W latach 2009-2011 zespół rockowy U2 w ramach swoich tras koncertowych odwiedził cztery kontynenty, podróżując z własną, okrągłą sceną ważącą 400 ton i największym na świecie ekranem wideo. Podczas ubiegłorocznej trasy iNNOCENCE + eXPERIENCE 2015 poprzeczkę postawiono jeszcze wyżej, wzbogacając widowisko o najnowocześniejsze zestawy oświetleniowe i spektakularne efekty specjalne wspierane przez zaawansowane technologie cyfrowe. Wśród nich były macierze all-flash (EMC VNXe3200) i system pamięci masowej do tworzenia kopii zapasowych i archiwizacji (EMC Data Domain 2200).

Mutimedialny show z live streamingiem i interakcjami w sieci

U2-2Wobec malejących przychodów branży muzycznej ze sprzedaży płyt, artyści częściej niż dotychczas wyruszają w trasy koncertowe. Istotne jest przy tym, żeby koncert na głęboko zapadł w pamięci jak najszerszemu audytorium i to zarówno pod względem wizualnym, jak i muzycznym. Dlatego organizacja imprez muzycznych i obsługa zaawansowanych systemów do sterowania efektami specjalnymi, światłem i nagłośnieniem oraz służących do wyświetlania wideo na gigantycznych ekranach podczas koncertów – staje się coraz trudniejszym i złożonym zadaniem.

screen u2Oprócz zapewnienia oryginalnej oprawy i angażowania publiczności będącej na koncercie, multimedialne widowisko warto też uzupełniać o interakcje z fanami, dla których zabrakło biletów na koncert. Można to robić m.in. poprzez streaming na żywo do sieci fragmentów koncertu za pomocą smartfonów czy też dzielenie się w czasie rzeczywistym emocjami koncertowymi na portalach społecznościowych (jak to się robi – można zobaczyć na  fragmentach wideo z ubiegłorocznych koncertów Dublińczyków). Do synchronizacji i sprawnego zarządzania wszystkimi tymi elementami niezbędne jest wsparcie cyfrowych technologii.

Terbajty koncertowych danych

Legendarna irlandzka grupa rockowa w ubiegłym roku w ramach światowej trasy koncertowej iNNOCENCE + eXPERIENCE 2015 zagrała 76 koncertów w 22 miastach w Ameryce Północnej i Europie. Scenę umieszczoną pośrodku hal koncertowych i podzieloną na dwie części (prostokątną i okrągłą) łączył chodnik. Ekran pokazujący migawki z koncertu i filmy został zawieszony nad przejściem między sceną i był położony równolegle do niej. Aparaturę nagłaśniającą umieszczono w ekranie. Na głównej obudowie sceny zawieszano 16 opraw oświetleniowych. Wizualizacje oraz nagłośnienie były tak ustawione, aby każdy fan mógł w pełni uczestniczyć w widowisku.

Infografika EMC Corp.

Infografika EMC

Fot. EMC

Fot. EMC

Ważne miejsce na scenie obok gwiazd rocka zaczynają obecnie zajmować dane. Jak obliczono pojedynczy koncert U2 generował ok. 2 TB danych. Podczas widowiska na gigantyczne ekrany w ciągu godziny streamingowano 556 GB nieskompresowanych plików wideo wysokiej rozdzielczości. Pojemność 1 TB była potrzebna na backup jednego koncertu, a archiwizacja całej trasy koncertowej wymagała 50 TB pamięci masowej. Wobec takich wyzwań pamięci flash USB i dyski twarde informatycy z ekipy U2 zdecydowali się zastąpić jedną, scentralizowaną usługą storage’ową. Macierz all-flash oraz używane przez siebie platformy Mac OS X i PC Windows 7 wykorzystywali do tworzenia, przechowywania i dostarczania unikatowych efektów wizualnych podczas każdego koncertu. Ułatwiało to dostęp i modyfikowanie ogromnych ilości danych potrzebnych do obsługi efektów wizualnych na gigantycznych ekranach, które są kluczowe dla każdego show. Kolejne wyzwanie stanowiło nagrywanie wizualizacji. Każdy koncert był rejestrowany przy użyciu ponad  20 kamer wideo o wysokiej rozdzielczości skierowanych na członków zespołu na scenie oraz służących do robienia szerokich ujęć całej sceny i wychwytywania reakcji publiczności. W czasie całej trasy koncertowej powstało tysiące godzin nagrań wideo o wysokiej rozdzielczości, wymagających magazynowania i łatwego dostępu.

Fot. EMC

Fot. EMC

Materiał wideo z każdego koncertu zarejestrowany przez kamery był nagrywany i przechowywany w macierzy VNXe 3200, a następnie archiwizowany i zabezpieczany przez system pamięci masowej z deduplikacją Data Domain 2500 o maksymalnej przepustowości 13,4 GB/h i pojemności do 6,6 PB danych.

Napisane przez Stefan Kaczmarek