IBM ogłosił dzisiaj, że dołączył do konsorcjum, na którego czele stoi organizacja ProMare, budująca bezzałogowy i autonomiczny statek Mayflower Autonomous Ship (MAS). Jego pierwszy bezzałogowy rejs przez Atlantyk ma odbyć się we wrześniu 2020 r. w 400. rocznicę rejsu statku Mayflower, którym pierwsi koloniści angielscy dopłynęli do Ameryki Północnej. Rejs ma m.in. pozwolić na zebranie danych o mikroplastiku w oceanie. Kadłub bezzałogowego statku jest budowany w Gdańsku w zakładach Aluship Technology.
Statek autonomiczny MAS będzie wykorzystywał system sztucznej inteligencji IBM, serwery, chmurę i technologie edge computing do samodzielnej nawigacji i unikania zagrożeń oceanicznych na trasie z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts. Jeśli rejs się powiedzie, MAS będzie jednym z pierwszych samonawigujących, pełnowymiarowych statków, które przepłynęły przez Atlantyk, co może otworzyć drzwi do nowej ery autonomicznych statków badawczych.
Statek MAS będzie posiadał trzy kapsuły badawcze zawierające szereg czujników i instrumentów naukowych. Wszystkie te narzędzia będą wykorzystywane do prowadzenia badań naukowych w wielu istotnych obszarach, takich jak:
- bezpieczeństwo cybernetyczne na morzu,
- monitorowanie ssaków morskich,
- sporządzanie map poziomu morza i plastiku zalegającego w oceanach.
Prace przy wsparciu IBM i organizacji ProMare będą koordynowane przez Uniwersytet w Plymouth w Wielkiej Brytanii. ProMare jest założoną w 2001 r. pozarządową organizacją non-profit, która promuje badania i eksplorację mórz na całym świecie. Celem wspólnych projektów jest poszerzanie wiedzy człowieka na temat historii i nauki oraz świata przyrody.
Mikroplastik – główne zagrożenie dla oceanów
Według profesora Richarda Thompsona, dyrektora Instytutu Morskiego na Uniwersytecie w Plymouth, “mikroplastik stanowi istotne zagrożenie dla oceanów. Ponad 700 gatunków zwierząt wchodzi w kontakt ze śmieciami morskimi, rozsianymi od równika po bieguny. Szacuje się, że ilość tworzyw sztucznych w oceanach w latach 2015-2025 potroi się. Projekt budowy autonomicznego statku MAS daje nam możliwość przemyślenia, w jaki sposób zbierać dane, aby lepiej zrozumieć ten globalny problem“.
Uniwersytet w Plymouth jest jednym z dziesięciu najnowocześniejszych uniwersytetów w Wielkiej Brytanii. Został założony ponad 150 lat temu, w 1862 r., jako Szkoła Nawigacji. Uniwersytet oferuje szeroki zakres nauczania i jest światowym liderem w dziedzinie badań morskich, w tym badań nad zanieczyszczeniami morskimi. Jest pierwszym uniwersytetem, który zidentyfikował powszechne występowanie mikroplastiku – termin ten użyty został po raz pierwszy przez Uniwersytet w 2004 r.
Z wirtualnym pokładem statku MAS będą łączyć się również badacze Uniwersytetu w Birmingham, odpowiedzialni za wykorzystanie technologii rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality i Mixed Reality). Zespół Human Interface Technologies (HIT) z Birmingham pokieruje rozwojem Mixed Reality Telepresence Science Station, która ma pozwolić ludziom z każdego zakątka świata wirtualnie zaokrętować się na pokładzie bezzałogowego statku MAS podczas jego transatlantyckiej misji. Od 2003 r. zespół Human Interface Technologies (HIT) działający w Laboratorium Robotyki Ekstremalnej na Uniwersytecie w Birmingham jest pionierem w rozwoju i upowszechnianiu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, wraz z technologiami telerobotycznymi w Wielkiej Brytanii.
Sztuczna inteligencja i inne zaawansowane technologie teleinformatyczne na pokładzie
Połączenie technologii IBM PowerAI Vision z serwerami IBM Power Systems ma pomóc organizacji ProMare w budowie rozwiązań sztucznej inteligencji wykorzystujące tzw. głębokie uczenie się (ang. deep learning). Mają one rozpoznawać zagrożenia nawigacyjne pojawiające się w pokładowych kamerach wideo MAS, takie jak boje, pływające przeszkody i inne statki. Dodatkowo statek wyposażono w RADAR, AIS (Automated Identification Systems) i LIDAR – technologię stosowaną w samochodach autonomicznych.
W przypadku wykrycia zagrożenia, statek MAS ma wykorzystywać oprogramowanie IBM Operational Decision Manager, aby samodzielnie decydować, czy zmienić kurs pobierając dodatkową moc z pokładowego generatora rezerwowego. Łącząc dane z map morskich, czujników i prognoz pogody, MAS będzie w stanie określić optymalną trasę i prędkość z jaką powinien pokonywać Atlantyk.
Podczas rejsu urządzenia końcowe znajdujące się na pokładzie będą zbierać i analizować dane statku oraz przechowywać je lokalnie. Gdy łączność satelitarna będzie dostępna, dane te będą przesyłane na ląd. Dzięki nim ProMare będzie mogło aktualizować modele głębokiego uczenia się i w razie potrzeby wysyłać je na statek. Wszystko będzie połączone z chmurą IBM Cloud, gdzie dane będą przechowywane w IBM Cloud Object Storage.
źr. informacja prasowa IBM
Pozostaw komentarz