Ponieważ w erze transformacji cyfrowej dane stają się fundamentalną częścią każdej organizacji, Chief Data Officer (CDO) odgrywa kluczową rolę w ich identyfikacji i odpowiednim wykorzystaniu przez firmy i instytucje. W raporcie „Chief Data Officer 2022” analitycy Deloitte przedstawili wyniki badań dotyczące roli CDO w organizacji, które pokazały główne wyzwania stojące przed CDO.

Odpowiedzialności i zadania CDO różnią się bardzo w zależności od branży, jak też samej organizacji, obecnie brakuje ustandaryzowanego i jednolitego podejścia do tworzenia roli CDO w organizacji, wynika z przeprowadzonych przez Deloitte badań. Pomimo wielu zależności od specyfiki organizacji i branży w jakiej działa CDO, Deloitte wymienia cztery główne role, wokół których CDO spełnia swoje obowiązki. Są to: strateg, operator technologii, innowator/inicjator zmian oraz steward.

(źr. Deloitte)

Analitycy Deloitte podkreślają, że wciąż w większości organizacji CDO nie raportuje bezpośrednio do zarządu organizacji, co nie pozwala CDO w pełni osiągnąć niezależnej pozycji w organizacji. Obecnie rola CDO skupia się w większości na wspieraniu działalności operacyjnej, jednak docelowo CDO chcą, by ich rola skupiała się na działaniach strategicznych prowadząc do koordynacji działań związanych z wykorzystaniem danych na poziomie całej organizacji.

(źr. Deloitte)

Najważniejsze trzy priorytety CDO wskazywane przez ankietowanych to:

  • usprawnienie wykorzystywania danych i zaawansowanej analityki (68% wskazań),
  • zdefiniowanie i wdrożenie strategii danych (61%),
  • rozwój kultury organizacyjnej podkreślającej wartość wykorzystywania danych (50%).

(grafika tytułowa – źr. Pixabay)

Napisane przez Stefan Kaczmarek