Infrastruktury chmurowe stanowią jedną z głównych sił napędowych cyfrowych technologii składających się na „czwartą rewolucję przemysłową” (Przemysł 4.0). Przedsiębiorstwa postrzegają chmurę jako fundament, na którym mogą budować swoje innowacyjne strategie w wielu obszarach – od robotyki po sztuczną inteligencję, wynika z najnowszego raportu Oracle. Do końca bieżącego roku wartość globalnego rynku usług chmury publicznej przekroczy próg 200 mld dolarów – szacują analitycy firmy Gartner. Coraz większe zainteresowanie rozwiązaniami opartymi na cloud computingu widać również w Polsce. Pomimo ogólnej przychylności wobec modelu chmurowego, w przedsiębiorstwach nie maleją obawy o bezpieczeństwo i utratę kontroli nad własnymi systemami i zasobami przy migracji do nowego środowiska – przestrzegają z kolei eksperci Frost&Sullivan.

Przemysł 4.0 napędzany przez chmurę

industry_4-0Badanie Oracle zatytułowane Cloud: Opening up the Road to Industry 4.0 pokazało, że 62 proc. przedsiębiorstw z regionu EMEA wdraża lub planuje zastosować technologie z zakresu robotyki, a 60 proc. rozwiązania sztucznej inteligencji (AI – artificial intelligence). Większość firm zdaje sobie również sprawę z tego, że do wdrażania technologii Przemysłu 4.0 potrzebna jest infrastruktura przetwarzania w chmurze — 60 proc. uważa, że korporacyjna platforma chmurowa umożliwia organizacjom czerpanie korzyści z innowacji, takich jak robotyka (w Polsce 58 proc.) czy sztuczna inteligencja (dla Polski wskaźnik wynosi 63 proc.).

oracle-1Większość przedsiębiorstw jest w trakcie realizacji planów zakładających wprowadzenie jednego, zintegrowanego modelu chmury w całym przedsiębiorstwie. Niewielu respondentów (średnio 8 proc.) już korzysta ze zintegrowanego modelu chmury (uwzględniającego starsze aplikacje i nowe platformy), 36 proc. wdraża go w bieżącym roku (w Polsce 35 proc.), a kolejne 40 proc. planuje go wdrożyć w 2017 r. (w Polsce 33 proc.). Tylko 5 proc. (w Polsce 6 proc.) nie planuje wprowadzenia takiego modelu. Badanie Oracle objęło 1200 osób podejmujących decyzje dotyczące kwestii technicznych w średnich i dużych przedsiębiorstwach w następujących krajach: Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Islandii, Luksemburgu, Niemczech, Norwegii, Polsce, RPA, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii, Włoszech i krajach Zatoki Perskiej.

źr. Oracle

źr. Oracle

Mimo niepewnej sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z tego, że na obecnym szybko ewoluującym rynku bycie pionierem przynosi większe korzyści niż kiedykolwiek. Niektóre firmy osiągające największe sukcesy — jak chociażby Uber czy Airbnb — zostały założone w najgorszym momencie kryzysu finansowego. Świadczy to o tym, że okazje mogą się pojawiać w każdych warunkach. Na początku epoki zwanej Przemysł 4.0 firmy dzielą się na liderów i maruderów pod względem innowacji, jednak czas pokazał, że dzięki rozwojowi zintegrowanych infrastruktur chmurowych można łatwiej i taniej prześcignąć konkurencję – przekonuje Pascal Giraud, dyrektor ds. IaaS i PaaS w Oracle EMEA.

Rozwiązania w ramach Przemysłu 4.0 umożliwią zamawianie indywidualnie skonfigurowanych samochodów (wideo grupy VW)

źr. Oracle

źr. Oracle

Zintegrowana platforma chmurowa – dostarczająca zarówno usługi IaaS, jak PaaS – pozwala organizacjom na szybkie wdrażanie nowych rozwiązań biznesowych oraz czerpanie korzyści z najnowszych technologii cyfrowych – takich, jak sztuczna inteligencja, big data, czy internet rzeczy – podsumowuje Tim Jennings, szef działu badań w firmie Ovum.

Działająca w modelu Industry 4.0 fabryka Boscha w Blaichach na południu Niemiec

Największe zainteresowanie infrastrukturą na wynajem (IaaS)

źr. Dell EMC

źr. Dell EMC

Jeszcze w ubiegłym roku rynek chmury publicznej wyceniany był na 178 mld dolarów. Do końca tego roku ma wzrosnąć o co najmniej 30 mld dolarów. Oznacza to 17-proc. wzrost (rok do roku), który analitycy Gartnera tłumaczą tym, że przedsiębiorstwa z sektora MŚP coraz chętniej inwestują w usługi chmurowe, a głównym czynnikiem napędzającym rynek jest modernizacja firmowych środowisk IT związana z cyfrową transformacją biznesu.

