Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje niemal każdy aspekt łączności. Definiowane programowo, samonaprawiające i samorozpoznające cyberzagrożenia –  takie będą sieci teleinformatyczne przyszłości. Obciążające sprzęt i obsługiwane ręcznie połączenia odchodzą w przeszłość.

Zmiany związane z wprowadzaniem do sieci teleinformatycznych rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (ang. artificial intelligence, AI) są niewątpliwie potrzebne, jeśli mamy stawić czoła rosnącym wyzwaniom, przekonuje Mark Leary, dyrektor ds. badań w zakresie analityki i automatyzacji sieci w firmie konsultingowej IDC. Przypomina duże awarie Google Cloud i Facebooka spowodowane problemami sieciowymi, których w ciągu ostatnich kilku lat było sporo. Gigantów, takich jak Facebook, Google, AWS, pomimo posiadanej wiedzy i środków również dotykają problemy wynikające ze złożoności infrastruktur sieciowych.

Narasta presja na specjalistów ds. sieci, rozszerzany jest zakres ich odpowiedzialności, zaznacza Leary. Nie zajmują się oni już tylko instalacją i obsługą routerów i przełączników, dokonywaniem zmian w konfiguracji i wprowadzaniem drobnych poprawek. Muszą również zadbać o tzw. cyfrowe wrażenia użytkownika i są włączani w procesy cyfrowej transformacji, która ma pomóc w poprawie wyników biznesowych przedsiębiorstw.

(źr. IDC)

Kluczowe zadanie specjalistów odpowiedzialnych za sieci to dążenie do tego, aby sieci działały lepiej, ale też były mniej złożone. Tutaj potrzebne są inteligentniejsze systemy, oparte na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym, podkreśla analityk IDC: „Potrzebujemy systemów, które same o siebie zadbają, aby uniknąć problemów, których doświadczamy. Da Vinci naprawdę ujął to najlepiej, kiedy powiedział: Prostota jest najwyższym wyrafinowaniem”. A jednak, podczas gdy sztuczna inteligencja płynie na fali popularności w przypadku wielu zastosowań, to jej rola w sieci jest nieco niedoceniana, uważa Leary.

Algorytmów sztucznej inteligencji warto używać nie tylko do tworzenia kolejnej nowoczesnej aplikacji (inteligentne głośniki, roboty itp.), lecz przede wszystkim do lepszego wykorzystania technologii, którą już posiadają przedsiębiorstwa. Leary przekonuje, że automatyzacja systemów IT i sieci stanowi główny problem, a sztuczna inteligencja może wiele tutaj wnieść.

Jak twierdzi Leary, AI może zapewnić bardziej dynamiczną infrastrukturę sieciową, którą łatwiej zarządzać, która jest bezpieczniejsza i lepiej dostosowuje się do zmiennych wymagań. Według niego chodzi o to, by dostarczać infrastrukturę odporną na awarie: „Sztuczna inteligencja powinna być wbudowana w infrastrukturę IT. Infuzja AI to coś, czego tak naprawdę nie widzisz, ale szybko zdajesz sobie sprawę z korzyści”.

Do dyskusji wokół zastosowań sztucznej inteligencji w sieciach Leary z IDC zaprosił grupę ekspertów. Wzięli oni udział w panelu online AI With Everything – the Future of Artificial Intelligence in Networking zorganizowanym przez firmę NetEvents.

Cały artykuł Szybsze sieci dzięki AI w czerwcowym wydaniu miesięcznika IT Professional.

(grafika tytułowa – źr. Pixabay)

Napisane przez Stefan Kaczmarek