Nauka i praca zdalna oraz dbałość o zdrowie pozostają priorytetami w pandemicznej rzeczywistości także 2021 roku. W warunkach trwającej pandemii większość organizacji stara się przekształcać miejsca pracy i nauki w kierunku środowisk hybrydowych. Mając to na uwadze dostawcy ICT przygotowują usługi i produkty w zakresie sieci, bezpieczeństwa, chmury i platform współpracy, które wspierają różne warianty tworzenia zaufanego zdalnego i hybrydowego miejsca pracy oraz nauki. W tym wpisie przegląd przykładowych ofert w tym zakresie dwóch gigantów: sieciowego (Cisco) i chmurowego (Amazon Web Services) oraz firmy Checkpoint Systems oferującej system ułatwiający kontrolowanie liczby osób w sklepach, kościołach i na lotniskach.
Rozwiązania oferowane przez Cisco obejmują od automatyzacji, zabezpieczania i skalowania łączności sieciowej, przez informacje na temat poziomu dystansu społecznego w biurach dla ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, po bezpieczne łączenie pracowników za pośrednictwem platform i urządzeń do współpracy, które wykorzystują np. sztuczną inteligencję, czujniki i alarmy.
Pakiet aplikacji Cisco DNA Spaces Back to Business zapewnia analizę lokalizacji i wgląd w zachowania użytkowników, dzięki funkcjom, takim jak raportowanie bliskości oraz monitorowanie gęstości i ruchu w czasie rzeczywistym i historycznie. Od momentu wprowadzenia na rynek, aplikacje DNA Spaces Back to Business zostały wdrożone w ponad 50 tys. lokalizacji firmowych.
Oparta na chmurze platforma Cisco Meraki obejmuje inteligentne kamery MV do monitorowania bezpieczeństwa ludzi, miejsc pracy, infrastruktury krytycznej i wrażliwych dóbr. Korzystając z rozwiązań Meraki MV i Cisco DNA Spaces, zarządcy budynków mogą w czasie rzeczywistym obserwować ruch i obecność osób, a także korzystać z narzędzi analitycznych. Nowe czujniki Meraki MT umożliwiają monitorowanie w czasie rzeczywistym środowiska, w tym temperatury, wilgotności czy wycieków, otwarcia/zamknięcia drzwi i szafek.
Cisco Industrial Asset Vision z kolei pomaga uprościć monitorowanie aktywów i obiektów za pomocą czujników IoT. Aby zapewnić pracownikom bezpieczeństwo, usługa dostarcza w czasie rzeczywistym dane ze środowisk IT i IoT oraz umożliwia firmom poznanie lokalizacji pracowników i zminimalizowanie ich kontaktów bezpośrednich. Ponadto dane z przestrzeni biurowej oraz te na temat aktywów, pomagają zarządzać wydajnością i konserwacją sprzętu sieciowego.
Rozwiązanie Workplace Zero Trust for Industrial Networks zapewnia bezpieczeństwo IT i technologii operacyjnych , przy jednoczesnym umożliwieniu większej liczby zdalnych dostępów, w tym do aplikacji w chmurze w środowiskach przemysłowych. Rozwiązanie to wykorzystuje technologie Cisco Cyber Vision i Cisco ISE/DNA Center do tworzenia zaufanych stref produkcyjnych, dzięki czemu zasady bezpieczeństwa nie zakłócają procesów przemysłowych, co zapewnia spójny, oparty na potwierdzaniu tożsamości, bezpieczny dostęp do sieci dla użytkowników i urządzeń.
Cisco Secure Remote Worker to skalowalne i zintegrowane rozwiązanie służące do ochrony pracowników zdalnych. Możliwość weryfikacji tożsamości wszystkich użytkowników przed przyznaniem dostępu do aplikacji korporacyjnych jest możliwa za pomocą Cisco Secure Access by Duo. Cisco AnyConnect Mobility Client (VPN) umożliwia bezpieczny dostęp do sieci korporacyjnej dla każdego użytkownika, z dowolnego urządzenia, w dowolnym czasie, w dowolnej lokalizacji. Za koordynację zabezpieczeń przed cyberzagrożeniami w internecie odpowiada Cisco Umbrella. Ponadto Cisco Secure Email służy do ochrony poczty elektronicznej, a Secure Endpoint do zabezpieczenia punktów końcowych. Rozwiązanie to jest częścią działającej w chmurze, zintegrowanej platformy Cisco SecureX.
Rozwiązanie Cisco Managed Remote Access zapewnia przedsiębiorstwom specjalistyczną wiedzę, niezbędną do utrzymywania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa długoterminowych zdalnych lub hybrydowych pracowników. Rozwiązanie Seamless Collaboration for Secure Remote Work umożliwia pracownikom hybrydowym nawiązywanie połączeń, organizowanie spotkań i przesyłanie wiadomości. Najnowsze udoskonalenia w paltformie Webex pozwalają na tworzenie bardziej spersonalizowanych doświadczeń dzięki dostępnym układom wirtualnych spotkań, zaawansowanym funkcjom telefonicznym oraz inteligentnemu asystentowi Webex Assistant, który umożliwia tłumaczenie w czasie rzeczywistym, automatyczne sporządzanie notatek, realizację zadań i wiele więcej.