Nie wszystkie usługi chmurowe rosną w tym samym tempie. Najszybciej rośnie zainteresowanie modelem usługowym IaaS (Infrastructure as a Service), czyli infrastrukturą na wynajem, oraz SaaS (Software as a Service) – aplikacjami i oprogramowaniem biznesowym dostarczanymi na żądanie. Segment IaaS ma wzrosnąć w tym roku aż o 42,8 proc., SaaS natomiast o 21,7 proc. Strategia „używamy, a nie posiadamy” także w Polsce zyskuje coraz więcej zwolenników w przedsiębiorstwach.

źr. Oracle

źr. Oracle

Firmy pozbawione zastrzyku unijnych funduszy ostrożnie podchodzą do wydatków. Zamiast kupować, wolą wydzierżawić sprzęt lub oprogramowanie, zwłaszcza że wynajem infrastruktury jest jedną z najszybszych i najbardziej opłacalnych metod dostępu do technologii IT – tłumaczy Krystian Fydrych z Atmana. Z usług dzierżawy serwerów dedykowanych firma odnotowała 11-procentowy wzrost przychodów w II kwartale 2016 r. w porównaniu do tego samego okresu w poprzednim roku.

Wybór chmury ze względu na koszty

Cyfrowa transformacja biznesu i coraz większa liczba gromadzonych i przetwarzanych danych to najważniejsze argumenty skłaniające firmy do wdrażania platform chmurowych. Według analityków IDC, do 2020 r. największe firmy na świecie zwiększą wartość generowanych danych co najmniej 500-krotnie, natomiast ogólna liczba cyfrowych informacji dostępnych w sieci sięgnie nawet 96 ZB (zettabajtów) w porównaniu do obecnych 4 ZB. Jak wynika z wielu analiz (zarówno Gartnera, jak i analityków Research and Markets), przedsiębiorstwa z sektora MŚP będą coraz więcej inwestować w usługi chmurowe – do 2020 roku nakłady na cloud computing będą zwiększać średnio rocznie o 20,5 proc.

Chmurowe obawy o bezpieczeństwo i utratę kontroli

Platformy cloud zwiększają elastyczność biznesu, umożliwiają lepszą kontrolę kosztów i szybki dostęp do nowych technologii, ale największymi barierami dla adopcji tego modelu pozostają obawy związane z bezpieczeństwem i utratą kontroli nad systemami – wynika z raportu firmy analitycznej Frost&Sullivan „Navigating an Era of Global Digital Transformation – A Customer Perspective”.

źr. Pixabay

źr. Pixabay

Migracja do chmury została wskazana jako jedno z trzech najważniejszych wyzwań IT w 3 najbliższych latach przez 27 proc. respondentów uczestniczących w badaniu zrealizowanym przez Frost&Sullivan na grupie 1980 osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji informatycznych w firmach z całego świata. Średnie i duże firmy zdecydowanie częściej uznają chmurę za swój priorytet w porównaniu z małymi przedsiębiorstwami.

Rynek technologii chmurowych, choć osiągnął już wysoką dojrzałość po stronie dostawców rozwiązań, wciąż wymaga dużej edukacji potencjalnych użytkowników. Większość małych firm w Polsce skupia się na najbardziej oczywistych i wydajnych z punktu widzenia sprzedaży projektach, nie zastanawiając się w ogóle nad korzyściami nowoczesnych, medialnie nagłośnionych technologii. Przebija tu kompleks niewielkiej skali: „Słyszałem o tym, ale takiej małej firmy jak moja, globalne trendy rynkowe na pewno nie dotyczą.” A to nieprawda! Chmura jest idealnym rozwiązaniem dla sektora MSP, dzięki niskiej barierze inwestycyjnej, dobrej kontroli kosztów w modelu „płać za to, z czego korzystasz”, skalowalności usługi zgodnie z popytem i możliwości szybkiego wypowiedzenia umowy dostawcy – mówi Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej, Interactive Intelligence.

cloudJak szacuje Frost&Sullivan, firmy przeniosły do chmury już 25 proc. lub więcej wykorzystywanych aplikacji. Generalnie są raczej zadowolone ze swojej decyzji, a jako podstawowe jej zalety wymieniają: możliwość przechowywania ogromnej ilości danych oraz elastyczność przy nagłych zmianach popytu. Natomiast głównymi czynnikami blokującymi migrację do chmury firmy są: wymóg zachowania kontroli nad własnymi systemami komunikacyjnymi i obawy związane z bezpieczeństwem usługi.

Z krótkiej ankiety przeprowadzonej wśród naszych klientów wynika, że na rynku polskim dużą barierę stanowi również obawa o regulacje prawne, zabraniające wyprowadzania wrażliwych danych poza firmę. Kwestie bezpieczeństwa również stanowią poważny problem – zwraca uwagę Marcin Grygielski. Firma Interactive Intelligence wprowadziła na rynek platformę PureCloud – usługę chmurową na bazie Amazon Web Services – przeznaczoną do budowy lojalności klientów, komunikacji i współpracy, opartą na architekturze mikrousług. Jest rozliczana w modelu „płać za wykorzystanie”, w formie miesięcznych płatności z możliwością wypowiedzenia umowy w dowolnym momencie.

Czytaj też:

Transformacja cyfrowa: z pomocą inteligentnych maszyn, ale człowiek najważniejszy

Napisane przez Stefan Kaczmarek