Grupa AB w Magnicach pod Wrocławiem 10 maja uroczyście otworzyła swoje nowe Centrum Dystrybucyjne, gdzie wykorzystywane są najnowocześniejsze rozwiązania automatyki magazynowej, uwzględniające wymogi strategicznie bardzo ważnej dla dystrybutora sprzedaży e-commerce.

Infografika AB

Infografika AB

Największa w historii AB inwestycja, rozpoczęta w marcu 2014 r., powstała w Magnicach pod Wrocławiem. Magazyn o powierzchni czterech boisk piłkarskich (jego kubatura jest 5 razy większa od dotychczas używanego obiektu) postawiono na położonej przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia 15-hektarowej działce, która została zabudowana dopiero w 35 proc.

Dystrybucja oparta na technologiach

Dystrybucja oparta na technologiachNowe centrum dystrybucyjne to przede wszystkim zaawansowany system obejmujący: magazyn, strefę dostaw, strefę wysyłek oraz automatykę magazynową. W magazynie znajduje się 16 km półek, a towary są transportowane za pomocą przenośników rolkowych (łącznie ponad 5 km). Główne komponenty automatyki magazynowej to ultra wydajny sorter o przepustowości 8 tys. pojemników na godzinę oraz 4-poziomowa antresola z systemami przenośnikowymi, liniami automatycznego pakowania kartonów i kompletacji zamówień. Magazyn oplata sieć 85 km przewodów elektrycznych, a automatykę napędza blisko 3 tys. modułów przenośnikowych. 120 tys. paczek na dobę może maksymalnie zostać wysyłanych z magazynu.

Strategia Grupy AB zakłada maksymalne wykorzystanie szans związanych z rozwojem e-commerce

rozwój e-commerceZastosowane przez nas systemy magazynowe i wysyłkowe są najnowocześniejszymi obecnie dostępnymi rozwiązaniami i w całości spełniają wymogi najbardziej wymagających rynków, jak e-commerce, rynek przetargów czy rynek sieci detalicznych – mówił podczas oficjalnego otwarcia Andrzej Przybyło, prezes zarządu AB SA. Podkreślił, że już obecnie 90% zamówień AB jest realizowana automatycznie przez platformę internetową ABonline bez udziału handlowców. Strategiczny kierunek rozwoju Grupy AB zakłada maksymalne wykorzystanie szans związanych z potencjałem e-commerce. Według szacunków PMR, aktualna wartość rynku e-commerce w Polsce wynosi 31,8 mld złotych (3,3% udziału w sprzedaży detalicznej) i potencjalnie w najbliższych latach urośnie do 81 mld zł, osiągając średnią unijną( 8,3%).

Sterowanie automatyką (WMS) i systemy proekologiczne (BMS)

DSCN2713Za sprawne funkcjonowanie centrum dystrybucyjnego AB odpowiada magazynowy system informatyczny WMS (Warehouse Management System), sterujący automatyką magazynową, pakowaniem i obiegiem paczek. WMS automatycznie wybiera optymalny sposób realizacji zamówienia, a zastosowanie hybrydowej automatyki pozwala na jednoczesną realizację setek zamówień – począwszy od pojedynczych niewielkich produktów (np. karta pamięci) po palety z gabarytowymi urządzeniami (np. lodówki).

DSCN2718W centrum dystrybucyjnym AB zastosowano również proekologiczny system zarządzania budynkiem (BMS). Obejmuje on zintegrowane zarządzanie wszystkimi instalacjami oraz reagowanie na zmiany środowiska zewnętrznego i wewnętrznego. System zagospodarowania deszczówki, instalacje solarne oraz selektywna gospodarka odpadami dopełniają proekologiczne rozwiązania zastosowane w inteligentnym budynku centrum dystrybucyjnego AB.

American dream po wrocławsku?

DSCN2717Grupa kapitałowa AB, która w ubiegłym roku obchodziła swoje 25-lecie, plasuje się obecnie w czołówce największych dystrybutorów IT/AGD/RTV i zabawek w Europie (10 miejsce). Jest największym dystrybutorem technologii w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Prowadzi działalność operacyjną w Polsce, Czechach i na Słowacji, zatrudniając łącznie ponad 1 tys. pracowników, z czego 733 w Polsce. Od 2006 r. spółka AB SA jest notowana na GPW.

scena ABW ofercie Grupy AB jest 96 tys. produktów od ponad 800 dostawców; wartość towarów w magazynie to średnio ok. 860 mln zł. Dystrybutor obsługuje klientów w 35 krajach, a jego sieć partnerów handlowych obejmuje 16,5 tys. podmiotów. Inwestycja w podwrocławskie centrum kosztowała Grupę AB blisko 129 mln zł. Projekt uzyskał 24,3 mln zł dofinansowania w ramach Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego.

taśmaJak przypomniał w swojej prezentacji prezes zarządu, spółka AB zaczynała w latach 90. z pierwszą siedzibą i magazynem na I piętrze jednego z wrocławskich hoteli robotniczych; w 1997 r. firma doświadczyła powodzi stulecia. Obecnie Grupa AB osiąga ok. 7 mld zł przychodów rocznie. Mamy niemal klasyczny american dream, tyle że w  wydaniu dolnośląskim.

Napisane przez Stefan Kaczmarek