Według analityków firmy Gartner do 2026 roku 25 proc. ludzi będzie spędzać w #Metaverse co najmniej godzinę dziennie (praca, zakupy, edukacja, kontakty towarzyskie i rozrywka). Metaverse to także przechodzenie na nowe modele biznesowe, które rozszerzają działalność cyfrową.

Dostawcy już opracowują sposoby, aby użytkownicy mogli powielać swoje życie w cyfrowych światach” – komentuje Marty Resnick, wiceprezes ds. badań w firmie Gartner. „Od uczęszczania do wirtualnych klas po kupowanie cyfrowych działek i budowanie wirtualnych domów, aktywności te są obecnie prowadzone w odrębnych środowiskach. Ostatecznie będą realizowane w jednym środowisku – metawszechświecie – z wieloma miejscami docelowymi z wykorzystaniem różnych technologii i doświadczeń”.

Gartner definiuje Metaverse jako zbiorową wirtualną wspólną przestrzeń, stworzoną przez konwergencję wirtualnie rozszerzonej rzeczywistości fizycznej i cyfrowej. Zapewnia lepsze immersyjne wrażenia, jak również dostępność za pośrednictwem dowolnego typu urządzenia, od tabletów po wyświetlacze nagłowne (Head-mounted display). Koncepcja wirtualnej przestrzeni online, 3D, łączy użytkowników we wszystkich aspektach ich życia

Ponieważ żaden pojedynczy dostawca nie będzie właścicielem metaversu, Gartner spodziewa się, że powstanie w nim wirtualna gospodarka, którą umożliwiają cyfrowe waluty i niewymienialne tokeny NFT( nonfungible tokens). Metaverse będzie miał wpływ na każdą firmę, z którą konsumenci wchodzą w interakcję każdego dnia.

Wpłynie to również na modele wykonywania pracy. Przedsiębiorstwa zapewnią lepsze zaangażowanie, współpracę i łączność ze swoimi pracownikami dzięki wciągającym przestrzeniom roboczym w wirtualnych biurach. Firmy nie będą musiały tworzyć własnej infrastruktury, aby to zrobić, ponieważ metaverse zapewni niezbędne ramy. Ponadto wydarzenia wirtualne, które zyskały popularność w ciągu ostatnich 18 miesięcy, będą oferować więcej możliwości współpracy i imersyjnych doświadczeń w sieci oraz szkoleń.

Przedsiębiorstwa będą miały możliwość rozszerzania i ulepszania swoich modeli biznesowych w bezprecedensowy sposób, przechodząc z biznesu cyfrowego do biznesu metaverse” – powiedział Resnick. „Do 2026 r. 30 proc. organizacji na świecie będzie dysponować produktami i usługami gotowymi do funkcjonowania w metaverse”.

Technologie metaverse dopiero powstają i są pofragmentowane, a analitycy Gartnera ostrzegają organizacje przed dużymi inwestycjami w konkretny metaverse. „Wciąż jest za wcześnie, aby przesądzić, które inwestycje będą opłacalne w dłuższej perspektywie, ale menedżerowie produktu powinni poświęcić czas na naukę, zbadanie i przygotowanie się do metaświata, aby zająć możliwie najlepszą konkurencyjną pozycję” – podsumowuje Resnick.

(grafika tytułowa – źr. Pixabay)

Napisane przez Stefan Kaczmarek