trudno dostępnym. Musimy polegać na urządzeniach potrafiących poradzić sobie w takich trudnych warunkach i wymagających minimum obsługi prewencyjnej i napraw – mówi Bruno Frommenwiler, dyrektor ds. sprzedaży rozwiązań informatycznych i telekomunikacyjnych, Alpiq InTec.
Sieć została zainstalowana przez firmę Alpiq InTec. Nad całością czuwają dwa systemy zarządzania siecią OmniVista, zapewniające wgląd w dane, w tym zaawansowane dane analityczne, niezbędne do zagwarantowania dostępności zasobów i nieprzerwanego ruchu w sieci. Do centrów zarządzania tunelem są przekazywane dane zbierane z czujników, urządzeń monitorujących oraz urządzeń nadzoru zainstalowanych w tunelu głównym oraz w tunelach dostępowych i łącznikowych (o łącznej długości 152 km). Linia zasilająca oraz systemy do kontroli trakcji i temperatury kół pociągów są połączone bezpośrednio z centralą kolei SBB w Bernie.
Budowa tunelu jest częścią projektu “Alp Transit Gotthard“, który ma na celu udoskonalenie połączeń kolejowych i zredukowanie transportu drogowego przez Alpy ze względów logistycznych i środowiskowych. Najwyższy punkt tunelu Gotthard znajduje się na wysokości 550 m n.p.m. Tunel składa się z dwóch niezależnych korytarzy o średnicy 9,14 m, poprowadzonych równolegle w odległości 40 m. Obie rury tunelu połączone są ze sobą 178 łącznikami zlokalizowanymi co 325 m. Każdego dnia tunelem będzie mogło przejechać do 260 pociągów towarowych (o 80 więcej niż eksploatowaną dziś trasą). Dzięki minimalnym różnicom wzniesień i szerokim łukom torów pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzać się do prędkości 250 km/h, co pozwoli na skrócenie czasu podróży między południem Niemiec a północą Włoch. Otwarcie tunelu zaplanowano na czerwiec 2016 r.
Czytaj też: Big data na lotnisku i kolei
Pozostaw komentarz