Branża OTT (Over-the-top) niewątpliwie przeżywa boom. Po rocznych pandemicznych doświadczeniach można powiedzieć, że w końcu wchodzi w fazę dojrzewania: technologie leżące u podstaw serwisów VOD i transmisji na żywo stają się coraz bardziej niezawodne i solidne.. Obserwujemy rozwój nowych technologii OTT, a także konsolidację i stabilizację innych. Chociaż na horyzoncie nie widać wielu poważnych zmian, to branża wciąż ewoluuje pod względem zasobności ofert głównych graczy i zachowań konsumentów.

Wydatki na rozrywkę domową spadły w ciągu ostatnich pięciu lat w niemal każdym obszarze, z wyjątkiem usług wideo online, który to segment obecnie eksploduje.

Pandemia katalizatorem zmian

Dodatkowym czynnikiem zwiększającym dynamikę rozwoju cyfrowych platform streamingowych stały się lockdowny wymuszone przez pandemię COVID-19. W marcu 2020 r. branża OTT odnotowała gwałtowny wzrost konsumpcji, wynikający z wprowadzanych lockdownów i konieczności pozostawania w domach. Pandemia spowodowała znaczny wzrost zainteresowania usługami streamingowymi i przyspieszenie cyfryzacji, a także wywarła zwiększoną presję na tradycyjne usługi medialne, wynika z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez firmę EY w dniach 27 maja – 1 czerwca 2020 r., na grupie 2,5 tys. gospodarstw domowych.

O zmianach, jakie pandemia spowodowała na rynku medialnym w Polsce mówił też m.in. Jacek Oko, prezes UKE podczas panelu dyskusyjnego „Przyszłość Cyfrowego Rynku Medialnego”, który odbył się w trakcie 13. Forum Gospodarczego TIME. W okresie pandemii można było zaobserwować 60-90 proc. wzrost zainteresowania korzystaniem z mediów online. Jednocześnie jeszcze bardziej uwidoczniło się zjawisko multiscreeningu (współkonsumpcji mediów), czyli korzystania z wielu ekranów (platform) w tym samym czasie.  – Podczas gdy rok temu wskaźnik ten wynosił 3,9 to w czasie pandemii skoczył do siedmiu. Najbardziej popularnym urządzeniem, z którego korzystamy docierając do medialnych treści jest obecnie smartfon. Można się spodziewać, że technologia 5G z jej możliwościami tylko pogłębi to zjawisko – uważa prezes UKE.

Dokąd zmierza TV i OTT?

Telewizja jest z nami od ponad wieku i trudno wyobrazić sobie bez niej świat. Okazała się istotnym aspektem współczesnego życia, począwszy od od dostarczania rozrywki w domu, po możliwość oglądania ważnych wydarzeń na całym świecie. To, co rozpoczęło karierę jako duże pudło z trzema kanałami i rozmytym czarno-białym obrazem, obecnie przekształciło się w płaski ekran o wysokiej rozdzielczości (HDR, 4K i 8K) z tysiącami treści emitowanych cyfrowo lub streamingowanych.

Współczesne telewizory mogą także służyć do grania w gry o zaawansowanej grafice. Dzisiejsze Smart tv z wbudowanymi mechanizmami sztucznej inteligencji, a wkrótce Internetu rzeczy (IoT) mogą łączyć się z innymi inteligentnymi domowymi urządzeniami – takimi jak klimatyzator czy lodówka. Smart TV oferują również funkcję sterowania głosem.

Więcej o najważniejszych trendach towarzyszących rozwojowi segmentu OTT w całym artykule Trendy w streamingu OTT, czyli konsumpcja mediów inaczej – opublikowanym w serwisie TV Trend.

Napisane przez Stefan Kaczmarek