Podczas tegorocznej „Wielkiej Pętli” pod siodełkiem rowerowym każdego kolarza zainstalowano urządzenia GPS i czujniki IoT, które pozwalają na pomiar wielu różnych parametrów. Dzięki zbieranym z nich danym kibice uzyskują pełny obraz tego, co się dzieje na poszczególnych etapach tego najważniejszego wyścigu kolarskiego. Na swoich ekranach (telewizorów HD, tabletów, smartfonów itp.) otrzymują informacje z trasy w czasie rzeczywistym o pozycji każdego kolarza, szybkości z jaką jedzie, miejscu w peletonie i odległościach między zawodnikami. Sensory dostarczają również informacje o warunkach pogodowych, czy kątach nachylenia drogi.
Więcej danych, większe emocje kibiców
Czujniki IoT zamieszczone pod siodełkami generują jeszcze więcej danych niż w latach ubiegłych, dzięki czemu kibice oglądający wyścig na ekranach telewizyjnych lub poprzez portale internetowe mogą niemal poczuć się, jakby stali wzdłuż trasy. Wszystkie te dane są przesyłane do pojazdów podążających w kolumnie wyścigowej i helikoptera, a stamtąd – do specjalnie wyposażonej dużej ciężarówki, gdzie znajduje się w pełni zwirtualizowane chmurowe centrum danych.
Tam specjaliści firmy Dimension Data, oficjalnego, technologicznego partnera Tour de France, za pomocą narzędzi big data przeprowadzają w czasie rzeczywistym analizy danych zbieranych z czujników umieszczonych na rowerach. Te wielowymiarowe analizy pomagają na bieżąco przekształcać dane w cenne dla kibiców na całym świecie informacje o tym wszystkim, co dzieje się w trakcie każdego etapu.
Mobilne centrum danych z big data w ciężarówce
Centralnym węzłem technicznej obsługi wyścigu Tour de France, pełniącym rolę mobilnego centrum danych a jednocześnie hubu współpracy, jest ciężarówka, gdzie przeprowadzana jest analityka big data danych napływających z sensorów umieszczonych na rowerach.
W ciężarówce znajduje się w pełni zwirtualizowane, mobilne centrum danych, które jest połączone z mobilnymi ośrodkami przetwarzania danych Data Dimension Client Experience Centre, zlokalizowanymi w 4 miastach w Niemczech i Francji przy trasie wyścigu, oraz z centralną bazą danych w Londynie, gdzie realizowana jest wizualizacja danych na potrzeby przekazów HD.
Cyfrowe technologie zastosowane w Tour de France 2017
1. Analiza danych – wykorzystywanie danych do przewidywania wyników.
2. Internet rzeczy – czujniki IoT zamieszczone pod siodełkami dostarczają jeszcze więcej danych niż w latach poprzednich, dzięki czemu widzowie oglądający wyścig na ekranach mogą poczuć się, jakby stali wzdłuż trasy.
3. Hybrydowe IT w „ciężarówce big data” – w pełni zwirtualizowane, mobilne centrum danych w ciężarówce.
4. Cyfrowe narzędzia pracy – HD wideo, mapy 3D, cyfrowy przekaz tv, wizualizacja w czasie rzeczywistym, urządzenia do wideokonferencji i współpracy, itp.
5. Cyberbezpieczeństwo – ochrona ogromnej ilości informacji o wyścigu, danych przesyłanych z czujników zainstalowanych na rowerach, do chmury, a także do nadawców medialnych, komentatorów, mediów ogólnych i społecznościowych.
Więcej o technologiach cyfrowych zastosowanych w tegorocznym Tour de France tutaj.
Pozostaw komentarz