Rosnący popyt na modernizację i konsolidację centrów danych sprzyja rozwojowi i wzrostom na rynku infrastruktury hiperkonwergentnej (HCI). Systemy HCI są wdrażane przede wszystkim w celu zapewnienia oszczędności kosztów i zwiększenia wydajności operacyjnej data center.

Wartość rynku infrastruktury hiperkonwergentnej (#HCI – hyper-converged infrastructure) wzrośnie z 11,98 mld USD w 2024 r. do 61,49 mld USD w 2032 r., wykazując średnioroczną stopę wzrostu (CAGR) na poziomie 22,7%, wynika z prognoz przedstawionych w raporcie Fortune Business Insights. Globalny rynek HCI w 2023 r. był wyceniany na 9,66 mld USD.

Top trendy HCI

Edge computing będzie nadal napędzać wdrożenia systemów HCI. Przetwarzanie na brzegu sieci generuje ogromne ilości danych, a szczególnie dotyczy to urządzeń IoT. Objętość tych danych często sprawia, że przetwarzanie w chmurze staje się niepraktyczne, ponieważ może przekraczać możliwości sieci w zakresie przesyłania tych danych do chmury. Nawet jeśli dostępna jest wystarczająca przepustowość, przetwarzanie danych w chmurze może okazać się kosztowne lub skutkować opóźnieniami. Podczas gdy tradycyjne serwery mogą obsługiwać obciążenia brzegowe (i czasami to robią), HCI często jest lepszym rozwiązaniem, gdyż może być mniej kosztowne i skomplikowane we wdrażaniu i zarządzaniu niż inne rozwiązania. HCI zaprojektowano m.in. na potrzeby operacji klastrowych.

HCI preferowanym narzędziem przy tworzeniu chmury hybrydowej. Hyper-Converged Infrastructure ułatwia migrację danych i wdrażanie hybrydowej chmury. Systemy HCI oparte na modułowych węzłach, podobnie jak chmura publiczna, umożliwiają skalowanie. Dostępne są też produkty do rozszerzania oprogramowania HCI na chmurę publiczną. Ułatwia to przenoszenie obciążeń między chmurami publicznymi i prywatnymi oraz monitorowanie infrastruktury. HCI zmniejsza zapotrzebowanie na duże zasoby IT w zakresie zarządzania serwerami i pamięciami masowymi.

VDI jednym z głównych zastosowań HCI. Rosnące wykorzystanie wirtualizacji komputerów stacjonarnych (VDI – Virtual Desktop Infrastructure), ze względu na trendy, takie jak praca z domu i „BYOD” (Bring your own device), może znacząco pomóc w rozwoju rynku HCI. Według ekspertów, HCI to dobra platforma do hostowania wirtualnych pulpitów. Każdy wirtualny pulpit wymaga określonej liczby procesorów, pamięci masowej, pamięci i zasobów sieciowych. Dzięki temu można ustalić, ile wirtualnych pulpitów może obsługiwać pojedynczy węzeł HCI i instalować dodatkowe węzły, gdy tylko będą potrzebne.

HCI pomaga organizacjom zmniejszać złożoność IT. Firmy starają się ograniczać złożoność IT, gdziekolwiek jest to możliwe. Wydajność operacyjna i łatwość zarządzania, to argumenty, które często przekonują je do przejścia na systemy HCI. Jednym ze sposobów na zmniejszenie złożoności jest standaryzacja, którą umożliwia wdrożenie HCI, co pozwala obniżyć koszty zarządzania i konserwacji oraz poprawia bezpieczeństwo zasobów IT.

źr. Fortune Business Insights

Rosnąca adopcja rozwiązań HCI w ramach transformacji cyfrowej przeprowadzanej w branżach, takich jak handel detaliczny i e-commerce, opieka zdrowotna, IT i telekomunikacja i inne, to kolejny czynnik napędzający wzrost rynku HCI. Rosnące zapotrzebowanie na ochronę danych i odzyskiwanie danych po awarii w sektorach IT i telekomunikacyjnym napędza wzrost rynku HCI.

Rozwojowi rynku HCI sprzyja również rozwój kompaktowych rozwiązań sprzętowych.

(grafika tytułowa – źr. Fortune Business Insights)

Napisane przez Stefan Kaczmarek