Polskie firmy znajdują się dopiero w początkowej fazie wykorzystywania technologii analitycznych big data. W ubiegłym roku zaledwie 6 proc. polskich firm analizowało duże zbiory informacji, wynika z najnowszych danych Eurostatu. Dzieje się tak m.in. dlatego, że analiza danych wymaga inwestycji w infrastrukturę komputerową. W badaniach firmy Intel, już średnio co czwarte (25 proc.) przedsiębiorstwo w Europie deklarowało wykorzystywanie narzędzi big data, w Polsce 18 proc. firm podało, że stosuje rozwiązania z zakresu analityki wielkich zbiorów danych.
Rynek globalny BDA
Do końca 2017 r. wartość rynku BDA (Big Data & Analytics), według szacunków analityków IDC, sięgnie 150 mld dolarów (roczny wzrost powyżej 12 proc.). IDC szacuje, że rynek big data rośnie obecnie w tempie 11,7, proc. rok do roku i w 2020 r. osiągnie wartość 203 mld dolarów. Narzędzia big data przestają być technologią wykorzystywaną wyłącznie przez duże przedsiębiorstwa, mniejsze firmy coraz częściej również deklarują zamiar inwestycji w rozwiązania z zakresu zaawansowanej analizy wielkich zbiorów danych.
Raport Eurostatu
W ubiegłym roku zaledwie 6 proc. polskich firm analizowało duże zbiory informacji, wynika z najnowszych danych Eurostatu. Daje to przedostatnie miejsce w unijnym rankingu, przed Cyprem. Liderami pod względem digitalizacji i korzystania z big data jest Malta i Holandia. W tych krajach niemal już co piąta firma analizuje cyfrowe informacje.
W Polsce z analityki danych korzysta 5 proc. małych, 8 proc. średnich i 18 proc. dużych, zatrudniających powyżej 250 osób przedsiębiorstw. Dla porównania, na Malcie takich firm jest 42 proc., w Danii i Finlandii 40 proc. a u naszych południowych sąsiadów – Słowaków i Czechów – odpowiednio 24 proc. i 22 proc. Najczęściej firmy analizują dane geolokalizacyjne z urządzeń przenośnych, do czego przyznaje się aż 46 proc. przedsiębiorstw, a także dane generowane w mediach społecznościowych (45 proc.wskazań). Co trzecia firma analizuje dane własne pozyskane ze smart urządzeń i sensorów. W Polsce dane z urządzeń smart pozyskuje 10 proc. firm, tyle samo wykorzystuje informacje geolokalizacyjne. Dane pozyskane z mediów społecznościowych analizuje zaledwie 5 proc. firm.
– Najczęściej po dane sięga branża marketingowa, a w szczególności e-commerce, bo mają one największą świadomość korzyści. Dzięki analizie informacji z różnych źródeł można bardzo dobrze poznać zainteresowania i potrzeby klienta i tym samym znacząco zwiększyć skuteczność kampanii reklamowych i sprzedaż produktu. Widzimy także rosnące zainteresowanie analizą danych ze strony instytucji finansowych oraz firm działających w segmencie B2C, które wzbogacają nimi swoje systemy CRM – tłumaczy Piotr Prajsnar z Cloud Technologies.
Jak wynika z danych Eurostatu, z zewnętrznych źródeł danych korzysta jedna czwarta firm. W Polsce, to zaledwie 1 proc.
Przykładowe zastosowania big data w Polsce*
- Moce obliczeniowe 2 superkomputerów wdrożonych w ramach projektu „Ocean” w Centrum Technologii ICM (Interdyscyplinarne Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego) Uniwersytetu Warszawskiego, są wykorzystywane do prowadzenia zaawansowanych badań analitycznych typu big data na potrzeby biznesu, nauki oraz administracji publicznej (badania medyczne nad nowymi lekami, precyzyjne prognozowanie pogody, badania nad nowymi materiałami dla przemysłu, symulacje geofizycznych zmian w skorupie ziemskiej, a także optymalizacja transportu i logistyki).
- Bank PKO BP – zarządzanie danymi bankowymi w zakresie: kompleksowego zarządzania ryzykiem, cyberbezpieczeństwa oraz zarządzania wiedzą o kliencie.
- Platforma informatyczna onko.sys, wdrożona w Centrum Onkologii Instytucie im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, służy do gromadzenia, przetwarzania oraz udostępniania danych klinicznych, histopatologicznych, epidemiologicznych i molekularnych. Analityka wspomaga leczenie, pozwala dobierać optymalne leki.
- Inter Cars, dystrybutor części samochodowych i akcesoriów wykorzystuje narzędzia big data do optymalizacji zarządzania dostępnością towaru.
- Portal internetowy Wirtualna Polska – analityka pozwala lepiej dopasowywać do odbiorców zarówno wyświetlane treści (artykuły, materiały wideo itp.), jak i reklamy.
- Empik – analityka jako narzędzie do szacowania efektów wykorzystywania różnych kanałów i narzędzi marketingowych oraz analizy wyników badań rynkowych i zachowań klientów.
- Poczta Polska – analizy big data pomagają w optymalizacji transportu listów i paczek.
*Przykłady wdrożeń na podstawie opracowania dr Łukasza Kryśkiewicza: „Analityka Big Data w Polsce. Jak polskie firmy wykorzystują BigData, aby efektywnie konkurować na rynku”.
– Projekty związane z przetwarzaniem wielkich zbiorów danych uruchamiają organizacje zarówno komercyjne (z sektora telekomunikacji, bankowości, handlu, energetyki czy nawet rolnictwa), jak i publiczne. Rozwiązania te pomagają im optymalizować procesy biznesowe (sprzedaż, produkcję), podnosić rentowność i identyfikować ryzyka biznesowe, odkrywać nowe możliwości biznesowe, czy badać zgodność z regulacjami. Kolejnym obszarem, w którym big data nabiera coraz większego znaczenia (również w Polsce) jest smart city – mówi Bartosz Charliński, Senior System Engineer, Dell EMC.
Więcej:
• ile firm przeprowadza analizy dużych zbiorów danych,
• Polska na cyfrowej mapie unijnej,
• kto i jak korzysta z big data,
• komentarze specjalistów z firm Dell EMC i Aruba Cloud
– w artykule „Chcą przeczesywać wielkie zbiory danych” opublikowanym w październikowym wydaniu miesięcznika „IT Reseller”.
Pozostaw komentarz