
Za tydzień Brytyjczycy zadecydują, czy opuszczą Unię Europejską. Analiza online nastrojów wyborców na podstawie miliona konwersacji internetowych może pomóc w przewidzeniu wyników referendum unijnego w Wielkiej Brytanii. Jeszcze przez 7 dni będzie można porównywać wyniki ostatnich przed głosowaniem tradycyjnych sondaży – z wnioskami z analiz monitoringu na żywo opinii internetowych dotyczących Brexitu, przeprowadzanych za pomocą narzędzi big data w ramach projektu SENSEI, wspieranego przez Komisję Europejską.
Sondaż online na żywo
Dwóch naukowców z Uniwersytetu Essex – profesorowie Massimo Poesio i Udo Kruschwitz ze School of Computer Science and Electronic Engineering – śledząc na bieżąco dyskusje i posty internetowe dotyczące Brexitu oraz używając narzędzi big data do analizy nastrojów społecznych – tworzą „sondaż na żywo” na stronie projektu w postaci „radarowego wykresu nastrojów”.
Na witrynie SENSE-UE prezentowana jest suma wynikowa internetowych opinii na temat brytyjskiego referendum. Codziennie wychwytywanych jest i automatycznie analizowanych ok. 200 tys. postów związanych z głosowaniem „in or out„, które pojawiają się w różnych wielojęzycznych mediach na całym świecie. Monitorowane są media społecznościowe (w tym: Twitter, Reddit, Google Plus czy Instagram), a także dziesiątki serwisów informacyjnych (w tym BBC, The Guardian, The Daily Mail i inne). Uwzględniane są również dane i opinie pozyskane za pośrednictwem call center.
Procesy analityczne nadzoruje i przeprowadza zespół składający się z ekspertów i …maszyn. Do eksploracji danych (data mining) są wykorzystywane specjalne algorytmy, które są stale doskonalone.
Projekt Sensei jest koordynowany przez Uniwersytet Trento we Włoszech (gdzie opracowano algorytmy przewidywania nastrojów społecznych). Biorą w nim także udział uniwersytety z Marsylii, Sheffield i Essex. Partnerem komercyjnym projektu jest Teleperformance (światowy gigant call-center) oraz barcelońska firma Websays, która opracowała specjalną technologię analityczną (wcześniej z powodzeniem zastosowaną w przewidywaniu wyników hiszpańskich wyborów powszechnych). System Websays oparty na oprogramowaniu open source wykorzystuje sztuczną inteligencję i analizę zachowań ludzkich.
Główne cele projektu Sensei:
- właściwe interpretowanie chatów internetowych, badanie ich wpływu na późniejsze zachowania oraz rozpoznawanie cech behawioralnych na podstawie zamieszczanych w internecie treści,
- stworzenie adaptacyjnej technologii pozwalającej na radzenie sobie z problemem wielu różnorodnych źródeł multimedialnych,
- automatyczne generowanie czytelnych dla człowieka treści multimedialnych i infografik oraz przeprowadzanie dyskusji online z udziałem wielu osób.
Sensei w j. japońskim dosłownie to „ten, który uczy”, tj. „nauczyciel”, „mistrz”; jak podaje Wikipedia – to japoński tytuł honorowy używany podczas zwracania się do tych, którzy osiągnęli pewien poziom mistrzostwa we własnej dziedzinie. W japońskich sztukach walki określa starszego stopniem instruktora. W opisywanym tu przypadku wyraża dążenie do osiągnięcia mistrzostwa w internecie.
Analiza nastrojów online lepsza niż sondaże?
Zastosowana w projekcie Sensei metoda to „połączenie technologii i analizy ludzkich nastrojów przy użyciu uczenia maszynowego” – wyjaśnia założyciel firmy Websays, dr Hugo Zaragoza. Zaangażowani w projekt specjaliści mają nadzieję, że analiza nastrojów społecznych dokonywana online okaże się bardziej dokładną i lepszą metodą niż tradycyjne badania opinie publicznej oraz sondaże przedwyborcze. Więcej o projekcie SENSEI tutaj.
Prognoza online z 14.06.2016:
49% – za opuszczeniem UE („leave”)
51% – za pozostaniem w UE („stay”)
Czytaj też:
Pozostaw komentarz