Jeszcze jedno spojrzenie na technologiczną konferencję Amazon Web Services re:Invent 2018 – tym razem przyjmując perspektywę resellerską. W pierwszoplanowej roli na scenie re:Invent 2018 w Las Vegas wystąpiła sztuczna inteligencja. Zaprezentowano łącznie 13 usług i produktów opartych na AI/ML (AI – Artificial Intelligence/ML – Machine Learning), w tym nowy chip ML o nazwie AWS Inferentia, oparty na systemach ML. Lider usług chmurowych zapowiedział też uruchomienie rynku algorytmów uczenia maszynowego ze 150 algorytmami machine learning.

Jednym z najgorętszych tematów ostatnich 12 miesięcy dla AWS są również kontenery. Wśród najważniejszych dla Amazon obszarów podczas konferencji wymieniano też: serverless computing, bazy danych, open source i robotykę. W sumie zaprezentowano ponad trzydzieści nowych usług, produktów lub funkcjonalności. Dużo nowych narzędzi dostali developerzy.

Pierwsze kroki w chmurach polskiego IT

Fakt, że jak podaje GUS w Polsce tylko 11,5 proc. firm (dla porównania w Skandynawii ponad 70 proc.) korzysta z platform cloud computing, oznacza ogromną szansę rynkową dla dostawców usług chmurowych, a zarazem stanowi dla nich duże wyzwanie, by przekonać większość do modelu usługowego IT.

Terry Wise, Global Partner Summit (źr. AWS)

Zachowawcze podejście do chmury w Polsce wynika często z tego, że firmy nie do końca jeszcze sobie zdają sprawę, czym jest chmura. Myślą bardzo często, że chmura to tylko serwery wirtualne. Dopiero później uświadamiają sobie, że chmura AWS to też 150 innych usług, w tym analityka, zarządzane bazy danych czy IoT. Chmura chmurze jest nierówna. Innowacyjność, możliwość szybkiego zbudowania i testowania nowych aplikacji to przekonuje także polskie firmy do sięgania po chmurę. Małymi krokami mogą rozbudowywać funkcjonalności strategicznie dla nich ważne. Chmura bardzo ułatwia szybkie wdrażanie, obserwowanie, co chcą nasi klienci, a następnie umożliwia dalszą rozbudowę systemów – tak do chmury zachęcał Tomasz Stachlewski, Principal Solutions Architect, AWS.

Chmurę można sprzedawać tylko edukując siebie i klientów

(źr. AWS)

— Chmurę można sprzedawać tylko edukując siebie i klientów. Samo porównywanie kosztów infrastruktury to za mało. Dla mnie ci, którzy bronią się przed przechodzeniem do chmury, zaklinają rzeczywistość. Inwestowanie we własny sprzęt jest obecnie bez sensu. Nie można traktować chmury tylko jako kolejnego kosztu, należy myśleć o gigantycznych możliwościach, jakie pojawią się po jej wdrożeniu. Dzięki chmurze informatyka po raz pierwszy w historii IT nie tylko jest źródłem powstawania kosztów. Wręcz przeciwnie. Dzisiaj informatyka jest obszarem, który dzięki nowoczesnym rozwiązaniom przynosi przedsiębiorstwom nowe przychody i zyski. Stwarza nową wartość, którą jednak wcześniej musi zdefiniować biznes. Informatyk jest dzisiaj przy stole podejmowania decyzji o strategiach i kierunkach biznesowych. Niezbędna jest tu jednak inicjatywa i zaangażowanie biznesu. Informatyka nie wymyśli nowatorskich rozwiązań, pomoże je jednak wdrożyć mówił Wojciech Gurgul, CEO firmy PGS Software z Wrocławia, uznanej niedawno przez AWS za najszybciej rosnącego partnera AWS w Europie Środkow-Wschodniej.

Więcej w relacji AWS re:invent 2018 dla czytelników IT Reseller (str. 52): AI/ML w roli głównej, w pozostałych: serverless computing i kontenery, a także wysyp nowości chmurowych i narzędzi developerskich

Napisane przez Stefan Kaczmarek