Infrastruktura jako usługa IaaS (infrastructure-as-a-service) będzie najszybciej rozwijającą się częścią chmury publicznej w 2016 roku, typuje firma Gartner. Z kolei badanie IDG Research Services pokazuje, że chmura hybrydowa będzie katalizatorem cyfrowej transformacji. Dlaczego usługi chmurowe wypierają tradycyjne wdrożenia IT? 5 powodów podaje Dariusz Jędrzejczyk z Orange Polska.

Organizacje, realizując swoje cyfrowe strategie biznesowe, coraz częściej decydują się na korzystanie z usług opartych na chmurze. Analitycy prognozują, że segment IaaS, będzie najszybciej rosnącą częścią rynku chmury publicznej w 2016 roku, co będzie głównie spowodowane dalszym przenoszeniem przez przedsiębiorstwa swoich aktywów data center poza własne serwerownie do publicznych platform chmurowych.

Według najnowszych prognoz Gartnera, wartość rynku chmury publicznej do końca 2016 r. może wynieść 203,9 mld dolarów (wzrost o 16,5%). Natomiast segment IaaS jest na dobrej drodze by urosnąć w 2016 r. o około 38,4% do 22,4 mld dolarów. Analitycy Gartnera przewidują, że wzrost segmentu IaaS w tym roku będzie większy niż wszystkich pozostałych usług świadczonych w ramach chmury publicznej, co wynika z rosnącego zapotrzebowania na tego rodzaju platformy cloud computing.

Gartner zaleca przedsiębiorstwom modernizację centrów danych przy wykorzystaniu platform chmurowych, aby mogli szybciej reagować na zmieniające się trendy rynkowe. Analitycy prognozują, że do 2018 r. lepsze bezpieczeństwo będzie głównym powodem, dla którego agencje rządowe będą się decydować na korzystanie z chmury publicznej.

Oprogramowanie jako usługa SaaS (Software-as-a-Service) zdaniem Gartnera to drugi szybko rosnący chmurowy segment rynkowy w 2016 r. Coraz więcej dostawców oferuje swoje oprogramowanie poprzez platformy cloud. Rynek SaaS powinien urosnąć w br. o około 20,3%, by osiągnąć wartość 37,7 mld dolarów. Podobny trend w przedsiębiorstwach będzie napędzać wzrosty w zakresie rozwiązań platforma jako usługa PaaS (Platform-as-a-Service). W 2016 r. przewidywany jest tu wzrost o 21,1% do 4,6 mld dolarów.

Chmura hybrydowa katalizatorem cyfrowej transformacji

Transformacja cyfrowa i korzystanie z chmury hybrydowej mają kluczowe znaczenie dla sukcesu przedsiębiorstw w erze cyfrowej – to główny wniosek z badania przeprowadzonego wśród szefów IT i decydentów biznesowych przez IDG Research Services na zlecenie firmy EMC Corp. Aby doskonalić metody obsługi klientów, zwiększać elastyczność, lepiej wykorzystywać okazje biznesowe i zmniejszać koszty – organizacje muszą „myśleć cyfrowo”, pokazują wyniki badania. 92% respondentów stwierdziło, że zwiększenie konkurencyjności ich organizacji wymaga podejmowania cyfrowych inicjatyw biznesowych, a 90% określiło cyfrowy biznes jako „najwyższy priorytet” na najbliższe lata.

Najważniejsze cele inwestycji w technologie cyfrowe:

  • usprawnianie obsługi klienta (87% respondentów uznało to za krytyczny lub bardzo ważny cel),
  • pozyskiwanie nowych klientów (86%),
  • zwiększanie innowacyjności (82%),
  • umożliwienie podejmowania decyzji biznesowych w czasie rzeczywistym (82%).

Wśród przeszkód i utrudnień, na jakie napotykają szefowie IT, wymieniano:

  • ograniczenia budżetowe i dostępność zasobów ludzkich (38%),
  • silosowa architektura środowisk obliczeniowych (30%),
  • brak odpowiednich technologii (29%).

Aż 83% respondentów już stosuje lub planuje wdrożenie środowiska opartego na chmurze hybrydowej, a 73% zgadza się, że model chmury hybrydowej otwiera drogę do cyfrowego biznesu.

