Wzrost biznesu o 46 proc. r/r, przychody na poziomie 27 mld dolarów, 51,80 proc. udziały w rynku cloud computing – takie imponujące roczne wyniki Amazon Web Services przedstawił Andy Jassy, CEO AWS na początku swojej środowej prezentacji. Następnie przez 3 godziny prezentował 20 nowych produktów i usług AWS.

Andy Jassy, CEO AWS
(źr. AWS)

Uczenie maszynowe (machine learning) jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się usług w chmurze, czego potwierdzeniem może być zaprezentowanie przez szefa AWS 13 nowych rozwiązań opartych właśnie na mechanizmach sztucznej inteligencji.

Lider rynku chmurowego przedstawił m.in. nowy chip machine-learning o nazwie AWS Inferentia, oparty na systemach uczenia maszynowego. AWS planuje również dodać akcelerację GPU do swoich instancji obliczeniowych EC2, najbardziej podstawowej jednostki usług przetwarzania w chmurze. Możliwości akceleracji GPU będą oferowane pod nazwą Amazon Elastic Inference i mają umożliwić klientom wybieranie optymalnego poziomu przyspieszenia dla ich aplikacji oraz płacenie tylko za wydajność, której potrzebują.

Chmurowy gigant zapowiedział też uruchomienie rynku algorytmów uczenia maszynowego ze 150 algorytmami machine learning.

Fot. AWS

W 3. dniu konferencji miała również miejsce zaskakująca premiera radiowo sterowanego miniaturowego (w skali 1/18), samojezdnego auta wyścigowego AWS DeepRacer, wyposażonego w procesor Intel Atom, 4-megapikselową kamerę o rozdzielczości 1080p, porty USB i baterię pozwalająca na 2-godzinną jazdę, i wykorzystującego mechanizmy machine learning Amazon SageMaker. Pojazdami takimi programiści będą mogli “ścigać się” w ramach ligi AWS DeepRacer League. Promocyjna cena autka to 249 dolarów, później będzie kosztować 399 dol.

Inny „motoryzacyjny” akcent podczas konferencji re:Invent to zapowiedź pokazywania podczas transmisji telewizyjnych z wyścigów Formuły 1 w przyszłym sezonie – nowych parametrów bolidów F1 (każdy ma zainstalowany 120 sensorów), m.in. dzięki zastosowaniu systemów machine learning Amazon SageMaker.

Grafika AWS

Chmura hybrydowa jest obecnie uznawana za optymalny model przetwarzania danych w przedsiębiorstwach, dlatego też AWS zdecydował się przenieść chmurę do centrów danych swoich klientów. Począwszy od przyszłego roku, AWS umożliwi klientom zamawianie tego samego sprzętu, którego używa do obsługi swoich usług chmurowych – do ich własnych centrów danych za pośrednictwem usługi o nazwie AWS Outposts. Będzie ona oferowana we współpracy z VMware, które zaprojektowało oprogramowanie. Jassy zaprezentował nową usługę wspólnie z Patem Gelsingerem, CEO VMware. Klienci będą mieli dwie opcje konfiguracji hybrydowej chmury: mogą uruchamiać VMware Cloud na AWS na AWS Outposts lub używając rozwiązania określanego jako “rodzimy AWS”. Amazon deklaruje, że “dostarczy szafy, zainstaluje je, a następnie wykona wszystkie czynności konserwacyjne i naprawy”.

Lista nowych produktów i usług (z linkami do opisów części z nich na oficjalnym blogu AWS)

Pozostałe:

  • S3 Glacier Deep Archive
  • AWS Control Tower
  • Amazon Textract
  • AWS Outposts
  • Amazon RDS on VMware
  • Amazon Quantum Ledger Database
  • AWS Managed Blockchain
  • Amazon Timestream
  • AWS Lake Formation
  • AWS Security Hub
  • AWS RoboMaker

Napisane przez Stefan Kaczmarek