Ford zamierza rozwijać swoje oprogramowanie i technologie dla samochodów podłączonych do Sieci (connected car). Koncern motoryzacyjny zainwestuje 182 mln dolarów w platformę PaaS (platform-as-a-service) firmy Pivotal, należącej do federacji EMC Corp. Ma to wzmocnić pozycję Forda na rynku samoprowadzących pojazdów połączonych z internetem.

Program FordPass – dostępny od kwietnia br. w USA i Kanadzie (jeszcze w tym roku ma zostać uruchomiony również w niektórych krajach europejskich, Chinach i Brazylii) – ma na celu zacieśnianie więzi między marką a jej klientami.  Za pomocą specjalnej aplikacji dla smartfonów można rezerwować i płacić za parking jeszcze przed rozpoczęciem podróży samochodem lub w razie potrzeby zdalnie przedłużać czas parkowania. Inna dostępna funkcja to pomoc w znajdowaniu współpasażera w ramach modelu car sharing.

FordPass składa się z czterech komponentów: usług mobilnych (jak na przykład wyżej wymienione znajdowanie, rezerwacja i opłacanie miejsc postojowych), serwisu Ford Guide (kontakt z konsultantem pomagającym znaleźć miejsce parkingowe lub bardziej optymalny sposób transportu), programu lojalnościowego z nagrodami oraz centrów Ford Hub, gdzie klienci mogą poznać najnowsze innowacje Forda. Poszczególne funkcje są aktywowane za pomocą smartfona.

Platforma FordPass została przygotowana wspólnie przez specjalistów Pivotal i Forda w ramach programu 3-letniej współpracy, rozpoczętego w grudniu 2015 r. Ford zamierza wykorzystywać platformę PaaS do doskonalenia metod tworzenia oprogramowania firmowego i technologii, które mają wspomagać zespoły informatyczne i specjalistów zajmujących się zaawansowaną inżynierią przy rozwijaniu innowacyjnych produktów i usług.

Ford i Pivotal planują otwarcie wspólnych laboratoriów oprogramowania w Stanach Zjednoczonych i Europie. Zatrudnieni tam inżynierowie oprogramowania, architekci i deweloperzy mają doskonalić metody wykorzystania oprogramowania przy nowoczesnym konstruowaniu nowych samochodów.

2015_Ford_F-150_Pickup_TruckJako przykład Ford podaje proces projektowania swojego pickupa F-150, gdzie oprogramowanie tworzy 150 mln linii kodu źródłowego. Dla porównania – typowy system operacyjny smartfona jest budowany przy użyciu około 12 mln linii kodu.

Napisane przez Stefan Kaczmarek