Frustrujące jest to, że im bardziej korzystamy z internetu, tym więcej szczegółów związanych z logowaniem musimy zapamiętywać. W świecie, w którym użytkownicy mają do zapamiętania zbyt wiele haseł i loginów, a także są coraz bardziej świadomi kwestii związanych z prywatnością i bezpieczeństwem, potrzebne staje się rozwiązanie, które życie w cyfrowym świecie uczyni łatwiejszym i bezpieczniejszym. Mobile Connect to standard, który GSMA (stowarzyszenie zrzeszające operatorów sieci GSM z całego świata), proponuje jako wygodną, bezpieczną i uniwersalną metodę logowania z zabezpieczeniem prywatności użytkownika.

Obawy użytkowników

źr. GSMA

źr. GSMA

Jak podaje GSMA Intelligence, 83 proc. użytkowników mobilnego internetu ma obawy co do udostępniania swoich danych osobowych podczas korzystania z internetu lub aplikacji na telefonie komórkowym. Chociaż logowanie się za pośrednictwem portali społecznościowych eliminuje potrzebę haseł, to jednak wielu ludzi boi się, że ich dane osobowe będą wykorzystywane bez ich zgody. Czytając o licznych przypadkach poważnych naruszeń zabezpieczeń internetowych, użytkownicy stają się coraz bardziej ostrożni, jeżeli chodzi o dzielenie się swoimi danymi osobowymi, obawiając się, że mogą one dostać się w niepowołane ręce. Dlatego przychylnie patrzą na nowe rozwiązania, które mogą usprawnić cyfrowe uwierzytelnianie i zarazem ochronią ich prywatność.

  • 87 proc. osób opuszcza stronę internetową, gdy jest poproszona o zarejestrowanie się.
  • 40 proc. przyznaje się do korzystania raz w miesiącu z funkcji odzyskiwania zapomnianego hasła.
  • 83 proc. użytkowników telefonów komórkowych ma obawy dotyczące udostępnienia danych osobowych informacje podczas korzystania z internetu lub aplikacji.

(źr. Badanie GSMA)

Jak to działa?

źr. GSMA

źr. GSMA

Mobile Connect poprzez dopasowanie użytkownika do jego telefonu komórkowego pozwala szybko zalogować się do stron internetowych i aplikacji, bez konieczności zapamiętywania wielu haseł i nazw użytkownika. Jest to bezpieczne, żadne informacje osobiste nie są udostępniane bez zgody użytkownika. Jest on uwierzytelniany poprzez telefon komórkowy, a nie swoje dane osobowe. Numer telefoniczny jest cyfrową tożsamością użytkownika, weryfikowaną przez przedmiot, który zawsze ma przy sobie – telefon komórkowy. To sprawia, że logowanie się jest łatwiejsze, prostsze, bezpieczne i szybkie – zapewnia GSMA.

GSMA Mobile Connect ma umożliwić stworzenie (i zarządzanie) uniwersalnej tożsamości cyfrowej za pomocą jednego logowania. Usługa pozwala na bezpieczne uwierzytelnianie użytkowników za pośrednictwem ich telefonów komórkowych, umożliwiając im cyfrowe potwierdzanie tożsamości oraz zapewniając bezpieczny dostęp online do usług mobilnych i cyfrowych, takich jak: e-commerce, bankowość, zdrowie, cyfrowa rozrywka czy e-administracja.

Działanie Mobile Connect polega na zastosowaniu unikalnego numeru telefonu komórkowego użytkownika, w połączeniu z unikalnym kodem PIN (w przypadkach wymagających dodatkowych zabezpieczeń), w celu weryfikacji i udzielenia dostępu online wszędzie tam, gdzie pojawia się logo Mobile Connect. Wszyscy operatorzy i dostawcy usług internetowych używający Mobile Connect pisemnie zobowiązali się do przestrzegania zasad prywatności GSMA Mobile Connect.

