Jak w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości mogą odnaleźć się operatorzy telekomunikacyjni? Czy technologie AR/VR to kolejne ważne platformy nie tylko dla branży rozrywkowej, ale także telekomunikacyjnej? W jakich rolach mogą się obsadzić telekomy w tym ekosystemie? Czy inwestując w infrastrukturę i aplikacje do wirtualnej rzeczywistości, operatorzy mogą zyskać dodatkowe – niewirtualne – źródła przychodów?
Rozszerzona (ang. AR – virtual reality) i wirtualna (VR – augmented reality) rzeczywistość mogą stać się kolejnymi dużymi, ważnymi platformami w branży ICT po komputerach, internecie i urządzeniach mobilnych. Izolowane aplikacje i urządzenia AR i VR funkcjonują już od jakiegoś czasu, ale dopiero od niedawna dostępne stają się technologie umożliwiające wydobycie ich pełnego potencjału. Wiele wskazuje, że AR i VR w zasadniczy sposób przyczynią się do zmian w sposobach interakcji konsumentów w świecie fizycznym oraz metod prowadzenia działalności biznesowej przez przedsiębiorstwa.
Choć nadal jesteśmy na początku rewolucji AR i VR, to nie ulega wątpliwości, że technologie te mają potencjał do zrewolucjonizowania wielu branż w ciągu najbliższych 5-10 lat. Biorąc pod uwagę niektóre przyszłe zastosowania AR i VR, można przypuszczać, że platformy te mogą wywołać zmiany porównywalne, jeśli nie większe, do smartfonowej rewolucji.
W ostatnich latach na rynkach rozwiniętych można znaleźć telekomy, które dostrzegają biznesowy potencjał wirtualnego świata. Na przykład Telefonica uruchomiła inkubator Wayra, który obecnie wspiera osiem start-upów VR i cztery AR. Koreański SK Telecom opracował 360-stopniowe możliwości transmisji VR na żywo, a British Telecom próbuje wzmacniać sportowe emocje poprzez telewizyjne transmisje meczów piłkarskich wzbogacane funkcjami VR.
Więcej:
- Progi i bariery na drodze do wirtualnej rzeczywistości
- Role dla telekomów w ekosystemie AR/VR
- Jak zarobić na AR/VR?
- Lepszy kontakt z klientem dzięki VR
- AR i VR – cyfrowa szansa dla telekomów
– w artykule „Jak zarobić realne pieniądze na wirtualnej rzeczywistości” opublikowanym w serwisie Telko.in
Pozostaw komentarz