Nowości AWS
Obecne pandemiczne uwarunkowania uwzględniają również nowości wprowadzane w ostatnim czasie przez Amazon Web Services. I tak AWS m.in. dodał nową funkcję do narzędzi do pracy zdalnej typu DaaS, udostępnił pięć nowych narzędzi edukacyjnych w ramach AWS Educate oraz uruchomił w USA program dla start-upów GovTech.
Jednym z narzędzi do pracy zdalnej jest Amazon WorkSpaces, rozwiązanie typu DaaS (Desktop-as-a-Service – desktop jako usługa), które umożliwia udostępnianie zdalnych pulpitów z systemem Windows lub Linux oraz ich skalowanie dla dowolnej ilości użytkowników. Na wirtualnej konferencji re:Invent, AWS ogłosił powszechną dostępność WorkSpaces Streaming Protocol (WSP) – natywnego protokołu strumieniowania w chmurze, który zapewnia stabilne połączenie nawet w niepewnych sieciach. – W przeciwieństwie do innych usług pulpitu zdalnego, WSP potrafi, w zależności od transmitowanego obrazu, automatycznie dobrać sposób kodowania, co zdecydowanie poprawia stabilność przekazywanego obrazu i jakości korzystania z zdalnych aplikacji. W praktyce oznacza to efektywniejszą pracę w domowych warunkach – mówi Tomasz Stachlewski, CEE Senior Solutions Architecture Manager w AWS. AWS ogłosił na początku kwietnia br., że podczas korzystania z Amazon WorkSpaces w celu uzyskania dostępu do systemów rządowych klienci AWS mogą od teraz używać karty inteligentnych CAC/PIV. Ta funkcja obsługuje uwierzytelnianie przed sesją i w trakcie sesji.
AWS Educate udostępniło pięć nowych narzędzi edukacyjnych mających ułatwić pracę nauczycielom w środowisku wirtualnym lub hybrydowym. Narzędzia wykorzystują robotykę oraz Amazon Honeycode – nową, zarządzaną usługę AWS, umożliwiającą tworzenie aplikacji mobilnych i internetowych bez pisania jakiegokolwiek kodu.
AWS ogłosiło też uruchomienie AWS GovTechStart, programu, który ma pomóc początkującym firmom zajmującym się technologiami komercyjnymi (GovTech) w tworzeniu rozwiązań w oparciu o usługi AWS dla władz stanowych i lokalnych w całych Stanach Zjednoczonych. AWS GovTechStart to wirtualny akcelerator GovTech, wzorowany na AWS EdStart, który oferuje wsparcie kwalifikującym się firmom.
System do kontroli limitów osób w sklepach, kościołach i na lotniskach
Kolejna ważna kwestia w czasach pandemii to dbałość o zachowanie dystansu społecznego. Może w tym na przykład pomóc Smart Occupancy – system oferowany przez firmę Checkpoint Systems ułatwiający kontrolowanie liczby osób w obiektach. Na podstawie obrazu z kamer zlicza on liczbę osób wewnątrz i w przypadku przekroczenia limitu wyświetla na ekranie umieszczonym przed wejściem stosowną informację zakazującą wstępu. Pozwala na przykład monitorować liczbę osób odwiedzających sklepy. Jest szczególnie przydatny w placówkach posiadających kilka wejść i wyjść. Elektroniczne oko kamery umieszcza się przy każdym z nich, a system automatycznie agreguje dane ze wszystkich źródeł. Duże ekrany wyświetlają komunikaty tekstowe i wizualne, dzięki czemu klienci wiedzą, czy mogą bezpiecznie wejść na teren sklepu. Podobnie system da się wykorzystać np. w muzeach. Za jego pomocą można w bezpieczny sposób tak kierować zwiedzających, aby nie gromadzili się w najpopularniejszych miejscach.
Smart Occupancy można zainstalować w punktach usługowych, szatniach a nawet w obiektach sakralnych. Obiekty sprawowania kultu religijnego nie posiadają rzeszy pracowników, których można skierować do pilnowania liczby wiernych.
Na lotniskach, odpowiednio skonfigurowany system może pokazywać kierunki i odległości do najbliższych wolnych toalet. W ten sposób potok pasażerów rozdziela się i nie dochodzi do sytuacji, że wszyscy podróżni oczekują na swoją kolej pod najbliższą toaletą. System jest także przydatny dla służb zarządzających lotniskiem czy dworcem. W czasie rzeczywistym widzą one, gdzie koncentrują się pasażerowie. Pozwala to tak zaplanować pracę serwisu sprzątającego, aby nie wyłączać z działania tych miejsc, w których aktualnie gromadzi się najwięcej osób.
(Grafika tytułowa – źr. Cisco)
Pozostaw komentarz