EdTech to jedna z najszybciej rosnących branż na świecie. Do 2030 roku nauczyciele będą mogli pożegnać się z podręcznikami i papierowymi arkuszami ćwiczeń, ponieważ technologie, takie jak sztuczna inteligencja (AI – artificial intelligence), przetwarzanie w chmurze (cloud computing), 5G, blockchain i metaverse zamienią szkolne klasy w pełni cyfrowe przestrzenie nauczania, przewidują analitycy firmy GlobalData. Według ich szacunków, wartość globalnego rynku edtech w ciągu 8 lat wzrośnie o 130 proc. do 538,5 miliarda dolarów.
Wirtualne klasy fundamentem uczenia hybrydowego
Rynek edtech zapewni produkty i usługi potrzebne do prowadzenia cyfrowej klasy przyszłości, która będzie również wspierać uczenie w modelu hybrydowym dla rosnącej populacji uczniów. Potrzeba wspierania uczenia hybrydowego będzie kluczowym czynnikiem napędzającym rynek edtech, który według najnowszego raportu GlobalData „Tech in 2030 – Thematic Intelligence” wzrośnie do 2030 roku o ponad 130 proc. z 226,4 mld USD w 2022 r. do 538,5 mld USD.
Dla porównania, z danych firmy Grand View Research wynika, że globalna wartość tego rynku wyniosła w ub. r. ponad 106 mld dol., a w br. sięgnie już 127 mld dol. Analitycy prognozują, że sektor innowacyjnych firm oferujących technologie edukacyjne do 2030 r. będzie rósł w tempie średnio niemal 17 proc. rocznie (CAGR).
„Środowisko uczenia się zmieni się z fizycznej klasy w wirtualną, ponieważ uczenie hybrydowe stanie się normą. Dostęp do sieci 5G, 6G i chmury obliczeniowej nie tylko rozszerzy możliwości wykorzystania cyfrowych systemów nauczania, ale także umożliwi współpracę w czasie rzeczywistym nauczyciel-uczeń i student-uczeń, przy czym cyfrowe biblioteki i materiały staną się w pełni kastomizowalne”, komentuje cytowany w komunikacie Rory Gopsill, analityk ds. inteligencji tematycznej w GlobalData.
Lekcje w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości to większe zaangażowanie uczniów
Następują zmiany w edukacji: lekcje dotychczas prowadzone w szkolnych klasach z wykorzystaniem czarnej lub białej tablicy, będą zastępowane zajęciami z użyciem laptopów realizowanymi w wirtualnych środowiskach nauczania. Analitycy GlobalData przewidują, że w celu zwiększenia zaangażowania uczniów kolejnym krokiem w tej podróży będzie zastosowanie w klasach zestawów słuchawkowych rzeczywistości wirtualnej VR (Virtual Reality) i rzeczywistości rozszerzonej AR (Augmented Reality).
„Technologie te pozwalają użytkownikom doświadczyć teoretycznych koncepcji, których trudniej jest uczyć tylko za pomocą zdjęć i filmów szkoleniowych. VR i AR mogą poprawić zrozumienie i zdolność przyswajania informacji, a asystenci AI mogą pomóc w monitorowaniu postępów w nauce uczniów, oferując wsparcie w czasie rzeczywistym”, mówi Gopsill.
Spersonalizowana edukacja oparta na AI
Zastosowanie cyfrowych technologii w klasie pozwoli doskonalić proces nauczania oraz dostosować go do indywidualnych potrzeb i doświadczeń ucznia lub studenta. Gopsill dodaje: „Zarządzanie i administracja kursami zostaną w pełni zdigitalizowane, aby poprawić wydajność i skuteczność procesu uczenia się. Dzięki sztucznej inteligencji edukacja będzie spersonalizowana z uwzględnieniem mocnych i słabych stron ucznia, a blockchain umożliwi cyfrową certyfikację kwalifikacji akademickich”.
(grafika tytułowa – Pixabay)
Pozostaw komentarz