Cyfryzacja biznesu jest priorytetem niemal każdej firmy na świecie. Ale jak to osiągnąć, już nie jest takie oczywiste. Wyniki badania jasno pokazują, że kluczowym katalizatorem tego procesu jest chmura hybrydowa oraz osiągane dzięki niej oszczędności i zwinności biznesowej – podsumowuje Jeremy Burton, dyrektor ds. produktów i marketingu w firmie EMC Corp. Więcej o badaniu tutaj.

5 powodów, dla których firmy wybierają IT jako usługę

Ostatnie badania IDC dotyczące naszego regionu pokazują, że popyt na usługi IT w Polsce nie słabnie, a wręcz przeciwnie dopiero nabiera rozpędu. Szacowany wzrost na poziomie 4 proc. dla sektora usług IT w 2015 r., w tym 25 proc. dla rozwiązań w technologii chmury obliczeniowej – to dobrze rokujące prognozy, uważa Dariusz Jędrzejczyk, dyrektor segmentu klientów kluczowych i korporacyjnych w Orange Polska. Podaje też 5 powodów, dla których usługi wypierają tradycyjne wdrożenia IT.

  • Mniejsi wolą w ratach

Ponad 90 proc. polskich przedsiębiorstw to małe i średnie firmy, w których dział IT składa się z jednego lub kilku informatyków. Przy takich zasobach inwestycja we własny system IT to duże obciążenie finansowe. Oprócz kosztu zakupu rozwiązania, firma musi liczyć się z wydatkami na przygotowanie infrastruktury IT, jej utrzymanie, aktualizację systemu, a także stworzenie dodatkowego etatu dla osoby o odpowiednich kompetencjach technicznych. Nawet jeśli wykona ten krok i podejmie się tradycyjnego wdrożenia, pozostaje jeszcze pytanie, po jakim czasie cała inwestycja się zwróci, i kiedy zacznie przynosić zyski.

  • Korzyści tu i teraz

Czas życia projektu jest coraz krótszy, a tempo zarządzania firmą stale rośnie. Przedsiębiorcy mają dosyć wieloletnich wdrożeń, które ciągną się w nieskończoność. Chcą widzieć korzyści ze swojej inwestycji jak najszybciej, tu i teraz. Taką możliwość daje właśnie model usługowy. Zamiast wdrażać system rok, można to zrobić w miesiąc, a firma może szybko zaobserwować, jak jego funkcjonalność przekłada się na osiągane przez nią przychody.

  • Elastycznie do potrzeb

Szybkie tempo zmian dotyczy także potrzeb przedsiębiorstwa, zwłaszcza jeśli jest to firma, która dopiero kształtuje swoje portfolio produktowe lub jej biznes podlega pewnej sezonowości. Decydując się na tradycyjne wdrożenie systemu, np. kupuje 50 licencji. Jednak po roku okazuje się, że firma musi zredefiniować dotychczasowe cele i zmienić strukturę. Nie potrzebuje już 50 a 30 licencji. Jeśli korzysta z rozwiązania w formie usługi ich liczbę może zmienić w trakcie trwania umowy, adekwatnie do potrzeb.

  • Dostęp do technologii

Według badania Orange Insights, 74 proc. przedstawicieli MSP uważa, że outsourcing jest ważny w informatyzacji przedsiębiorstwa, a ponad połowa ankietowanych przyznaje, że wykorzystuje go w swojej  firmie. Takie technologie jak np. cloud computing, to realna szansa dla mniejszego biznesu na sięgnięcie po najnowsze rozwiązania teleinformatyczne, które do tej pory były zarezerwowane tylko dla gigantów rynkowych. Wynajmując przestrzeń w centrum danych czy korzystając z systemu z chmury, mogą sprawniej i szybciej docierać z ofertą do klienta, stając się konkurencyjnymi także dla większych graczy.

  • Większa swoboda działania

Zmiana biura to dla wielu firm jeszcze jeden powodów, aby przestać inwestować we własne środowisko IT i postawić na model usługowy. Wizja budowania go od podstaw w nowej lokalizacji wymaga  odpowiednich finansów i czasu. Wbrew pozorom to właśnie ten drugi czynnik – czas, okazuje się odgrywać tutaj kluczową rolę. Dla wielu firm kilkudniowy przestój przekłada się na odczuwalne straty.


Czytaj też:

Obietnice hybrydowej chmury

Bezpieczeństwo chmury priorytetem

Prognozy ICT 2016: transformacja cyfrowa i coraz większe zachmurzenie

Napisane przez Stefan Kaczmarek