Fala związana ze zjawiskiem tzw. „odcinania kabla” (cord-cutting) zza Atlantyku dociera już do Europy, a jej skutki odczuwają zwłaszcza operatorzy telewizji kablowej na Wyspach Brytyjskich. Sytuacja w Polsce jest lepsza, ale globalne trendy wcześniej, czy później dotrą również do nas. Czy wprowadzanie konwergencji usług FMC (Fixed Mobile Convergence), w tym dołączanie usług mobilnych (samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami) pozwoli operatorom powstrzymać odpływ klientów, spadki przychodów, a w efekcie utrzymać pozycję na rynku?

Trend cord-cutting od kilku lat obserwujemy w Stanach Zjednoczonych, gdzie rynek telewizji płatnej jest bardziej dojrzały. Teraz ta fala zaczyna uderzać w główne rynki w Europie, a to oznacza kłopoty dla operatorów płatnej telewizji, którzy nie potrafią dostosować się do dzisiejszych potrzeb widzów. Zagrożenie spadkiem przychodów wraz z presją ze strony silnych rywali OTT zwiększa presję na dalszą konsolidację w branży – komentuje Michael Goodman, dyrektor TV & Media Strategies.

Operatorzy telekomunikacyjni, tacy jak Orange i Deutsche Telekom, radzą sobie lepiej niż tradycyjni operatorzy telewizji kablowych i satelitarnych, jak Comcast (wielka sieć kablowa z USA i zarazem właściciel platformy DTH Sky) oraz Liberty Global – m.in. właściciel UPC Polska . Liczba subskrypcji telewizyjnych oferowanych przez telekomy w 2018 r. wzrosła o 5,4 proc., natomiast liczba abonentów telewizji kablowych spadła o 1,3 proc. Pomimo tego Comcast i Liberty Global pozostają wiodącymi dostawcami płatnej telewizji w Europie, z udziałami na rynku abonenckim odpowiednio: 14,9 proc. i 13,8 proc. Należy przy tym zaznaczyć, że rynek płatnej telewizji w Europie pozostaje bardzo rozdrobniony, a pięciu największych graczy ma prawie połowę wszystkich abonentów.

FMC z perspektywy telekomów

Konwergencja telefonii stacjonarnej i mobilnej (ang. Fixed–Mobile Convergence, FMC) jest jednym z najczęściej omawianych tematów w branży telekomunikacyjnej. Według danych GSMA Intelligence, ponad połowa operatorów telefonii komórkowej na świecie oferuje też szerokopasmowe i głosowe łącza stacjonarne, a wielu z nich do takich pakietów dołącza również płatną telewizję. Główne korzyści z modelu FMC to: synergie kosztowe, potencjał na wzrosty przychodów oraz zwiększanie lojalności klientów.

Można wyróżnić trzy główne rodzaje FMC: konwergencja operacji, sieci i usług. Przykładami operatorów z „pełną konwergencją” mogą być: hiszpańska Telefónica, KPN w Holandii i Vodafone (na kilku rynkach). Operatorzy telefonii komórkowej w Europie wykorzystują możliwości oferty FMC, łącząc się lub przejmując mniejszych lokalnych dostawców stacjonarnych usług. Jest to część strategii europejskich MNO zmierzających do maksymalizacji przychodów i ograniczenia odpływu klientów.

Cały artykuł FMC jako antidotum kablówek na „cord-cutting w serwisie TELKO.in.

(Grafika tytułowa – źr. Pixabay.)

Napisane przez Stefan Kaczmarek