Dwa, wydawałoby się zupełnie odległe światy tradycyjnej numizmatyki i innowacyjnych technologii cyfrowych (w tym przypadku rozszerzona rzeczywistość), jednak mogą się spotkać i znakomicie uzupełniać. Można się było o tym przekonać na początku lutego w Berlinie podczas World Money Fair 2018, największych światowych targów numizmatycznych, gdzie Kurowski Group, numizmatyczna firma z Jeleniej Góry, zaprezentowała QVision i Safe Pack – dwie mobilne aplikacje przeznaczone dla numizmatyków, kolekcjonerów i inwestorów. QVision wprowadza rozszerzoną rzeczywistość (AR – augmented reality) do produktów związanych z monetami kolekcjonerskimi i inwestycyjnymi. Safe Pack to system zabezpieczeń opakowań dla metali szlachetnych z zaawansowanymi funkcjami ochrony.

QVision, czyli multimedialne monety

Bezpłatna aplikacja QVision łączy rzeczywisty świat i treści generowane komputerowo, sprawiając, że motywy zamieszczone na kolekcjonowanych monetach lub innych zbieranych przedmiotach – na ekranie smartfona lub tabletu przybierają formę prezentacji multimedialnych w czasie rzeczywistym. Dzięki AR, wszelkiego rodzaju grafiki 2D, 3D, wideo, obrazy i dźwięki – można powiązać z motywami znajdującymi się na monetach czy opakowaniach, lub zaimplementować dowolny materiał marketingowy poświęcony produktowi lub usłudze. Multimedialny kontent aktywuje się po uruchomieniu aplikacji i skierowaniu obiektywu urządzenia mobilnego na dedykowany obiekt. Wyświetlane obrazy umożliwiają również interakcje z użytkownikiem.

QVision ma służyć do łączenia tradycyjnych numizmatycznych produktów z nowoczesnymi technologiami, aby przyciągać nowych odbiorców do świata numizmatyki. Aplikacja daje kolekcjonerom nieograniczone możliwości tworzenia i wyświetlania cyfrowych treści za pomocą urządzeń mobilnych – począwszy od podstawowych informacji po możliwości robienia zakupów online za pomocą aplikacji – mówi Szymon Kurowski, założyciel i dyrektor generalny Kurowski Group.

QVision jest dostępna do pobrania za darmo na urządzeniach z systemem iOS i Android. Każde opakowanie lub materiał marketingowy mogą być wzbogacone o zawartość AR dotyczącą produktu lub usługi, podkreśla producent. Dzięki QVision firmy mogą udostępniać dowolne informacje o swojej ofercie, jak np. instrukcje i poradniki w formie filmów wideo, lub treści edukacyjne, w tym m.in. strony internetowe czy prezentacje multimedialne. Z pomocą technologii AR można także proponować klientom zniżki lub programy lojalnościowe, jak również dawać możliwość zakupu bezpośrednio w aplikacji.

W przypadku numizmatyki QVision pozwala na prezentowanie dodatkowych informacji związanych z monetą (np. w formie wideo), umożliwia wyświetlanie certyfikatu autentyczności lub przekierowanie klienta na stronę sklepu online.

Safe Pack – zabezpieczenia mikrodrukiem, chipem z NFC i mobilną aplikacją

źr. Kurowski Group

Safe Pack zaprojektowano z myślą o potrzebach rynku inwestycyjno-kolekcjonerskiego. To specjalna linia plastikowych opakowań z zaawansowanymi funkcjami bezpieczeństwa, takimi jak: mikrodruk wzbogacony specjalnym lakierem UV (widocznym tylko w odpowiedniej długości fali świetlnej z zakresu ultrafioletu), czy mechanizm NFC gwarantujący oryginalność zamkniętych w niej produktów (tzw. elektroniczne plomby zapewniają szybkie potwierdzenie autentyczności na urządzeniach mobilnych z funkcją NFC).

Dzięki zastosowaniu 256-bitowego szyfrowania oraz ultracienkiego podłoża, produkt zabezpieczony jest przed podmianą danych, a także przed przełożeniem chipa do innego opakowania. Zastosowany chip przy próbie otwarcia opakowania ulega zniszczeniu i nie można go ponownie wykorzystać. W chipie można zaprogramować unikalne informacje, które są wyświetlane podczas weryfikacji produktu (np. numer seryjny, nazwa producenta, szczegóły techniczne i in.). Nieuszkodzony stan opakowania gwarantuje, że produkt jest oryginalny, nawet jeśli pochodzi z rynku wtórnego.

źr. Kurowski Group

Trust seal – warstwowa struktura druku oraz zastosowanie specjalnych metod nakładania dedykowanej błony klejowej zapewniają, że przy każdej próbie otwarcia opakowanie ulega zniszczeniu (druk oraz chip RFID zostają trwale uszkodzone), uniemożliwiając jego ponowne złożenie. Poprzez zastosowanie technik druku cyfrowego oraz urządzeń do cyfrowej personalizacji, każde opakowanie Safe Pack może być unikalne, zgodnie z określoną przez klienta specyfikacją. Personalizacja może dotyczyć numerów seryjnych zabezpieczonego produktu, konkretnych treści, kodów kreskowych lub innych elementów. Zastosowanie specjalnej folii 2-D lub 3-D z optycznie zmiennym znakiem uniemożliwia skopiowanie produktu, na przykład poprzez jego zeskanowanie czy sfotografowanie. Hologram może być unikalny dla danego produktu czy marki klienta. Każda próba otwarcia kończy się trwałym zniszczeniem opakowania, uniemożliwiając jego ponowne zamknięcie z ewentualnym falsyfikatem w środku.

Dla podwyższenia jakości zabezpieczeń opakowań opracowano bezpłatną aplikację Safe Pack App, dostępną do pobrania za darmo na Androidzie, a wkrótce także na platformie iOS. Opakowania wyposażone w unikalne, bezpieczne chipy można dodatkowo weryfikować uzyskując 100 proc. pewności oryginalności posiadanego produktu. Urządzenie mobilne wyposażone w system komunikacji bliskiego zasięgu – NFC oraz z zainstalowaną aplikacją Safe Pack dokonuje sprawdzenia zgodności zapisanych unikalnych danych w chipie oraz w bezpiecznej bazie danych. Gwarantem zawartości staje się producent opakowanych przedmiotów.

źr. Kurowski Group

Początki Grupy Kurowski sięgają 1986 r., kiedy powstał mały sklep numizmatyczny w Jeleniej Górze. Od tego czasu firma rodzinna przekształciła się w przedsiębiorstwo działające na rynku globalnym. Obecnie firma tworzy rozwiązania dedykowane rynkowi numizmatycznemu, zajmuje się m.in. uszlachetnianiem monet i medali, specjalizuje się w produkcji opakowań na monety, dostarczając je dla ponad 400 firm, w tym mennic i banków centralnych na całym świecie.

Czytaj też: O projektowaniu i biciu monet ze wspomaganiem komputerowo-software’owym. Tradycyjne technologie mennicze już nie wystarczają, dlatego mennice poszukując sposobów na zwiększenie swojej konkurencyjności sięgają po komputery, specjalistyczne oprogramowanie i technologie laserowe do grawerowania 3D.

Bicie monet ze wspomaganiem komputerowym i laserowym

Napisane przez Stefan Kaczmarek