Cyfryzacja konsumpcji to obecnie jeden z kluczowych trendów, którego wpływ bardzo dobrze widać w zmieniającej się branży medialnej i rozrywkowej. Platformy streamingowe należą do największych beneficjentów tego trendu.

Jak na razie nie widać oznak słabnięcia boomu na streaming rozwijający się w ostatniej dekadzie, ponieważ widzowie nadal sukcesywnie przechodzą od mediów analogowych, takich jak telewizja czy radio – do alternatywnych rozwiązań strumieniowania wideo i muzyki. Chociaż oczekuje się utrzymania wzmożonej konkurencji oraz rywalizacji o najlepszy kontent na wyłączność, to obecne trendy sugerują, że na rynku cyfrowych mediów jest miejsce dla wielu dominujących platform, pod warunkiem, że potrafią one zróżnicować ofertę.

Jak dotąd, kryzys związany z Covid-19 stanowił wręcz swego rodzaju katalizator dla wdrożeń wideo streamingu, gdy zamknięci w domach widzowie przyspieszyli migrację na platformy streamingowe.

Cały rynek telewizji online można podzielić na różne segmenty. Największą popularnością cieszy się obecnie model wideo na żądanie oparty na subskrypcji SVOD (ang. subscription video on demand), oferowany przez takie podmioty, jak Netflix, Disney+ czy Amazon Prime Video. Globalne przychody z usług SVOD podwoją się w ciągu najbliższych kilku lat i wzrosną o 50 mld dolarów w latach 2019-2025, osiągając łącznie wartość 98 mld dol. – przewiduje Digital TV Research. Według prognoz analityków tej firmy, globalne przychody z seriali telewizyjnych i filmów mogą podwoić się w latach 2019-2025 z 83 mld do 167 mld dolarów. Szacunki na ten rok mówią o wzroście o ok. 16 mld dol.

(źr. Digital TV)

Wartość rynku płatnych serwisów VOD w Polsce przekroczyła 1 mld zł w 2019 r., natomiast w tym roku nastąpi punkt kulminacyjny wzrostów na rynku i zyska on najwięcej w swojej historii, prognozuje firma PMR w raporcie Rynek płatnej telewizji i VOD w Polsce. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025. Według danych PMR, w kwietniu br. najpopularniejszymi platformami VOD wśród polskich gospodarstw domowych (które deklarowały, że korzystały z tych serwisów w ciągu ostatnich trzech tygodni) były: Netflix – 45,6 proc., HBO GO – 24,2 proc., Player – 21,5 proc., CDA Premium – 17,3 proc., Ipla – 17,3 proc.

(źr. PMR)

Więcej w artykule Streaming to przyszłość mediów opublikowanym w serwisie TV Trend.

Napisane przez Stefan Kaczmarek