Do końca sezonu 2016 Formuły 1 pozostało jeszcze sześć wyścigów. Najprawdopodobniej do ostatniego Grand Prix w Abu Zabi fani będą śledzić nierozstrzygniętą jak dotąd rywalizację między kierowcami zespołu Mercedesa – Nico Rosbergiem i Lewisem Hamiltonem. W wyścigach bolidów F1 osiągnięcie sportowego sukcesu obecnie wymaga nie tylko umiejętności kierowców i profesjonalizmu mechaników – równie ważne jest wsparcie technologii IT. Zawody F1 to niewątpliwie także wyścig technologiczny – rozgrywający się nie tylko na torze, lecz także w przenośnych centrach przetwarzania danych oraz na monitorach komputerów pełnych danych, które na bieżąco śledzą i analizują inżynierowie i informatycy.
Bolid F1 jest zbudowany średnio z 80 tys. części i elementów, które muszą niezawodnie działać przy prędkościach ponad 320 km/h rozwijanych na torze. Na przykład najnowszy bolid Red Bulla, rb12, zawiera około 100 strategicznie rozmieszczonych czujników do monitorowania wydajności 10 tys. unikalnych elementów, a także do pomiaru siły wiatru, ciśnienia w oponach, zużycia paliwa czy temperatury hamulców. Dane telemetryczne zbierane z sensorów rozmieszczonych w bolidach są najpierw przesyłane do pit-stopu do mechaników i inżynierów. Równocześnie setki gigabitów danych spływają do przenośnego centrum przetwarzania danych i tam są analizowane przez zespoły informatyków i inżynierów siedzących przed rzędami monitorów, co często można zobaczyć podczas transmisji telewizyjnych.
Rola IT w F1
Szybkość, precyzja, wydajność i bardzo mały margines błędu – te cechy charakteryzują wyścigi F1. Opisują one również technologie informatyczne stojące za nimi. IT przenika procesy projektowania, budowy, tuningowania i odgrywa znaczącą rolę podczas samych wyścigów F1, obejmując także:
- zaawansowane systemy CAD do projektowania i symulacji wydajności komponentów,
- zautomatyzowaną produkcję, w tym druk części 3D,
- zaawansowaną analitykę w ramach badań w tunelu aerodynamicznym,
- wyszukiwanie danych w archiwach zawierających historię wyścigów, co pomaga w wypracowaniu optymalnej strategii,
- analizę danych zbieranych z czujników w czasie rzeczywistym na torze, co pomaga w doborze odpowiedniej taktyki i optymalizacji pit-stopów.
Przygotowanie konkurencyjnego pojazdu na tor Formuły 1 i udany występ zawodnika wymaga pełnego zaangażowania i współpracy całego teamu – inżynierów, mechaników, informatyków.
Sprzęt IT jak bolid F1 – mały, lekki i szybki
Żeby móc zwyciężać zaawansowanym technologicznie samochodem wyścigowym – do analizy danych, projektowania, wsparcia produkcji części, monitorowania wydajności na torze, itp. – są potrzebne duże moce obliczeniowe, pamięci masowe i technologie sieciowe. Sprzęt IT – podobnie jak wyścigowy bolid – musi być odpowiednio mniejszy, lżejszy i szybki. W wyścigach F1 zespół Renault Sport Formula 1 Team (wcześniej Lotus F1 Team) wykorzystuje chmurę i konwergentną infrastrukturę Dell EMC VCE Vblock System.
Wcześniej zespół Lotusa korzystał z jednego centrum danych, gdzie znajdowała się cała infrastruktura IT, zbudowana w oparciu o architekturę klient-serwer i multilayer-switched network. Infrastruktura ta była złożona, trudna do skalowania i nie wystarczająco wydajna. Architektura wymagała szczególnej uwagi zespołu IT, zwłaszcza w zakresie zarządzania danymi i ich analizy. Konwergentna infrastruktury natomiast umożliwiła zbudowanie niedużego, mobilnego centrum danych, które łatwo można transportować.
Zastosowana platforma VNX z Fast Suite, VPLEX oraz Data Domain zapewniają federacyjne pamięci masowe w obrębie całego centrów danych, automatyczny tiering, stałą dostępność oraz deduplikację danych. Systemy te pozwalają wyeliminować większość ręcznego administrowania.
Przez cały wyścig inżynierowie odpowiadający za strategię i wydajność zbierają, analizują i reagują na miliardy danych, pokazujących aktualną wydajność bolidu i jego podzespołów. Na podstawie zebranych informacji i parametrów są wyciągane wnioski i odpowiednio dopasowywane taktyki. Zalecenia podczas wyścigu są na bieżąco przekazywane do mechaników w pit-stopie oraz do kierowcy na torze.
Do 50 TB danych z 250 sensorów
50 wirtualnych serwerów w mobilnym centrum danych zespołu Renault Sport F1 podczas wyścigu pomaga kierowcy uzyskać jak najlepszy wynik. Centrum danych pracujące przy torze F1 może zebrać 50 TB z 250 czujników umieszczonych w bolidzie. Dane te są wykorzystywane w trakcie zawodów m.in. do śledzenia zużycia opon, monitorowania i dostosowywania zużycia paliwa oraz wielu innych czynników, które mogą zadecydować o zwycięstwie lub przegranej.
Wdrożenie konwergentnej infrastruktury IT oraz chmury trzykrotnie zwiększyło wydajność przetwarzania w centrum danych dedykowanego obsłudze wyścigów F1. System Vblock umożliwił skrócenie czasu potrzebnego na uzyskanie wyników analiz wydajności przeprowadzanych w czasie rzeczywistym do mniej niż jednej minuty na okrążenie.
Nie można zapominać, że udział w wyścigach F1 to również bardzo poważne wyzwanie logistyczne. Na miejsce każdych zawodów musi zostać dostarczony ładunek o łącznej wadze ponad 30 tys. kg, w tym samochody o masie 700 kg każdy, wyposażenie boksu garażowego oraz infrastruktura IT. W 2016 roku taki transport całego sprzętu trzeba zorganizować na wielu kontynentach w okresie dziewięciu miesięcy 21-krotnie; wyścigi w przybliżeniu odbywają się raz na dwa tygodnie. Przy kosztach logistycznych istotna jest nie tylko waga bolidu, lecz ważne są także koszty utrzymania i transportu centrum danych. Zmniejszenie o prawie 20 proc. wagi sprzętu IT przyniosło zespołowi Renault Sport F1 ponad 150 tys. dolarów oszczędności na sezon na kosztach transportu.
Wyścig technologiczny
- Między sezonami wyścigowymi konstruktorzy projektują nowe komponenty i samochody wyścigowe, budują prototypy oraz symulują i testują ich działanie. Spędzają więcej czasu na pracy z danymi o bolidzie niż przy samym pojeździe.
- W sezonie wyścigowym dane historyczne oraz te dotyczące najnowszych osiągów i aktualnych warunków pomagają opracowywać strategie wyścigowe, odpowiednio je dopasowując do samochodów i taktyk planowanych na poszczególne wyścigi.
- Czujniki pokładowe zamontowane w bolidach generują ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym, które są wykorzystywane do oceny funkcjonowania bolidu i jego wydajności. Podczas dwugodzinnego wyścigu dokładna analiza może mieć decydujące znaczenie, gdy o zwycięstwie często decydują sekundy.
Czytaj też:
Pozostaw komentarz