Rośnie zapotrzebowanie rynkowe na komercyjne aplikacje dla dronów, które znajdują coraz więcej zastosowań. Drony mogą kontrolować łopaty wirników na turbinach wiatrowych, dokonywać zewnętrznej inspekcji floty samolotowej (Lufthansa prowadzi testy na lotnisku we Frankfurcie), a także monitorować systemy fotowoltaniczne, linie energetyczne, tory kolejowe i nadziemne rurociągi. Pozwalają również gromadzić dane potrzebne do późniejszych analiz.
Lufthansa Aerial Services (LAS), oddział Lufthansa Consulting podpisał 26 stycznia umowę z firmą DJI produkującą drony. Podjęta współpraca ma na celu rozwój rynku komercyjnych aplikacji dla dronów w oparciu o platformy lotnicze LAS. Wykorzystując urządzenia DJI i otwarte systemy pokładowe, Lufthansa zamierza integrować sprzęt i oprogramowanie, zarządzać i optymalizować działanie technologii oraz upraszczać analizę danych.
– Dzięki stale poprawiającej się sytuacji regulacyjnej i tempu postępu technologicznego, nieustannie rośnie potencjał rynkowy stosowania komercyjnych aplikacji na drony – podkreśla Christian Hartmann, dyrektor programu w Lufthansa Aerial Services.
LAS we współpracy z producentem turbin wiatrowych zakończyła niedawno pilotażowy projekt, wykorzystując sprzęt DJI do kontroli łopat wirnika na turbinach wiatrowych. Wcześniej to zadanie wymagało fizycznej kontroli przez osobę pracującą na wysokościach, co było czasochłonne i niebezpieczne. Drony mogą również gromadzić dane przydatne do późniejszych analiz, na przykład informacje na temat częstotliwości niezbędnych kontroli i konserwacji łopat silnika.
LAS jest też zaangażowana w projekty dla branży lotniczej na lotniskach i wokół nich, m.in. ostatnio prowadzono testy (spółka Fraport AG i DFS) na Międzynarodowym Lotnisku we Frankfurcie. Wraz z siostrzaną spółką, Lufthansa Technik przeprowadza wspólne kontrole powierzchni floty Lufthansy.
LAS planuje również wdrażanie dronów wyposażonych w systemy termowizyjne, które mogą ułatwić codzienne inspekcje infrastruktury, takiej jak: elektrownie wiatrowe, systemy fotowoltaniczne, linie energetyczne, tory kolejowe i nadziemne rurociągi. Technologia lotnicza ułatwia również monitoring upraw, placów budowy oraz terenów kopalnianych.
Choć drony komercyjne są łatwo dostępne, wielu kluczowych klientów i producentów LAS nie chce ich samodzielnie obsługiwać, bo nie jest to podstawą ich działalności. Wielu klientów woli zlecać takie działania ze względu na złożoność tej technologii, nieznajomość regulacji oraz kwestie jakości i bezpieczeństwa.
– Lufthansa zaoferuje klientom kompleksowe usługi związane z wykorzystaniem dronów – zapowiada Andreas Jahnke, dyrektor zarządzający Lufthansa Consulting. Oferta obejmie wszystko – począwszy od konsultacji aplikacji i obsługiwania dronów umożliwiających analizę danych, przez szkolenia i certyfikację operatorów dronów w Lufthansa Flight Training, aż po dostarczanie rozwiązań ubezpieczeniowych przez Delvag, wewnętrznego ubezpieczyciela Lufthansy.
Czytaj też:
Pozostaw komentarz