
Standard 5G będzie pełnił rolę platformy integrującej łączność w pojazdach autonomicznych, umożliwiając: szerokopasmowe multimedialne transmisje strumieniowe, usługi w chmurze do zarządzania cyklem eksploatacji pojazdu, zbieranie i przesyłanie ogromnych ilości danych z czujników umieszczonych w pojazdach oraz współdzielenie mobilnych usług poprzez platformę komunikacyjną V2X – uważają eksperci ABI Research.
Do 2025 roku z samochodowych usług 5G aktywnie będzie korzystać 67 milionów abonentów, z których trzy miliony dysponować będzie łączami o bardzo niskich opóźnieniach, które zapewnią moduły montowane głównie w samochodach samoprowadzących (self-driving cars).
V2x – co to jest i jak to działa?
– V2x to kluczowy wymóg dla koncepcji connected car i autonomicznego pojazdu przyszłości – mówi Dominique Bonte, dyrektor zarządzający i wiceprezes ABI Research. – Ściśle wiąże się to z koncepcją tzw. cooperative mobility, która pozwala pojazdom na wzajemną wymianę informacji zarówno o ich stanie technicznym, jak i zdarzeniach – za pośrednictwem niezawodnych technologii komunikacyjnych i łączy o małych opóźnieniach. Dzięki temu pojazdy mogą proaktywnie reagować na podstawie zbieranych i wymienianych między sobą informacji o lokalnych zdarzeniach drogowych, co ostatecznie zapewni bezpieczniejszą jazdę.
Technologia komunikacji V2x obecnie jest jednym z najszybciej rozwijających się segmentów w branży telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej. W 2016 r. prognozy przychodów z tego typu rozwiązań są szacowane na ponad 35 mld dolarów; w moduły V2x będzie wyposażonych 47 mln pojazdów. V2x pozwala na komunikowanie się pojazdu z dowolnym urządzeniem poprzez specjalne moduły transmisyjne, sensory ruchu drogowego i maszty radiowe.
Technologie V2x mogą przyczynić się do ograniczenia liczby wypadków samochodowych, zmniejszenia zużycia paliwa oraz zapewnią rozrywkę (infotainment) w samochodzie. Wszyscy główni producenci układów scalonych, producenci samochodów i firmy telekomunikacyjne rywalizują, żeby technologie te na dobre zadomowiły się w naszych samochodach.
Jednak zanim platforma V2X (vehicle-to-vehicle and vehicle-to-infrastructure = pojazd-pojazd i pojazd-infrastruktura) stanie się rzeczywistością, konieczne jest odpowiednie zagospodarowanie łączności komórkowej 5G. ABI Research przewiduje, że stanie się tak do 2025 roku, co umożliwi operatorom telekomunikacyjnym dostarczanie większej liczby usług o wartości dodanej i znalezienie dla siebie lepszej pozycji rynkowej w ekosystemie motoryzacyjnym. Wówczas jest duża szansa na to, że wyłonią się nowe modele biznesowe, mocniej wiążące branżę motoryzacyjną z telekomunikacyjną.
Ekosystem Connected Car
Rosnąca liczba platform integrujących smartfony z wbudowanymi w pojeździe modułami łączności sprawiają, że segment connected car jest uznawany za jeden z najszybciej rozwijających się segmentów rynku IoT (Internet of Things). Wiodący producenci samochodów mocno inwestują w rozwijanie koncepcji samochodów podłączonych do Sieci. Również operatorzy telefonii komórkowej i dostawcy usług telematycznych chcą uzyskać na tym polu znaczący udział. Pod koniec 2016 roku usługi connected car będą przynosić 14 mld dolarów rocznego dochodu – szacuje SNS Research. Rozwój tego segmentu będzie napędzany przez hostowanie aplikacji, takich jak (choć nie tylko do nich ograniczając się): rozrywka (infotainment), nawigacja, zarządzanie flotą, zdalna diagnostyka, automatyczne powiadamianie o wypadku, zwiększone bezpieczeństwo, ubezpieczenia komunikacyjne oparte na profilu użytkownika pojazdu – tzw. UBI (Usage Based Insurance), zarządzanie ruchem i pół-autonomiczne pojazdy.
Ford: za pięć lat będziemy mieć w pełni autonomiczne auto, bez kierownicy i pedałów
Więcej o:
- różnych rodzajach komunikacji V2x,
- technologiach bezprzewodowych współpracujących z platformą V2x,
- szansach, wyzwaniach, strategiach i prognozach dotyczących ekosystemu Connected Car w latach 2016-2030,
- rynku connected car i kluczowych wnioskach z raportu SNS Research
– w artykule 5G zintegruje technologie komunikacyjne i infrastrukturę V2X opublikowanym w serwisie TELKO.in.
Pozostaw komentarz