Do  2018 roku, do czasu Zimowej Olimpiady w Korei Południowej wszystkie systemy teleinformatyczne obsługujące olimpiady będą obsługiwane na platformach chmurowych. Główne systemy IT pracujące na potrzeby właśnie rozpoczynających się Letnich Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro będą oparte na cloud computingu.

Grafika Pixabay

Grafika Pixabay

Afery dopingowe kładą się coraz szerszym cieniem nad zmaganiami olimpijskimi. Pierwsi sportowcy docierający do wioski olimpijskiej mówią o nienajlepszych warunkach tam panujących (przeciekające rury, wystające i niezabezpieczone kable, przeciekające i sypiące się sufity, windy bez oświetlenia itp.). Miejmy nadzieję, że systemy teleinformatyczne oparte na infrastrukturze chmurowej nie zawiodą podczas olimpiady w Rio i będziemy oglądać ciekawą rywalizację sportową atrakcyjnie pokazywaną przy wsparciu technologii cyfrowych ponad 4 miliardom telewidzów na całym świecie.

Rio kamieniem milowym w transformacji do chmury

Fot. Atos

Fot. Atos

Po raz pierwszy w historii Igrzysk Olimpijskich główny olimpijski system zarządzający (Games Management System), obejmujący aplikacje, takie jak: zarządzanie personelem, portal wolontariuszy, wyniki zawodów sportowych i kwalifikacji oraz akredytację – zostanie dostarczony w oparciu o infrastrukturę chmurową. Podstawowe systemy IT obsługujące olimpiadę w Rio, takie jak akredytacja (300 tys. osób), zarządzanie personelem (8 tys. osób) oraz portalem wolontariuszy (70 tys. ochotników) będą działać na dedykowanej platformie cloud opracowanej przez integratora systemowego Atos, przy współpracy z dostawcami: Embratel, Cisco i EMC.

Atos i Międzynarodowy Komitet Olimpijski do roku 2018 będą kontynuować cyfrową transformację – zamierzają przenieść do chmury Atos o nazwie Canopy wszystkie systemy IT przeznaczone do obsługi Igrzysk Olimpijskich. Stanie się to w czasie Zimowych Igrzysk Olimpijskich w koreańskim Pyeongchang 2018. Podczas Zimowej Olimpiady w Soczi w 2014 r. za pośrednictwem platformy chmurowej na internetową stronę olimpiady dostarczano wyniki zawodów.

Chmura doskonale nadaje sie do obsługi Igrzysk Olimpijskich, jako że impreza ta odbywa się tylko raz na dwa lata, za każdym razem w innym miejscu, wymaga ogromnej infrastruktury obliczeniowej oraz generuje ogromne ilości danych – podkreśla Patrick Adiba, CEO w firmie Atos odpowiedzialny za olimpiadę. – Dostrzegamy zmianę paradygmatu – od “budowania za każdym razem” do modelu “budowania raz” i dostarczania usług poprzez chmurę. Rio 2016 jest kamieniem milowym w tym procesie transformacji.

200 tys. godzin testów

Fot. Atos

Fot. Atos

Przygotowania informatyczne do igrzysk w Rio rozpoczęto w 2012 r. od projektowania systemów i infrastruktury IT. Od 2013 roku były one budowane, integrowane i intensywnie testowane.

W czerwcu br. Atos zakończył próby techniczne obejmujące serię ponad 200 tys. godzin testów, podczas których symulowano m.in. 3-dniowe maksymalne obciążenia sieci, jakie są spodziewane między 9 a 12 sierpnia. Główna próba techniczna, trwająca od sierpnia 2014 do maja 2016 r., miała na celu przetestowanie systemów IT opartych na chmurze (system akredytacyjny oraz portal dla woluntariuszy).

W ramach generalnej próby technicznej przetestowano prawie 1000 predefiniowanych scenariuszy operacyjnych, w tym takie, jak: powódź, przerwy w dostawach energii, awarie zasilania, zmiany w harmonogramach konkurencji czy zagrożenie bezpieczeństwa na 22 obiektach olimpijskich. Testy 80 różnych systemów (w tym 250 serwerów) tworzących olimpijską infrastrukturę IT przeprowadzał zespół składający się z 450 informatyków i specjalistów z olimpijskiego komitetu organizacyjnego Rio 2016 oraz z firm partnerów technologicznych: Atos, Cisco i EMC.

Infografika Atos

Infografika Atos

Rio 2016 w liczbach

  • 4,8 mld telewidzów
  • 30 tys. mediów obsługujących igrzyska
  • 37 aren sportowych
  • 14,7 tys. rywalizujących olimpijczyków
  • 300 tys. akredytacji
  • 70 tys. wolontariuszy
  • 200 godzin testów systemów IT
  • 80 różnych systemów
  • 250 serwerów

Czytaj też:

Futbol z technologiami ICT

Analiza danych: Leicester mistrzem Anglii

Napisane przez Stefan Kaczmarek