Odzież powiadamiająca o potrzebie wyprania, sensory przypominające tatuaże do monitorowania emocji, alkomaty w postaci czujników, które można połykać oraz termiczne opaski pełniące funkcję osobistych klimatyzatorów – to tylko niektóre możliwe przyszłe zastosowania technologii wearables wskazywane przez konsumentów. Największe zainteresowanie budzą wearables związane z bezpieczeństwem osobistym, takie jak przyciski SOS i osobiste lokalizatory – pokazują wyniki badania „Wearable technology and the internet of things” przeprowadzonego przez Ericsson ConsumerLab.
Jakich wearables chcemy?
Jak pokazują wyniki badania „Wearable technology and the internet of things”, posiadanie urządzeń wearables wśród użytkowników smartfonów podwoiło się w ciągu ostatniego roku. Konsumenci przewidują jednak, że urządzenia będą w powszechnym użyciu dopiero za rok. 60 proc. użytkowników smartfonów twierdzi, że urządzenia ubieralne znajdą zastosowanie wykraczające poza obszar zdrowia i samopoczucia. Bardziej zróżnicowane urządzenia ubieralne, np. zwiększające bezpieczeństwo osobiste lub inteligentna odzież, wejdą do masowego użycia po 2020 r. – wtedy też oczekiwany jest gwałtowny rozwój tego segmentu urządzeń. Co trzeci użytkownik smartfonów uważa, że po 2020 r. będzie korzystać co najmniej z pięciu urządzeń ubieralnych podłączonych do internetu. Ponadto, w raporcie przewiduje się gwałtowny rozwój rynku urządzeń ubieralnych po 2020 r. oraz zastępowanie smartfonów przez urządzenia ubieralne, umożliwiające konsumentom pełną interakcję z przedmiotami w erze internetu rzeczy (IoT).
Top 5 najbardziej pożądanych wearables (% użytkowników zainteresowanych i wyrażających chęć zakupu):
- przycisk SOS (32),
- smartwatch (28),
- osobisty lokalizator (27),
- urządzenie do uwierzytelniania tożsamości (25),
- urządzenie filtrujące wodę (24).
Raport uwzględnia opinie 5 tys. użytkowników smartfonów (spośród których 2,5 tys. to także posiadacze urządzeń ubieralnych) z Brazylii, Chin, Korei Południowej, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, reprezentujących 280 mln użytkowników smartfonów na całym świecie.
Przyszłe zastosowania technologii wearables wskazywane przez konsumentów:
• odzież powiadamiająca o potrzebie wyprania lub pozwalająca za pomocą czujników monitorować organizm (40% zainteresowanych);
• sensory przypominające tatuaże do śledzenia nastrojów;
• alkomaty w postaci czujników, które można połykać, służące do pomiaru zawartości alkoholu we krwi i uniemożliwiające uruchomienie samochodu, gdy przekroczony zostanie dopuszczalny poziom;
• termiczne opaski pełniące funkcję osobistych klimatyzatorów (42% badanych zainteresowanych).
Czy wearables zmienią smartfony w zwykłe ekrany?
Dwóch na pięciu (43 proc.) użytkowników smartfonów przewiduje, że urządzenia ubieralne mogą zastąpić smartfony. Jest to możliwe, ale na pewno nie w kilku najbliższych latach. Urządzenia ubieralne stają się coraz bardziej inteligentne i niezależne, co powoduje, że maleje znaczenie ekranów smartfonowych. 38 proc. użytkowników smartfonów twierdzi, że urządzenia ubieralne przejmą większość funkcji smartfonów w ciągu następnych 5 lat.
– 40 proc. użytkowników inteligentnych zegarków twierdzi, że dzięki tym urządzeniom w mniejszym stopniu korzystają ze swoich smartfonów – mówi Jasmeet Singh Sethi, Consumer Insight Expert, Ericsson ConsumerLab
Internet of Wearables?
Konsumenci są przekonani, że wearables pomogą im w interakcji z obiektami w ich otoczeniu. 60 proc. użytkowników uważa, że pigułki i chipy wszczepiane pod skórę będą powszechnie stosowane w ciągu następnych 5 lat i będą służyć nie tylko do monitorowania ważnych funkcji życiowych, ale również otwierania drzwi, autoryzacji transakcji i tożsamości oraz kontrolowania przedmiotów w bezpośrednim otoczeniu. Już dziś 25 proc. posiadaczy inteligentnych zegarków używa ich do sterowania innymi urządzeniami elektronicznymi w domu, a 30 proc. korzysta z funkcji wyszukiwania głosowego.
– Choć konsumenci wykazują duże zainteresowanie urządzeniami dbającymi o bezpieczeństwo, są otwarci także na nowe zastosowania urządzeń ubieralnych. Za 5 lat czujniki monitorujące temperaturę ciała, a następnie dostosowujące do niej klimatyzację w domu staną się dostępne dla indywidualnego użytkownika – zwraca uwagę Sing Sethi.
Jedna na 5 osób uznaje za użyteczne niewerbalne dzielenie się emocjami z innymi przy użyciu wearables, podczas gdy 60 proc. nie zgadza się, że okazywanie lub dzielenie się emocjami z innymi za pomocą wearables pozwoli poprawić interakcje społeczne.
W poprzednim wpisie omawiałem najważniejsze wnioski z “Ericsson Mobility Report“:
Ericsson: w 2018 r. więcej urządzeń IoT niż telefonów komórkowych
Pozostaw komentarz