10 200 startów, lądowań i dostaw na sekundę musi średnio wykonać Św. Mikołaj w noc wigilijną, szacują analitycy. Jak go wesprzeć, stosując marketing i analizy big data oraz optymalizując logistykę i produkcję w fabryce prezentów na biegunie północnym? Kilku porad udziela analityk Gartnera. W “podchoinkowym” wpisie także trochę o big data marketingu i prognozach dotyczących tego segmentu rynku IT.
Podczas ubiegłorocznych warsztatów poświęconych „optymalizacji funkcjonowania fabryki św. Mikołaja na biegunie północnym” Doug Laney, analityk firmy Gartner, podsunął kilka innowacyjnych pomysłów powstałych w wyniku analiz big data:
- produkowanie zabawek, które zachęcają urwisów do bycia grzeczniejszymi,
- wyznaczanie tras nocnych dostaw prezentów za pomocą nawigacji GPS, z uwzględnieniem zintegrowanych danych pogodowych i ruchu lotniczego, w celu optymalizacji 10 200 startów, lądowań i dostaw, które św. Mikołaj realizuje w ciągu sekundy (!),
- wykorzystanie drukarek 3D do produkcji kastomizowanych prezentów,
- użycie samojezdnych sań opartych na technologiach dronowych,
- wsparcie robotów przy dostarczaniu prezentów,
- opracowanie koncepcji internetu zabawek – IoT “Internet of Toys”, co usprawni komunikację z dziećmi i pomoże w diagnostyce psujących się zabawek,
- wyznaczanie wskaźników “wydajności elfów”,
-
uruchomienie portalu northpole.com, gdzie można przesyłać listy do św. Mikołaja, a przede wszystkim sprawdzać w czasie rzeczywistym, czy ich autorzy byli grzeczni, czy niegrzeczni, indeksując te dane,
- uruchomienie aplikacji mobilnej z dodatkowymi funkcjami, takimi jak śledzenie trasy sań, skanowanie produktów, a także z opcją monitorowania w czasie rzeczywistym dostaw słodyczy z uwzględnieniem preferowanej diety (bezglutenowe, bez orzechów, bez cukru) lub lokalnych reguł religijnych (koszerne lub halal).
Reklama spersonalizowana
Big data marketing to jeden z najdynamiczniej rozwijających się trendów na rynku reklamy online. Według raportu firmy Gartner, aż 73 proc. organizacji na świecie w ciągu najbliższych 2 lat, planuje zwiększać wydatki na ten segment. Szacuje się, że do 2020 r. to właśnie reklama spersonalizowana zdominuje Sieć. Według statystyk Cloud Technologies, wzrosty sprzedaży w targetowanych kampaniach reklamowych wykorzystujących dane, sięgają od 20 proc. do nawet 120 proc., w zależności od specyfiki poszczególnych kampanii.
– Listopad, a wraz z nim: Black Friday i Cyber Monday, a także grudzień i styczeń, to miesiące stanowiące serię sprzedażowych okazji dla e-sklepów. Z drugiej strony – to również gigantyczny potencjał marketingowy, który e-sklepy często zaprzepaszczają. Przez witryny internetowe w tym okresie przewijają się przecież tysiące użytkowników, którzy przy okazji poszukiwania produktów, pozostawiają po sobie wiele cennych danych w postaci plików cookies. Są w nich zawarte informacje o tym, czego internauci poszukiwali, co mieli w swoich koszykach, co kupili, a co odstawili na wirtualną półkę itd. Niestety, polskie e-sklepy rzadko wiedzą, jak te dane analizować i wykorzystywać – tłumaczy Elżbieta Czakon, szefowa działu e-commerce w Cloud Technologies.
Jak analityka big data i chmurowe platformy obliczeniowe pomagają w świątecznych zakupach – we wpisie mikołajkowym.
Pod choinką w tym roku pewnie niektórzy znajdą okulary VR (sprzedawane nawet w dyskontach!), które przenoszą do wirtualnej rzeczywistości. Czy za ich pomocą można też wykreować magiczną, świąteczną atmosferę, jakże potrzebną szczególnie teraz?
Czytelnikom życzę, by udało się Wam – choćby na chwilę – uchwycić wyjątkowość tego okresu, niekoniecznie sięgając po technologiczne gadżety, oraz wypatrzeć swoją zorzę polarną.
Czytaj też świąteczne wpisy z ubiegłego roku:
Pozostaw komentarz