W jakim stopniu wprowadzanie elektronicznej wersji karty SIM (eSIM) do urządzeń konsumenckich wpłynie na strategie operatorów i ich pozycję w zmieniającym się łańcuchu wartości telekomunikacyjnych? Jak eSIM odzwierciedla bieżące trendy rynkowe, takie jak rozwój ofert na kartę czy model finansowania urządzeń przez ich producentów? To kluczowe kwestie, które poddano ocenie w raporcie „Operator strategies for the eSIM era: opportunities in device bundling, sales channels and wholesale”, przygotowanym przez analityków firmy Analysys Mason.

eSIM jest kartą SIM osadzoną (choć potencjalnie wymienną) w urządzeniu mobilnym, która umożliwia użytkownikom zdalną aktywację lub zmianę usług bez wiązania się abonamentem z operatorem. eSIMy umożliwią zdalne dostarczanie usług oraz wejście na rynek wielu nowym graczom, co może jeszcze bardziej osłabić relacje operatorów z ich klientami. Jednocześnie stwarzają nowe możliwości operatorom, którzy będą chcieli dostosować się do wymagań zmieniającego się rynku.

Pakiety obejmujące wiele urządzeń (multi-device bundles), modyfikacja kanałów sprzedaży i hurtowych ofert to trzy strategiczne obszary, które wskazano w raporcie Analysys Mason jako priorytetowe dla operatorów zainteresowanych wykorzystaniem nowych możliwości wynikających z pojawienia się eSIM.

źr. Analysys Mason

Autorzy raportu podpowiadają też operatorom, jak optymalnie mogą oni skorzystać z wprowadzania wirtualnych kart eSIM do urządzeń konsumenckich, i co mogą zrobić, aby odpowiednio reagować na zmiany dokonujące się w telekomunikacyjnym łańcuchu wartości. Doradzają również, jakie strategie dotyczące urządzeń powinny przyjąć operatorzy, gdy eSIMy staną się bardziej powszechne na urządzeniach konsumenckich, w tym w smartfonach.

12 grudnia 2018 r. Orange Polska udostępnił możliwość korzystania z eSIM. Na razie tylko dla posiadaczy trzech nowych modeli iPhone’ów. W prognozach telekomunikacyjnych TELKO na 2019 r.  przewidujemy, że pozostali operatorzy działający w Polsce, chociaż na razie nie podają terminów wdrażania eSIM, również zaczną ją wprowadzać w 2019 r. – choćby ze względów prestiżowych i marketingowych.

Więcej w artykule Jak eSIM wpłynie na strategie operatorów? opublikowanym w TELKO.in.

źr. whatphone.com.au

Napisane przez Stefan Kaczmarek