Usługi stanowią największą i najszybciej rosnącą część europejskiego rynku edge, wynika z analiz rynkowych IDC dotyczących europejskich wydatków na rozwiązania edge computing, zaprezentowanych podczas październikowego webinarium. Napędzają go przede wszystkim wydatki na usługi łączności (największa część) i usługi profesjonalne (głównie wsparcie i wdrożenia). Na rynku usług profesjonalnych kolokacja będzie najszybciej rozwijającym się rynkiem w ciągu najbliższych 5 lat.
Pomimo wyzwań związanych z zakłóceniami w łańcuchu dostaw w całej Europie, sprzęt pozostaje kolejnym kluczowym elementem rynku edge, przy czym zdecydowana większość to ‘lekkie’ urządzenia edge (bramy), a w drugiej kolejności ‘ciężki’ sprzęt edge (serwery i pamięć masowa) oraz sprzęt sieciowy.
Wydatki na edge software napędzane są rozwiązaniami związanymi z aplikacjami i tworzeniem/wdrażaniem aplikacji, takimi jak: zarządzanie danymi, integracja i orkiestracja, rozwój aplikacji, jakość i cykl życia oprogramowania oraz platformy aplikacji. Na drugim miejscu IDC wskazuje oprogramowanie infrastruktury systemowej oraz oprogramowanie analityczne/AI dostosowane do nowych wymagań edge.
Poprawa jakości obsługi klientów i użytkowników to główne czynniki biznesowe napędzające wdrażanie rozwiązań brzegowych w regionie EMEA.
IDC wskazuje 7 głównych korzyści stymulujących wdrożenia rozwiązań edge w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA):
- udoskonalone – bezpieczeństwo/zgodność z przepisami/prywatność;
- zwiększona wydajność/produktywność/efektywność;
- lepsza kontrola nad kosztami;
- poprawa dostępności, odporności i skalowalności systemów i aplikacji;
- możliwości automatyzacji i orkiestracji;
- zmniejszony nacisk na przepustowość i łączność;
- niskie opóźnienia w transmisji.
Bezpieczeństwo i niepewny zwrot z inwestycji (ROI) to główne wyzwania związane z wdrażaniem rozwiązań edge w Europie.
Analitycy IDC wymieniają cztery główne czynniki wstrzymujące lub spowalniające projekty edge computing:
- obawy dotyczące bezpieczeństwa;
- wysokie koszty i niejasny zwrot z inwestycji;
- brak umiejętności/wykwalifikowanej siły roboczej;
- brak odpowiedniej infrastruktury informatycznej.
Większość środowisk edge nie jest zarządzana strategicznie. Obciążenia edge w coraz większym stopniu skupiają się na współdzielonych platformach edge, aby zapewnić lepszy zwrot z inwestycji oraz większą skalowalność i spójność, podsumowuje IDC.
(grafika tytułowa – źr. Vertiv)
Pozostaw komentarz