Do końca 2017 roku technologie cyfrowe znajdą się w centrum strategii biznesowej ponad dwóch trzecich firm na świecie. W Polsce ich wdrażanie na razie uwzględnia tylko 26 proc. firm, pokazują zaprezentowane pod koniec października br. wyniki badania przeprowadzonego przez IDC Polska na zlecenie Oracle Polska. Oznacza to jedno: cyfrowa transformacja w Polsce dopiero się rozpoczyna.
Na świecie coraz więcej przedsiębiorstw wdraża rozwiązania mobilne, korzysta z chmury obliczeniowej oraz analityki big data. Jak pokazują doświadczenia, te technologie – będące filarem cyfrowej transformacji biznesu – pozwalają nie tylko lepiej poznać klientów, ale również szybciej wprowadzać nowe usługi i lepiej je profilować.
Business as usual is dead. Przyszłość to holistyczne modele biznesowe. Technologia wskazuje „jak” dokonywać zmian, zadanie ludzi to odpowiadanie „po co” je wprowadzać.
Wyniki badań pokazują, że dla większości polskich firm cyfrowa transformacja wciąż nie jest priorytetem, podkreślają analitycy IDC Polska. Ponad połowa respondentów (54 proc.) nie ma w tej chwili żadnych planów z nią związanych. Zaledwie 20 proc. ankietowanych realizuje obecnie proces cyfrowej transformacji, a 8 proc. wkrótce go rozpocznie. Działania związane z cyfrową transformacją w przyszłości planuje podjąć 19 proc. badanych firm.
– Czy tego chcemy czy nie, cały świat ewoluuje w kierunku cyfrowej transformacji. Prędzej czy później dotknie ona także otoczenie, w którym działają polskie firmy, zwłaszcza, że funkcjonują one na globalnym rynku. Aby stawić czoła konkurencji, która posiłkuje się rozwiązaniami analitycznymi, chmurowymi czy mediami społecznościowymi, warto rozpocząć przygotowania do procesu cyfrowej transformacji już dziś m.in. poprzez zmianę sposobu postrzegania klienta, zwiększenie roli działu IT w firmie czy rozważenie wdrożenia nowych technologii – zwraca uwagę Piotr Witczyński z Oracle Polska.
Futurysta Gerd Leonhard o przyszłości technologii i ludzkości
Początki cyfrowej transformacji polskiego biznesu
Jak wynika z danych IDC, Polska w dalszym ciągu odbiega od krajów Europy Zachodniej pod względem wykorzystania rozwiązań będących filarem cyfrowej transformacji biznesu. – W tej chwili 29 proc. badanych firm w Polsce używa technologii mobilnych, 18 proc. respondentów używa chmury obliczeniowej a zaledwie 8 proc. korzysta z rozwiązań big data. To bardzo niewiele, zwłaszcza gdy zestawimy dane z dojrzałymi rynkami. Oznacza to jedno: cyfrowa transformacja w Polsce dopiero się rozpoczyna. Jeśli nie przyśpieszymy tego procesu, to dystans dzielący nas od liderów będzie się systematycznie powiększał a polskim firmom coraz trudniej będzie konkurować z graczami „uzbrojonymi” w nowe technologie – przekonuje Edyta Kosowska z IDC Polska.
Widzimy jednak światełko w tunelu. 39 proc. firm planuje lub rozważa możliwość wdrożenia platform chmurowych, 14 proc. skłania się ku wdrożeniu technologii mobilnych. To niemal tyle samo, co liczba przedsiębiorstw rozważających lub wprost deklarujących implementację rozwiązań z zakresu big data (14 proc.).
- 29% badanych firm w Polsce używa technologii mobilnych
- 18% używa chmury obliczeniowej, a 39 planuje lub rozważa możliwość jej wdrożenia
- 8% korzysta z rozwiązań big data
Digitalizacja to realne korzyści biznesowe
Ważnym wnioskiem z badania Oracle/IDC jest stwierdzenie, że cyfrowa transformacja, to proces przynoszący realne korzyści biznesowe. Badanie pokazało, że istnieje bezpośredni związek między zastosowaniem technologii cyfrowych, a wzrostem przychodów. 21 proc. respondentów, którzy obecnie realizują strategię cyfryzacji oczekuje ponad 10-proc. wzrostu przychodów w 2016 r. Wśród tych, którzy nie mają planów związanych z cyfrową transformacją tylko 2 proc. spodziewa się takiego wzrostu.
Badanie Oracle/IDC przeprowadzono wśród przedstawicieli najwyższej kadry kierowniczej z ponad 100 polskich organizacji z różnych branż.
Najważniejsze wnioski z badania IDC:
- Ponad połowa ankietowanych uważa poprawę satysfakcji klientów za najważniejszy priorytet biznesowy na najbliższe 12 miesięcy.
- 48% ankietowanych stwierdziło, że firmowe IT spełnia funkcję wspomagającą, zwiększając efektywność biznesu.
- 24% respondentów biznesowych uznało, że IT buduje przewagę konkurencyjną firmy i umożliwia generowanie przychodów.
- 80% jest przynajmniej częściowo zaznajomiona z kwestiami związanymi z chmurą
Cyfrowy imperatyw
Cyfrowa transformacja to reorganizacja przedsiębiorstwa za pomocą cyfrowych technologii w celu poprawy funkcjonowania jej struktur oraz usprawnienia procesów biznesowych. Digitalizacja oznacza korzystanie z technologii, które generują, przechowują i przetwarzają dane. Transformacja odnosi się do fundamentalnej zmiany w codziennej działalności danej organizacji, począwszy od produktów i usług, które produkuje po sposoby, w jakie je dostarcza. Decyzja o rozpoczęciu transformacji przez organizację (firma, agencja rządowa, dostawca mediów lub usługi) – to zazwyczaj odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku, zwłaszcza w zakresie zapotrzebowania na nowe produkty lub usługi.
Wdrożenie samych technologii nie oznacza jeszcze transformacji cyfrowej, lecz wnosi zmiany w organizacji pozwalające na wykorzystanie ich potencjału. Przykładem firmy, która przeszła udaną transformację cyfrową jest Nespresso. Producent ekspresów do kawy, część szwajcarskiej Nestle Group, wdrożył system zarządzania relacjami z klientami oparty na chmurze. Klienci uzyskali dostęp do produktów i usług w modelu omnichannel: poprzez stronę internetową, telefon lub odwiedziny w sklepie.
Cyfrowa transformacja wnosząc wiele korzyści, dla wielu organizacji stanowi jednocześnie spore wyzwanie, nie zapewniając jednego, uniwersalnego przepisu na sukces. Badania przeprowadzone przez Capgemini i MIT pokazało, że sukces transformacji cyfrowej nie przychodzi sam – wymaga starannego przygotowania. Aby stać się cyfrowym przedsiębiorstwem – co stanowi ostateczny cel każdej transformacji cyfrowej – CIO muszą wyjść poza ich tradycyjną rolę kierowników centrum kosztów IT, przejmując rolę liderów w przedsiębiorstwie, którzy rozumieją potencjał nowych technologii i potrafią tworzyć nowe modele biznesowe oraz przekonać do nich swoje zarządy.
Pozostaw komentarz