Telewizja kablowa nie może być już definiowana tylko jako zestaw linearnych usług telewizyjnych dostarczanych za pośrednictwem dedykowanej, przewodowej sieci nadawczej. Powinna być postrzegana jako platforma kompleksowej i zintegrowanej oferty różnorodnych usług, wśród których – oprócz telewizyjnych treści – są takie usługi jak: wideo na żądanie (VOD), dostęp do szerokopasmowego internetu, przechowywanie danych w chmurze, aplikacje IoT – takie, jak na przykład smart metering w domu. To kluczowe wnioski z raportu „The future of cable TV: Trends and implications” przygotowanego przez Międzynarodową Unię Telekomunikacyjną (ITU).
Choć światowy sektor płatnej telewizji kablowej musi stawić czoła dużej konkurencji, choćby ze strony serwisów OTT, to zjawisko „cięcia kabli” (ang. cord cutting), ku zaskoczeniu wielu, nie rozprzestrzeniło się tak bardzo – uważa Maria Rua Aguete, dyrektor wykonawczy w firmie badawczej IHS Markit. Tradycyjna płatna telewizja wciąż odnotowuje wzrosty we wszystkich regionach świata z wyjątkiem Ameryki Północnej.
Zintegrowane kablowe sieci szerokopasmowe oprócz kontentu tv i radiowego mogą również obsługiwać:
- usługi głosowe i inne usługi, gdzie czas ma krytyczne znaczenie,
- wideo na żądanie (VoD),
- usługi OTT,
- usługi interaktywne i wieloekranowe (multi-screening).
W Europie operatorzy kablowi docierają do ponad połowy europejskich gospodarstw domowych, ponieważ dysponują technologią, która daje najlepsze możliwości zapewnienia szerokopasmowego dostępu do internetu dużej liczbie ludności. Według danych Cable Europe, na 26 rynkach w Europie do sieci kablowych jest podłączonych 119 mln gospodarstw domowych, 56 mln abonentów korzysta z telewizji kablowej i 32 mln abonentów łączy się z internetem za pomocą kabla koncentrycznego.
Więcej w całym artykule “Sieci kablowe konwergentną platformą telko, TV i IT” w serwisie TELKO.in
Pozostaw komentarz