Gdy sieć LTE nie działa w ogóle lub ma ograniczony zasięg, technologia WiFi Calling stanowi alternatywne rozwiązanie dla połączeń głosowych. Jednocześnie pozwala operatorom rozszerzać wykorzystanie usług VoLTE, umożliwiając rozmowy telefoniczne i wideo przez sieci WiFi klasy operatorskiej z wykorzystaniem lokalnych sieci WiFi. Rozwiązuje także problem z zasięgiem wewnątrz budynków – zastępując femtokomórki lub rozwiązania aplikacyjne.

Ponad połowa telekomów planuje wdrażanie sieci WiFi klasy operatorskiej. Inteligentne miasta (smart cities), konwergentne usługi oraz internet rzeczy będą głównymi motorami napędzającymi popyt na sieci WiFi nowej generacji – twierdzą eksperci Wireless Broadband Alliance (WBA), branżowego stowarzyszenia zajmującego się sieciami WiFi nowej generacji.

Co to jest WiFi Calling?

WiFi calling w praktyce

Źródło: “Wi-Fi calling – extending the reach of VoLTE to Wi-Fi”, Ericsson Review 1/2015

WiFi Calling to możliwość wykonywania i odbierania połączeń z wykorzystaniem bezprzewodowego internetu za pośrednictwem sieci WiFi w przypadku utraty zasięgu sieci komórkowej operatora lub gdy jest on na tyle słaby, że nie pozwala na prowadzenie rozmowy. Potencjalnych innych zastosowań jest więcej, jak na przykład możliwość dzwonienia bez opłat na numery komórkowe i stacjonarne na terenie UE.

Od Skype’a, wideokonferencji Google Hangout czy rozmów przez komunikator Messenger, WiFi Calling różni się głównie tym, że nie używamy dodatkowego loginu i programu, lecz własny numer telefonu komórkowego (wszystkie połączenia wychodzące, jak i przychodzące wykorzystują kartę SIM). Z WiFi Calling można korzystać za pomocą specjalnej aplikacji albo bezpośrednio z telefonów z fabrycznie wbudowaną, dedykowaną funkcją. Smartfony z wbudowaną obsługą VoWiFi/VoLTE mają trafiać do dystrybucji w Polsce w bieżącym roku.

Usługa WiFi Calling jest już dostępna od jakiegoś czasu w postaci aplikacji OTT (takich jak Skype), inicjatyw UMA (Unlicensed Mobile Access) czy femtokomórek. Wszystkie mają na celu zwiększanie zasięgu mobilnych usług głosowych w domach abonentów, umożliwiając realizowanie połączeń głosowych przez sieci WiFi.

WiFi Calling – korzyści dla użytkownika końcowego

  • Pojedynczy, jednolity dialer głosowy na smartfonie.
  • Umożliwia usługi głosowe z wykorzystaniem dowolnej sieci WiFi (w domu, biurze, hotspoty).
  • Zapewnia lepszy zasięg wewnątrz pomieszczeń.
  • Bezproblemowa obsługa transferu połączeń między sieciami WiFi i LTE (przy użyciu VoLTE).
  • Szansa na zminimalizowanie opłat roamingowych w zależności od modelu biznesowego oferowanego przez danego operatora.

Testy krajowe

Plus niedawno zakończył trwające 2 miesiące testy usługi WiFi Calling. Klienci bezpłatnie testujący usługę mieli możliwość prowadzenia i odbierania rozmów w zasięgu każdej dostępnej sieci WiFi. Testerzy mogli wykonywać rozmowy zarówno krajowe, jak i na terenie krajów Unii Europejskiej, w tym z i do Polski.

Od połowy grudnia ub. r. do połowy lutego br. także Play oferował swoim klientom możliwość bezpłatnego testowania usługi natywnego Wi-Fi Calling. W ramach usługi bez konieczności instalacji dodatkowej aplikacji dostępne były następujące funkcjonalności: połączenia głosowe, SMS-y po WiFi, prezentacja numeru, jakość HD Voice, premium SMS.

Operator T-Mobile Polska 10 grudnia ub.r. poinformował, że prowadzi testy usług WiFi Calling oraz VoLTE. Pierwsza usługa umożliwia rozmowy w sieci komórkowej przy wykorzystaniu własnego hotspota, a druga pozwala na prowadzenie rozmów głosowych w sieci LTE. Operator zapowiada, że obie usługi zostaną wprowadzone komercyjnie w I połowie 2016 r. WiFi Calling w T-Mobile ma wspierać usługę głosową, ale także przesyłanie wiadomości SMS, MMS, rozmowy konferencyjne oraz wzajemne przełączanie się między technologiami (do VoLTE). Orange Polska poinformował, że też prowadzi wstępne prace nad wdrożeniem WiFi Calling.

Jak podkreślają operatorzy, celem prowadzonych testów jest przede wszystkim dopracowanie funkcjonowania usługi. WiFi Calling ma być tylko jednym z pierwszych kroków na drodze do wprowadzenia usług głosowych typu VoLTE i wdrażania funkcjonalności VoWiFi. Żaden z operatorów nie ujawnił jeszcze, jaki komercyjny model opłat zostanie zastosowany w Polsce.

Więcej o technologii WiFi Calling – jej zaletach i wadach, korzyściach dla operatora, a także testach usługi w krajowych sieciach komórkowych – w artykule opublikowanym w serwisie TELKO.in.

Napisane przez Stefan Kaczmarek