Zalety Mobile Connect

  • Prosty i bezpieczny sposób logowania się.
  • Nie wymaga wielu haseł lub nazw użytkownika, co ułatwia i przyspiesza logowanie.
  • Żadne informacje nie są udostępniane dostawcom usług bez zgody użytkownika, dzięki czemu logowanie ma bardziej prywatny charakter.

2 mld osób na świecie korzysta z Mobile Connect

źr. GSMA

źr. GSMA

Podczas tegorocznego Mobile World Congress w Barcelonie 22 lutego br. GSMA poinformowało, że 2 mld konsumentów na świecie korzysta z rozwiązania Mobile Connect. Od czasu zaprezentowania tego standardu na Mobile World Congress 2014, 34 operatorów sieci komórkowych rozpoczęło świadczenie usług Mobile Connect w 21 krajach. Wśród operatorów, którzy na początku br. deklarowali rozpoczęcie świadczenia usługi MobileConnect w 2016 roku są m.in. Orange Polska i T-Mobile Polska (źr. informacji: komunikat GSMA z lutego br.).

Zastosowania

Rozwiązanie Mobile Connect ma sprostać zapotrzebowaniu na prosty i bezpieczny sposób uwierzytelniania i identyfikacji zarówno z perspektywy usługodawców, jak i konsumentów. Może ono pomóc agencjom rządowym, bankom i innym dostawcom usług w: zwiększaniu wykorzystania oferowanych przez nich usług internetowych, poprawie efektywności, wzbogacaniu doświadczeń użytkownika końcowego oraz w zwiększaniu jego zaangażowania.

Architektura funkcjonalna mobile digital identity

Architektura funkcjonalna mobile digital identity

Mobile Digital Identity – rozwiązanie oferowane przez firmę Ericsson w modelu Software as a Service (SaaS) – przekształca telefon komórkowy w cyfrowy dowód osobisty. Jego głównym zadaniem jest uwierzytelnianie (potwierdzenie zadeklarowanej tożsamości podmiotu/osoby żądającej dostępu) oraz zarządzanie tożsamością – może to być usługa dla firm trzecich (np. administracja publiczna, banki, firmy ubezpieczeniowe, duże przedsiębiorstwa, floty samochodowe, etc.) – wylicza Dariusz Piotrkowski, Senior Solution Architect, Ericsson.

Przykładowe zastosowania Mobile Digital Identity:

  • dostęp do lokalnych usług, np. karta biblioteczna, mikropłatności,
  • dostęp do danych personalnych, np. paski płacowe, parking, wynajem mieszkania,
  • dostęp do benefitów pracowniczych, np. karty pracownicze,
  • autentykacja do konta ubezpieczeniowego,
  • zamiast kart do programów lojalnościowych, kuponów na zakupy,
  • billing za korzystanie z aplikacji na smartfonie,
  • zastąpienie kodów “captcha”,
  • uwierzytelnianie do gier online oraz mikropłatności z tym związanych,
  • gromadzenie “reputacji” na różnego rodzaju portalach – Allegro, Trip Advisor, Hotels.com, Twitter.

Uwierzytelnianie oparte na Mobile Connect można także używać w różnych punktach weryfikacji, takich jak portale samoobsługowe czy call center. Oprócz uwierzytelniania, w przyszłości konsumenci będą mogli wykorzystywać Mobile Connect do potwierdzania przez operatora komórkowego ich wieku lub adresu pocztowego, gdy będzie tego wymagać usługa internetowa, co ułatwi przeprowadzanie transakcji internetowych typu e-commerce.

Więcej o:

  • korzyściach z uniwersalnej tożsamości mobilnej,
  • dlaczego usługodawcy są zainteresowani potencjałem Mobile Connect (wyniki badania Mobile Connect Consumer Research Report: European Union )
  • którzy operatorzy wykorzystują już rozwiązanie Mobile Connect,
  • dostawcach technologii i certyfikatach “Mobile Connect Technology Vendor“,
  • wnioski z badań dotyczących jednej tożsamości cyfrowej,

– w artykule Mobile Connect – cyfrowe uwierzytelnianie przez komórkę opublikowanym w serwisie TELKO.in.

Napisane przez Stefan Kaczmarek