Za tydzień Brytyjczycy zadecydują, czy opuszczą Unię Europejską. Analiza online nastrojów wyborców na podstawie miliona konwersacji internetowych może pomóc w przewidzeniu wyników referendum unijnego w Wielkiej Brytanii. Jeszcze przez 7 dni będzie można porównywać wyniki ostatnich przed głosowaniem tradycyjnych sondaży – z wnioskami z analiz monitoringu na żywo opinii internetowych dotyczących Brexitu, przeprowadzanych za pomocą narzędzi big data w ramach projektu SENSEI, wspieranego przez Komisję Europejską.

Sondaż online na żywo

Dwóch naukowców z Uniwersytetu Essex – profesorowie Massimo Poesio i Udo Kruschwitz ze School of Computer Science and Electronic Engineering – śledząc na bieżąco dyskusje i posty internetowe dotyczące Brexitu oraz używając narzędzi big data do analizy nastrojów społecznych – tworzą „sondaż na żywo” na stronie projektu  w postaci „radarowego wykresu nastrojów”.

Radarowy wykres opinii Sensei 14-06-2016

Radarowy wykres nastrojów Sensei 14-06-2016

Na witrynie SENSE-UE prezentowana jest suma wynikowa internetowych opinii na temat brytyjskiego referendum. Codziennie wychwytywanych jest i automatycznie analizowanych ok. 200 tys. postów związanych z głosowaniem „in or out„, które pojawiają się w różnych wielojęzycznych mediach na całym świecie. Monitorowane są media społecznościowe (w tym: Twitter, Reddit, Google Plus czy Instagram), a także dziesiątki serwisów informacyjnych (w tym BBC, The Guardian, The Daily Mail i inne). Uwzględniane są również dane i opinie pozyskane za pośrednictwem call center.

Procesy analityczne nadzoruje i przeprowadza zespół składający się z ekspertów i …maszyn. Do eksploracji danych (data mining) są wykorzystywane specjalne algorytmy, które są stale doskonalone.

Grafika Pixabay

Grafika Pixabay

Projekt Sensei jest koordynowany przez Uniwersytet Trento we Włoszech (gdzie opracowano algorytmy przewidywania nastrojów społecznych). Biorą w nim także udział uniwersytety z Marsylii, Sheffield i Essex. Partnerem komercyjnym projektu jest Teleperformance (światowy gigant call-center) oraz barcelońska firma Websays, która opracowała specjalną technologię analityczną (wcześniej z powodzeniem zastosowaną w przewidywaniu wyników hiszpańskich wyborów powszechnych). System Websays oparty na oprogramowaniu open source wykorzystuje sztuczną inteligencję i analizę zachowań ludzkich.

Główne cele projektu Sensei:

  • właściwe interpretowanie chatów internetowych, badanie ich wpływu na późniejsze zachowania oraz rozpoznawanie cech behawioralnych na podstawie zamieszczanych w internecie treści,
  • stworzenie adaptacyjnej technologii pozwalającej na radzenie sobie z problemem wielu różnorodnych źródeł multimedialnych,
  • automatyczne generowanie czytelnych dla człowieka treści multimedialnych i infografik oraz przeprowadzanie dyskusji online z udziałem wielu osób.
Źródło Wikipedia

Źródło Wikipedia

Sensei w j. japońskim dosłownie to „ten, który uczy”, tj. „nauczyciel”, „mistrz”; jak podaje Wikipedia – to japoński tytuł honorowy używany podczas zwracania się do tych, którzy osiągnęli pewien poziom mistrzostwa we własnej dziedzinie. W japońskich sztukach walki określa starszego stopniem instruktora. W opisywanym tu przypadku wyraża dążenie do osiągnięcia mistrzostwa w internecie.

Analiza nastrojów online lepsza niż sondaże?

Zastosowana w projekcie Sensei metoda to „połączenie technologii i analizy ludzkich nastrojów przy użyciu uczenia maszynowego” – wyjaśnia założyciel firmy Websays, dr Hugo Zaragoza. Zaangażowani w  projekt specjaliści mają nadzieję, że analiza nastrojów społecznych dokonywana online okaże się bardziej dokładną i lepszą metodą niż tradycyjne badania opinie publicznej oraz sondaże przedwyborcze. Więcej o projekcie SENSEI tutaj.

Prognoza online z 14.06.2016:

49% – za opuszczeniem UE („leave”)

51% – za pozostaniem w UE („stay”)

Czytaj też:

Cyfrowe kampanie wyborcze

Cyfrowe kampanie wyborcze

 

Napisane przez Stefan Kaczmarek